2020-04-29, 21:28
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Helvete vad trög du är! Fattar du inte att det inte ens går att jämföra totalisolering med att vi inte har gjort ett skit och inte haft eller gett personal eller vårdtagare någon skyddsutrustning, när det här började.
Och jag som har jobbat runt omkring i landet kan se en poäng i att vi kanske hade behövt stänga ned.
Då jag dagligen har mött folk som går och hostar rakt ut och tjoar och flamsar i allmänhet. Så hade inte svenskar varit lika dumma i huvudet som dig så hade det gått att sköta det här mycket bättre, men tyvärr hissen går inte ända upp.

Jag förstår att din hiss behöver smörjas.
Istället för att som en blind nyfödd behöver du förstå att det inte är viruset som är vår verkliga fara här. Faran är att vår matproduktion, vår export, Europas välfärd är det som står på spel.
Inom en snar framtid kommer hyllorna gapa tomma på riktigt, och det är inte toalettpapper jag pratar om.
När ska folket förstå och se den större bilden, det verkliga hotet här?
När du måste ge dig ut på jakt efter mat, eller när du måste skydda ditt hem från inkräktare?
För det är exakt vad som kommer ske.
Samtidigt som folk gnäller på Tegnell för att "vi inte gjort tillräckligt"
Det är dags att vakna nu.
Citera
2020-04-29, 21:28
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Hmm hur kommer det sig att drygt 0.18% av NY citys befolkning dött i Corona. Folk som dött flera gånger?

Det förefaller som så att lokala hotspots kommer ha högre dödlighet. Stockholm kommer till exempel troligen ha högre dödlighet än hela Sveriges snitt i efterhand. På samma sätt som New York har högre dödlighet än USAs totala dödlighet.
Citera
2020-04-29, 21:29
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Hmm hur kommer det sig att drygt 0.18% av NY citys befolkning dött i Corona. Folk som dött flera gånger?
De fifflar med data så de kan sälja mer vaccin..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vilken erfarenhet har du av detta? Vi har diskuterat problemen på sjukhusen massor av gånger i tråden. Vi vet att på många ställen var det problem långt innan corona så det lär inte ha blivit bättre nu.
Finns säkerligen sjukvård på mindre orter där de inte har så många smittade och där märker de väl inte av situationen som de större sjukhusen i landet.
”Vi”, problemet med panik bambisar, foliehattar och domedagsprofeter är att ni är så otroligt selektiv i vilken fakta ni vill ta åt er. Större delen av befolkningen är inte orolig för detta virus förutom kanske den ekonomiska aspekten. Konsensus hos forskare och sjukvård är inte den panik som du har fått för dig. Inse fakta, att ni bara sitter och eggar upp varandra.
Snart kommer alla länder öppna upp i samma and som Sverige. Hur svårt ska det vara att fatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Verkar inte möjligt. 14000 döda i Lombardiet på en 10 miljoner invånare. Så om 100% blev smittade så är dödligheten minst 0,14%. Men det förefaller högt osannolikt att mer än 50-60% blev smittade där. Så dödligheten ligger rimligtvis inte under 0,3-0,4%. Troligtvis ligger den på ca 0,8-1%.

Ni måste förstå att det handlar otroligt mycket om vilka som blir smittade..
Även om vi klantat till det på äldreboenden, så är en stor del av människor över 70 år självisolerade.
Om dessa hålls undan, så sjunker ju CFR kraftigt..
Citera
2020-04-29, 21:30
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Worldometer stämmer inte med andra källor som:

Platz.se
C19.se
https://www.coronakartan.se/

Jag vet inte vilka siffror som stämmer, men är skeptisk till att Worldometer har korrekta.

Varför är du skeptisk till fakta?

worldometer redovisar de officiella inrapporterade siffrorna, även fejket från Ryssland och Kina.

Siffrorna från civiliserade västländer är dock till 98% korrekta.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte påstått att det är verkningslöst. Men det arbetar 270,000 personer i äldreomsorgen i Sverige, så de här maskerna finns inte.

Dessutom är det jävligt obekvämt och sannolikt hälsofarligt att arbeta 8 timmar om dagen med tätslutande mask. Det är skillnad om man arbetar på sjukhus, och bara tar på masken tillfälligt när man behandlar COVID-19-patienter.

Fast om det fanns munskydd i överflöd så kunde vårdpersonalen byta mellan varje patient vilket man alltid bör göra i normala fall. Men nu har vi en munskyddskris av dess like och jag tror fortfarande inte att någon vet när vi får påfyllnad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag lär mig aldrig!

Nu är det klart att vi får hålla tummarna att det fortsätter på samma bana.
Om folk börjar slappna av så går det fort åt helvete igen..
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu handlade det väl om just ett nytillskott utöver det årliga?

Jo det var ju i slutet av Februari 2020 Sverige sköt till 40 miljoner extra. Men ganska lite i sammanhanget då Sverige donerade 68 miljoner dollar till WHO under 2018-2019.
Citera
2020-04-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Jag tror att du har rätt, alltså att smittan kommer till alla delar av landet inom kort -> för att människor är inte särskilt noggranna. Många (äldre-)äldre hörsammar råden, och färre är i kroglivet, men senast idag så mötte jag två rejält förkylda, en på systembolaget och en som hämtade sitt barn på förskolan och knappt kunde stå på sina ben så dyngförkyld var hon.

Och ja, för att vara helt korrekt så sände rektorn för förskolorna ut ett meddelande i slutet av samma dag, att föräldrar som är sjuka rekommenderas att hålla sina barn hemma också, och de kan kontakta så att överlämning av barnet kan ske vid dörren/grinden. Och på systembolaget var personalen verkligen på tårna, tittade på alla kunder ordentligt flera gånger. Så inget mörker alls över de offentliga funktionärerna. Men medborgarna.......dom som ser till att smittan effektivt sprids. Varför är frihet under ansvar så svårt?
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Fyfan vad negativ. Är det ens lönt att fortsätta leva för din del om du tror på detta själv?

Tycker det låter som ett troligt scenario.

Varför skulle det vara så hemskt att leva under detta så att man vill dö? Skärpning!

Folk har levt med sjukdomar längre än utan. Det var inte länge sedan folk helt enkelt fick vänja sig vid polio och TBC. Men nu är människor bortklemade och veka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Alla behöver inte smittas, kanske bara 60 %.

Helt rätt, Stockholm och Södermanlands län är uppenbarligen ytterst nära flockimmunitet!

(Eller om man extrapolerar lite för eftersläpningar och in i framtiden så har båda överskjutit flockimmunitet.)
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-29 kl. 21:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in