Citat:
Ursprungligen postat av
Aspsusa
Eller så är han bara eh, äh, låt oss säga att han saknar ett visst mått av kreativ intelligens, agilitet i tänkandet...
Från första början av den offentliga hanteringen av CoVID (typ början av mars) så är det en sak som imponerat mest på mig här i Finland: att man poängterat att äldrevården måste fungera.
(Sedan så har det ju inte lyckats så bra, smitta på åtminstone 5-6 boenden, dödsfallen torde vara minst hälften av alla.)
Men det sänder en väldigt stark signal när minister efter minister står och i direktsändning kräver att kommunerna agerar för att minska de äldres kontakter. Det var väldigt konkret: ordna om personalscheman NU.
En annan sak som tangerar detta är att alla 70+ som lever självständigt också direkt förbjöds att delta i det offentliga rummet (t.o.m. så långt att det räknades upp undantag ssm förtroendevalda i kommuner och riksdag m.fl.). Och igen klara uppmaningar till kommuner och frivilligorganisationer att ordna med butikshjälp m.m.
Detta skickades ut till alla hem.
Detta hade säkert en stor betydelse för att 70+are verkar ha varit ganska bra på att hålla sig hemma iaf den första månaden.
Nu börjar det bli litet svårare - förra veckoslutet såg jag t.o.m. mor/farföräldrar ute med barnbarn under skolåldern. Och än svårare kommer det att bli - många 70+ är aktiva människor som tolererar en längre tids isolering. Börjar se mer och mer av dem, ofta med munskydd - vilket är litet paradoxalt, det är ju snarare alla andra som borde bära munskydd.
Men jag tror uppriktigt att det hjälper mycket när budskapet är att hela samhället tar detta på allvar - och jag tror att det är här ni i Sverige har problem: allt är alldeles för koncentrerat till FoHM.
Intressanta vinklar, tack!
Ja, att regeringen använt FHM som språkrör var ju inte så smart, eller så var det smart.
Löfvén är väl inte dummare än att han fattar att han kan gömma sig bakom en defekt myndighet...
Tegnell blir ju bara ett distraktionsmoment. Som döljer en fullständigt defekt regering.
Sen så skiter ju vi svenskar i våra gamla. Ni kanske bryr er mer i Finland ...
Vår sk åldringsvård är inte världens snyggaste.