2020-04-29, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Så om man blir sjuk , är det bästa åka själv till akuten utan att ringa och be om råd.
Ja eller ringa 112, som jag förstår det så får ingen råd om att åka till akuten om dom ringer 1177, oavsett hur svåra symptom dom har, så det är en säker död om du ringer dit.
Citera
2020-04-29, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Alla krogar borde stängas. Något så onödigt.

Jag har varit för stängning av krogar också, men efter att ha läst alla artiklar som finns avseende smitta utomhus, så har jag släppt det. Uteserveringar alltså..

1 fall av 700+ tillfällen i kina skedde utomhus.

Googla gärna själva och se om ni hittar något som talar emot.
Gör ni det, är jag såklart beredd att ändra mig..
Citera
2020-04-29, 16:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Du menar länder som redan nu börjar öppna upp igen och tror att en andravåg inte kommer? Ja, lycka till säger jag.

Då är det ju bara att stänga igen.
Vad är problemet?
Citera
2020-04-29, 16:22
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hönsskit och grispiss är utmärkt, och dessutom naturligt.
Tack!

Är det inte vid den här tiden som bönderna börjar gödsla sina åkrar med grisurin. Kanske har de lite att avvara? Tänker att det är viktigt att man börjar sprida det där det gör mest verkan först, dvs där folk tenderar att samlas i stora, täta grupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Men jag tänker att grejen är inte att de ska öppna full igen bara så där. Strategin måste väl vara att efter nedstängning öppna långsamt och observera villa effekter det får på sjukvården. Att hela tiden försöka hålla spridningen på en sån nivå att sjukvården inte överbelastas. Om man inte satsar på att utrota viruset i landet. Det är ju möjligt, men svårt och väldigt svårt att behålla i längden.

Så är det nog man tänker. Men det måste ju vara väldigt svårt att monitorera detta i realtid då det ju är rejäla eftersläpningar med inkubationstider etc. Ett supereffektivt testarbete kan ju förvisso hantera detta, men då lär man steppa upp testkapaciteten ordentligt. Jag hoppas det går bra dock. Gillar danskar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
När blev mänsklig kontakt onödigt? Tror du folk går dit bara för att dricka öl, när de kan köpa hem och supa i ensamhet mycket billigare? Nej, folk går dit för att se andra och att bli sedd. Det ligger i den mänskliga naturen att ha såna behov. Har man inget sånt behov får man en psykiatrisk diagnos.

Vad är som är oklart att vi är under en pandemi?
Citera
2020-04-29, 16:23
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The important thing to remember is how drastically the lethality climbs upwards from this age range, in which the real danger lies and the importance that hospitals cannot collapse by any grade, which they already have in Sweden, because the lethality across all age-ranges will increase drastically in response.

While lockdowns may not be our means to an end (unless accompanied by strict in/out border controls and quarantine periods for all incoming traffic + testing + aggressive contact tracing), it does reduce spread to a lower percentage of a population actively sick. This allows for contact tracing and testing to be successful and for hospitals to recover, lowering the amount of human suffering and unnecessary deaths. While spread is still likely to occur on a micro-scale, it can be mitigated by concentrated efforts while society resumes.

To stop a forest fire, you have to burn trees around it before the fire reaches the trees and spreads further. The lockdown works on the same principle, slowing the spread of the fire and controlling it when and where it occurs. This is not a luxury afforded to wide-spread societal infection.

If i remember correctly the number for people aged 70-79 in the italian health care was around 12% which is quite high indeed, that's why we need to protect the elderly as much as we can.

I still think we won't be able to stop this unless we achieve herd immunity or a vaccine. I doubt countries which have this under control now, will stay in control when they loosen their restrictions.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Kan köpas bättre fortfarande för några hundra kronor om man behöver

Symptom till lunginflammation som covid 19 orsakar skiljer sig vanliga lunginflammation.
Datortomografi är bästa sätt att visa corona smittan. PCR test används vanliga fall för att upptäcka corona som ger 70-80 % rätt resultat.
Dator tomografi 98%.
Trots ingen symptom och negativ test datortomografi kan visa tidig smittan.

jo men dom är väl ganska slut sålda?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sådant måste få vara till efter epidemin.

Eller i himlen, för de finns som säger att epidemin aldrig tar slut.

Så OK, det behöver inte vara just krogen. Andra går i kyrkan och sjunger psalmer och doppar kakor i kaffe efteråt, men det är samma princip. De kunde sitta hemma och be i ensam gemenskap med Gud och Jesus och ta en mugg pulverkaffe efteråt som kyrkkaffe, men det är liksom inte samma sak. Vi är sociala djur sägs det, även om det finns undantag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
70% av de smittade över 85 lever fortfarande.

I Sverige eller Norge?

Det jag menade är att de som dött i Sverige (de flesta är äldre) skulle inte överleva även om de skulle hamna på intensivvård och i respirator - och vilket liv skulle det bli om de överlevde?
Citera
2020-04-29, 16:24
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då hade han inte ett vått finger uppe i vinden. För det här var inte vad majoriteten av svenska folket ville. Ilskan har pyrt på forum, sociala media och kommentarfält sedan slutet av januari.
Det är mer inför resten av världen, men han har även lyckats med det i Sverige. Det handlar ju om att ingjuta förtroende i den egna befolkningen.

Människor jag normalt ser som ståendes med bägge fötterna på jorden rabblar det offentliga mantrat ”vi lyssnar på experterna” eller tycker att ”det här går väl jättebra, vad är det du säger?”.

Folk tatuerar sig med AT och tycker att det är coolt punkigt att vi kör en egen linje. Opinionsundersökningarna har visat på ett stort förtroende för Sveriges linje - och det tror jag inte beror enbart på ett selektivt urval av respondenter.

Folk är glada om livet knallar på som vanligt, de som dör dör och det är ju bara ”de andra”. Att döma av rapporterna (och vad jag sett) av krogliv, shopping, strosande etc så tar folk detta med jämnan ro vilket helt klart uttrycker ett stort förtroende för Sveriges linje.
Lyssna dessutom till förnekarna i tråden. En del av dem är säkert ”krishanterare”, men jag tror också att det bland dem finns en hel del ”vanligt folk”.
Citera
2020-04-29, 16:24
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Bryter mitt löfte till dig då din dumhet tvingar mig att rätta ditt felaktiga påstående.
Forskningen finns fortfarande kvar där den ursprungligen publicerades.
KÄLLA.Biorxiv(Se länk)
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

Klart den finns kvar, det är en preprint. Kan du läsa vad som står i den röda rutan längst upp? Jag kan hjälpa dig:
"This article has been withdrawn. Click here for details"
Klicka där vetja!
Jag kan hjälpa dig där också:
"This paper has been withdrawn by its authors. They intend to revise it in response to comments received from the research community on their technical approach and their interpretation of the results. If you have any questions, please contact the corresponding author."
Efter det har det varit tyst från författarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in