2020-04-29, 19:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Håller med. Det låter som ett missförstånd. På wikipedia finns teknisk information som beskriver väl hur ett sms transporteras från sändare till mottagare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Message_Service_technical_realisation_(GSM)

Det är för mig oklart vad "läst" innebär. Har man ställt in läskvitto tror jag det står vilken tid det öppnades hos mottagaren. På min samsung står det klockslag då meddelandet skickades. Om det inte kunnat skickas inom några sekunder får man en notifikation liknande "kunde ej skicka" och en varningssymbol invid meddelandet. Denna notifikation kanske N hade, men som försvann och byttes till klockslag vid meddelandet inom dessa tre dagar? Eller liknande för hur det ser ut på hans mobil. Denna ändring kan inte ske efter de tre dagarna operatören försöker förmedla meddelandet.

15 maj? N uppger att han skickat meddelandet men det kom inte fram
19 nov: N uppger att meddelandet ändrats till "sänt"

Tiden däremellan vet vi inget om vad gäller detta meddelande, men om det stod som oläst sej den 20'e maj kan det inte ändrats senare enl. Telia då meddelandet måste nå mottagaren inom tre dagar.

Enligt bilder på N's sociala medier har han inte Samsung, utan iPhone.
Citera
2020-04-29, 19:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är inte lätt att få in poängen hos vissa skribenter. Ingen idé att försöka ens. Man är så insnöade på en viss riktning att man inte ser träden. Det gäller väldigt mycket i ärendet. Ex.vis HUR kunde HD veta att LW var försvunnen vid 8.00 och önska att hon var död när det inte fanns någon kommunikation med HD före 11-tiden med SD? KAN det bero på att de träffades under natten och SD berättade att han nog lyckats ta död på LW. Men det var inte säkert - han slog henne sönder och samman men fan vet om hon dog. Eller....?
Det är bra att ifrågasätta.
Men det finns ju gränser!
Citera
2020-04-29, 19:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Bra där, samt hur kan den skicka ett läskvitto till NWs mobil.
Det går så klart inte, inte utan att någon har satt på den, någon som
också har öppnat NWs sms.

Jag utgår ifrån att du vet att läskvittot är en tjänst som du kan ställa in på mobilen.
Har du inte ställt in den på det så får du en förfrågan,
"avsändaren önskar en läsrapport, godkänn eller icke godkänn", men
det visste du väl.

Polisen ryckte ut vid 20-tiden på Torsdagskvällen med NA i hälarna.
Den insatsen fortsatte under Fredagen, mest känd för att en polis kommer ut
från avspärrningen med en brun påse i handen.
Den artikeln är borttagen, min länk fungerar inte i alla fall längre.
Aftonbladets artikel är kvar, den har du tydligen läst.

Att det inte finns med i FUP:et är en gåta för mig, om det inte ligger i slasken.

Här är artikeln..jag det var väl mysko att fyndet inte finns med i fup såtillvida det inte "försvann" för att det var ett ytterligare en mördarhjälpande fadäs i utredningen?

Det var ordentligt pådrag i vivallaskogen när föruttnelseprocessen startade bakom planket.

Polisen har spärrat av en plats cirka 150 meter in i skogen från villaområdet där försvunna Lena Wesström, 45, bor.

Aftonbladets team på plats såg polisen ta hem fyndet, som rymdes i en brun papperspåse.

– Det är en detalj i utredningen som vi måste utreda vidare. Vi väntar på mer personal hit, säger Mats Öhman, yttre befäl.
Sedan i tisdags har Lena Wesström, 45, varit försvunnen från sitt hem i Örebro. Dörren stod öppen och hennes personliga tillhörigheter fanns kvar.

I fredags gick polisen ut med namn och bild på Lena i hopp om att få in tips. Hennes mobiltelefon har positionerats till ett område i närheten av bostaden, enligt uppgifter till Aftonbladet. Under fredagen och lördagen har polisen sökt intensivt i ett skogsområde nära bostaden, bland annat med hundpatruller.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-29 kl. 19:38.
Citera
2020-04-29, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Har du läst FUP?
Tidslinjen över kontakter mellan SD och HD?
Annars: gör gärna det!

Jo ... men SD var ändå HD:s närmaste ...
Citera
2020-04-29, 19:25
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Även du missar hela poängen.

Jag skrev att det inte var så konstigt ATT hon sa så.
Jag skrev också att det konstiga var NÄR hon sa det.

Insinuerar du att HD med vetskap om vad som hänt Lena bakom planket anländer till jobbet och triumfatoriskt utbrister "hoppas hon är död?
Tycker du att det låter sannolikt?
Citera
2020-04-29, 19:31
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
AB 145/130
6:58 skickade SD det meddelandet till HD
6:59 ringer NW till SD

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Insinuerar du att HD med vetskap om vad som hänt Lena bakom planket anländer till jobbet och triumfatoriskt utbrister "hoppas hon är död?
Tycker du att det låter sannolikt?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Du fattar fortfarande inte poängen?
Varför är jag inte förvånad...
Citera
2020-04-29, 19:39
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nääää… hur kan du tro det? HD är oskyldig. SD är oskyldig. Mållgan har slagit ihjäl LW och skall lagföras.

Måste ställa en fråga till dig, vem är Mållgan, är det ngn GM?

Det har jag missat isf i FUP. det kanske har framkommit en ny misstänkt!
Senast redigerad av Smhf 2020-04-29 kl. 20:10.
Citera
2020-04-29, 19:43
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Du fattar fortfarande inte poängen?
Varför är jag inte förvånad...
Fel, har noterat att din poäng är att tidpunkten då HD uttalade dom bevingade orden indikerar att hon inte fått reda på att Lena var förvunnen utan att hon visste vad som hänt bakom planket.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-29 kl. 19:49.
Citera
2020-04-29, 19:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fel, har noterat att din poäng är att tidpunkten då HD uttalade dom bevingade orden indikerar att hon inte fått reda på att Lena var förvunnen utan att hon visste vad som hänt bakom planket.

Jag har, utifrån uppgifter i FUP, noterat att HD, utan att ha haft kontakt med SD, vet att LW är försvunnen.
Citera
2020-04-29, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Har också funderat på det. Det är ju tumultartad situation som kan vara svårt att förutse händelseförloppet för. 17 slag med full kraft är ju en del och det tyder på ett visst vrede.

Man kan ju ta vissa försiktighetsåtgärder klädesmässigt som minimerar att man lämnar eventuella spår. Men att man inte ska lämna några spår är chansning helt klart.

Om nu GM är nära BO så kan man också chansa på att eventuella spår som hittas på BO / GM går att förklara bort med att man har haft så nära kontakt.

Kanske de fyra dygnen innan upptäckt gjorde så att vädret hann sopa undan en del spår? Apropå tur.
Senast redigerad av Beh.ass. 2020-04-29 kl. 20:01. Anledning: korrigering av ordval
Citera
2020-04-29, 20:00
Medlem
Har fortsatt läsa ur aktbilaga 148. Mina kommentarer inom parantes

Sida 6
Förhör med Stefans pappa F-E, hedersmedlem i The Clueless Club.

F-E kan inte minnas att han ställt frågan till Stefan om han är inblandad i brottet. Däremot vill han minnas att han sagt till Stefan att "Jag kan inte tro att du gjort detta", med avseende på mordet. Stefan skall då ha varit tyst, vilket F-E tolkade såsom att han är oskyldig.
(Jag undrar hur den tystnaden var egentligen. Får en känsla att den var liiite awkward ändå. Han vägrar verkligen yttra meningen ”jag är oskyldig”..)

F-E har dragit slutsatsen att Stefan fick nog av allt hemjobb, att dra hela lasset själv under Hannas sjukdom. Stefan själv har aldrig berättat om orsaken, utan meddelade bara att de skulle skiljas. F-E ställde inte heller någon fråga om orsaken.
(Varför skulle man ens bry sig om att fråga sin son om sånt liksom. Shit happens)

F-E uppger att Stefan sagt att de fortfarande umgås, och F-E tror att de båda är på väg att hitta tillbaka till varandra. Stefan har dock inte sagt något om att de skall återkalla skilsmässan.
F-E tror att resan till USA i maj skulle kunna ha varit ett försök till försoning mellan de båda.

(Om han bara vetat vilka försoningsplaner..)

Stefan har också berättat för F-E att han, under kvällen då Lena försvann, jobbade sent och att han åkte hem till sin villa i Hjärsta och klippte gräset. Stefan nämnde ingen tid, men sade, såsom F-E minns, att det var sent på kvällen när han var hemma vid villan. F-E vet inte om Stefan menade att han åkte direkt från arbetet till villan, eller om han gjorde något annat.
(”Klippa gräset ja juste ja. Lite taskigt mot grannarna kanske men jag kan ju alltid smyga in i deras hus när de somnat om och lämna en kaka som tack eller vad normala människor gör nu igen”)
Citera
2020-04-29, 20:01
Medlem
Citat:
Jag har, utifrån uppgifter i FUP, noterat att HD, utan att ha haft kontakt med SD, vet att LW är försvunnen.
Klart hon hade kontakt med honom. Jag kan slå vad om ex antal kronor att lille otäcke SD traskade iväg till regeringen och berättade vad han gjort. Men han visste inte om hon var död. Därav HDs obetänksamma uttalande om att hon önskade att LW var död. Det uttalandet ångrar hon nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in