2020-04-29, 21:41
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
”Vi”, problemet med panik bambisar, foliehattar och domedagsprofeter är att ni är så otroligt selektiv i vilken fakta ni vill ta åt er. Större delen av befolkningen är inte orolig för detta virus förutom kanske den ekonomiska aspekten. Konsensus hos forskare och sjukvård är inte den panik som du har fått för dig. Inse fakta, att ni bara sitter och eggar upp varandra.
Snart kommer alla länder öppna upp i samma and som Sverige. Hur svårt ska det vara att fatta.

Min uppfattning av det området jag bor i så tar folket på mycket stort allvar oavsett ålder. Min familj, vänner och andra som jag dagligen pratar med känner en oro för att smittas. Sedan ser även jag de som skiter i det och inte bryr sig.

Att du häver ur dig att jag har panik, bambisar och diverse epitet styrker ju inte dina argument direkt.
Att känna en oro inför ett virus som är helt nytt för människan som snabbt spritt sig över hela världen, människor som dör, blir riktigt allvarligt sjuka är helt sunt. Det är skillnad på att springa runt och skrika i panik mot att känna obehag och en oro.
Citera
2020-04-29, 21:41
Avslutad
Nu ser det mörkt ut igen.

Plötsligt varnar de gravida för Corona. tidigare har ju bebisar och unga varit skyddade. Har det fötts ovanligt många missfoster den sista tiden? Vad händer?

Vad med detta att viruset byter värddjur som inget vi skådat, hoppar från mus, till människa, katt, hund, lejon tiger? Tål också höga temperaturer och värme. Helt otroligt stygga grejor detta.

Tegnell vacklar mer och mer, han börjar låta rädd. Och då är det illa.
Citera
2020-04-29, 21:42
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vad tror vi? Svenska samhället på sparlåga även i maj, juni och juli? Jag hörde ett sådant rykte: "Tegnell sade att detta håller på 3-4 månader".

Jag är halvt djävla isolerad och tycker inte om det. Det är inget liv.

Nä, är också rätt isolerad och börjar tröttna rejält. Men folk i den här stan är hjärndöda, eller ignoranta. Ska man gå ut i solen måste man vara uppmärksam: När som helst kommer en joggare och flåsar ut sin coronasaliv över en, eller folkhopar som går i bredd. Tanter som hostar rätt ut.
Citera
2020-04-29, 21:43
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Sant, men å andra sidan ligger stapeln som du själv länkar till på närmare 6 miljarder för perioden 2018-2019. Om man vill bryta ner det alltså närmare 3 miljarder per år. Då är fortfarande Sveriges 40 miljoner ett marginellt bidrag.

Det krävs nog en konspiratoriskt lagd hjärna för att tro att Sverige köper sig sympatier hos WHO. Det är en pandemi, det räcker inte bara med åtgärder inom det egna landets gränser.

Ja fast får nog lägga mer vikt på stapeln för "Voluntary Contributions Specified"
40 miljoner är som sagt absolut ingenting i sammanhanget, håller med helt. Men tänk också att lilla Sverige sköt till 68 miljoner dollar till WHO under 2018-2019. Vi är det 8:e landet i världen som ger mest pengar till WHO.

Försöker inte koppla in konspirationsteorier men känns övertygande att det är pengar som styr hela det här spektaklet.
Citera
2020-04-29, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du måste komma ihåg att vi är en humanitär stormakt och då måste man satsa stort på FN och deras olika organ. Sverige jobbar ju hårt på att rädda Afrika precis som WHO.

Pettymoney.... Löfven skjöt ju till det tiodubbla till FN´s whatever satsning.

7 miljader rakt av.
Citera
2020-04-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Helt rätt, Stockholm och Södermanlands län är uppenbarligen ytterst nära flockimmunitet!

(Eller om man extrapolerar lite för eftersläpningar och in i framtiden så har båda överskjutit flockimmunitet.)

Ny antikroppsstudie från Stockholmsområdet visade att 7% utvecklat antikroppar. Vi har tyvärr en lång väg kvar.

https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

Hittar tyvärr inte originalstudien.
Citera
2020-04-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Läser man igenom olika rapporter från universitet och olika medicinska tidskrifter, lyssnar på "experterna" som nu uttalar sig så är det ett troligt scenarion. Allt fler hävdar kortvarig och låg immunitet..Och stämmer dessa siffror så är det riktigt illa. Italien hade 12-13%. Sveriges senaste 7,5,, Nåt annat land hela 20-22% men detta är katastofalt lågt och bäddar för ganska snabb återinfektering. Så det ser mörkt ut med det som hittills framkommit.

Att meddellivslängden redan sjunkit kan man se via socialstyrelsens siffror..På grund av alla äldre döda.
Ju fler som dör runt 70+ desto lägre medellivslängd totalt. I katter tycks ex. coronavirus kunna ligga latent och utvecklas till en mer potent variant..Det om något vore en ytterst oönskad utveckling för covid-19.

Rapporter från universitetet, vilket universitet syftar du på, livets?!?

Kan du skicka länkar till några av ”universitetets” rapporter så vi andra i tråden kan få läsa vi med?
Citera
2020-04-29, 21:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Vad tror vi? Svenska samhället på sparlåga även i maj, juni och juli? Jag hörde ett sådant rykte: "Tegnell sade att detta håller på 3-4 månader".
Jag är halvt djävla isolerad och tycker inte om det. Det är inget liv.

Sparlågan orsakad av den ekonomiska krisen kommer att fortsätta i flera år. Riskgruppernas isolering kommer att fortsätta tills det finns någon mycket effektiv medicin att behandla Covid19 med. Eller i värsta fall tills det finns ett vaccin. Minst året ut tror jag. De som fortfarande har ett jobb och inet tillhör riskgrupper kommer nog få börja leva som vanligt efter den tiden du nämner, det är nog den gruppen Te**ell menar.
Citera
2020-04-29, 21:46
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ni måste förstå att det handlar otroligt mycket om vilka som blir smittade..
Även om vi klantat till det på äldreboenden, så är en stor del av människor över 70 år självisolerade.
Om dessa hålls undan, så sjunker ju CFR kraftigt..
Har jag sagt något annat?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Inte alla

inte alla...men lätt 85 procent.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Vi måste hålla mycket mer avstånd än vad Massmords-Tegnell påstår! Mycket mer...

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-social-distancing-walking-running-cyclists-advice-a9457431.html
Nja, inte nödvändigtvis.

Dr Hanage said: “On the epidemiology side – where the droplets are is much less relevant than the amount of transmission that occurs via this route. And [there is no analysis in the paper of] viral load. Advice on physical distancing is really about reducing the risk of transmission rather than eliminating it altogether.”

Studien (ej granskad/peer reviewed) beskriver var virusdroppar kan finnas, men uttalar dig inte om smittorisken, dvs hur mycket virus man riskerar få på sig. Naturligtvis blir virusmängden alltmer utspädd ju längre bort man kommer, så smittorisken kan fortfarande vara låg.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker det låter som ett troligt scenario.

Varför skulle det vara så hemskt att leva under detta så att man vill dö? Skärpning!

Folk har levt med sjukdomar längre än utan. Det var inte länge sedan folk helt enkelt fick vänja sig vid polio och TBC. Men nu är människor bortklemade och veka.

Jag håller delvis med dig. Det som dock blir ett problem är att folk redan dör av åtgärderna och fler kommer det att bli.

Ingen skojig matematik som man måste ägna sig åt framöver, men i ena vågskålen kommer det att ligga människor som dör i covid, och i den andra folk som dör i depression, missbruk, stopp i utveckling av sjukvården o s v. Också här kommer vi att klara oss nättre i Sverige, men i länder som USA (utan socialt skyddsnät) eller ännu värre i utvecklingsländer så blir det ganska fort tungt också i andra vågskålen. Om då 40% av befolkningen känner att ”va fan, jag är ju immun” och ytterligare 30% känner antingen att de inte är i riskgruppen eller att ”har jag inte fått det än så...” så kommer nog de politiska besluten bli andra än idag. Valår i USA i år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in