Citat:
Ursprungligen postat av
sno
"Tidigare la man utan vidare in 80-åringar på intensivvård och det har vi passerat. En 80-årig patient med covid-19 har inte nytta av intensivvård. För fem veckor sedan skulle fler ha fått intensivvård, om vi har skruvat åt lite för hårt får vi se efteråt, säger han till Kvartal."
"Om man har en biologisk ålder på 80 år eller mer ska intensivvård inte inledas – och inte heller om du har en biologisk ålder mellan 60-80 år med signifikant svikt i ett eller flera organsystem. "
Vad exakt är det som är så fruktansvärt upprörande i dessa nya regler?
Det hade du vetat om du läste artikeln.
Det som är frukransvärt är att i vanliga fall sorterar man inte hårt på det sätt man gör idag. I vanliga fall försöker man att rädda så många man bara kan, i det fall läkaren bedömer att patienten kan klara det. Nu bortprioriteras äldre t.o.m. genom pre-triage, dvs att de inte ens får träffa läkare eller få enkel syrgasbehandling som skulle kunna rädda dem. De lämnas att dö på äldreboenden istället. Det är fruktansvärt anser jag.
Jag har även inside vittnesmål på detta från min anhörige som arbetar i äldrevården, att många lämnas att dö, fast de skulle klara sig med enkel syrgasbehandling. Precis som seniorprofessorn varnade för i Aftonbladet för några veckor sedan. Tänker inte posta om det igen då jag redan postat det.
Men du vet alla dessa argument osv. för du har läst tråden redan, du har varit i tråden så mkt.