2020-04-29, 15:59
Medlem
15366 sjuka per en miljon invånare i New York är ju rätt mycket. På en miljon invånare går det 1188 döda.

Alltså 301450 sjuka och 23144 döda.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
JA , HELT FÖRÖDANDE !
Ingen kris-organisation har gjorts vad jag vet !
Ty det har inte klargjorts vem som har huvudansvaret för de olika inblandade områdena och inte tydliggjort omfattningen av dessa områden.
SANSLÖST !

U-landet Sverige av idag.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här på Flashback visste vi redan i januari att det blir en pandemi världen över. T.ex:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tror du att vi satt på facit redan i Januari? Nej, men har man lite hjärna så kan man göra vissa rimliga förutsägelser. Anders Tegnell saknar helt den förmågan. Därför har han nästan alltid fel:

"Visste" och "gissade" är inte samma sak. Potentialen fanns, absolut, och det har nog ingen förnekat. Skulle världen ha stängt ner redan i januari tycker du och hur tror du att världen hade sett ut nu om det hade skett?

Som sagt, det är en stor skillnad på att få fram fakta och att sitta och slänga ur sig tusen gissningar och teorier varav en blir halvrätt och sedan tro att man är något.
Citera
2020-04-29, 16:00
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja vi kommer får drar med skiten i evigheter, alla kommer alkade. Sjukt stressigt under långa perioder kommer bryta ner människor. I lockdown känner man sig trygg iaf. Rysk roulette att lämna kidsen på skolan fan....fuck it...pallar inte...

Sverige skulle ha stängts för länge sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Influenza IFR is somewhere around 0.04% and an epidemic influenza somewhere around 0,07% IFR.

The IFR for the SARS-COV-2 coronavirus is somewhere around 1%, or 25x higher than the flu.
Nja inte riktigt... 2018 dog ex 3000 av influensa i Sverige. 5-15% smittas, räknar vi med 10% smittade får man ca 3000/1 000 000 = 0,3%. Dvs covid har *2-3 högre dödlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Svaga människor?

Amin, 22, död efter att ha smittats med corona.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLa1PE/amin-22-dod-efter-att-ha-smittats-med-corona

Spanskan tog livet av den yngre populationen i den andra stora vågen...
Var skrev jag något om svaga människor? Oj, hjälp! Det har dött en 22-åring i Sverige vars övriga riskfaktorer vi vet exat noll om i dagsläget. Fort ta skydd nere i källaren! Medelåldern hos de döda är 81 år i Sverige, en procent av de personer som har dött är under 50 år gamla.
Citera
2020-04-29, 16:01
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Fast nu är det en hel del, bl.a. här i tråden som ex.vis ville stänga landet redan i början av epidemin. Vilket FHM och de styrande har vägrat.

Och det bevisar enbart intelligensnivån hos individerna som på fullaste allvar tror att en total nedstängning av ett land hade fungerat.

1) Konsekvenserna hade blivit oerhört stora.
2) Man hade bara skjutit upp smittspridningen.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Absolut men samtidigt har vi helgarderat här på flashback, oavsett vad som händer kan du hitta någon som hade rätt.

Flashback har alltid rätt men de flesta på flashback har inte rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag vet vad som pågår därnere, ville bara försäkra mig om att du inte skulle få det till att maffian satt upp 5G-master för att påskynda smittan ...
På några hundra mils avstånd kan man skämta om sådant. Jag skulle vilja se dig sitta undernärd, instängd som en brottsling och belånad upp över öronen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har funderat över det du nu framför. Om det är mängden av virus det handlar om, är det ju livsfarligt att ha alla patienter nära varandra på sjukhusen, för det måste ju öka på mängden av virus till dödliga nivåer för patienter och personal.

Sen har jag funderat över faktorer utöver hälsa och ålder som har med genetik att göra. Vi som lever nu är efterlevande till tidigare generationer som överlevt allt från pesten till spanska sjukan. Det som får mig in på dessa tankar är unga och friska människor som blir mycket sjukare än en del gamla och sjuka. Det gör Triage till en tvivelaktig metod, där en enskild läkares åsikt och presumption om livskvalitet avgör vem om skall få intensivvård.

Under spanska sjukan var det i andra omgången mest unga friska män som dog i skyttegravarna medan de äldre hade motståndskraft mot smittan, eller kanske hade de en viss immunitet från tidigare influensor av den enkla orsaken att de levt längre och haft sjukdomar de överlevt.

Det är märkligt att våra tidningar inte pressar fram mer information och konfronterar olika experter. Just nu litar alla på att folkhälsomyndigheten och Sverige gör rätt utan att ifrågasätta. Det jag är mest intresserad av är immunitet och om det kan uppnås. Vi har ju fått signaler från Yuhan att man kan drabbas igen av Corona, efter att ha haft det. I dag meddelade Japan att de inte tror det blir någon olympiad alls, eftersom det är osannolikt att ett vaccin kommer.

Mängden virus har en stor påverkan. Därför som många inom sjukvården har dött.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag känner verkligen med dig. Det kan inte vara kul att jobba i coronavården idag. Jag tycker att alla som gör det borde hota med att strejka ifall inte politikerna agerar kraftfullt för att minska smittspridningen. Ni kommer ju att vara överbelastade i månader och kanske år om det fortsätter som det gör. Det är helt ohållbart.

Ja, det kan ta ett år eller mer, att tröska igenom vård, sjukskrivningar osv.
Alltså, problemet med coronaviruset är större än att människor dör, fast det är nog så vidrigt.
Smittohastigheten gör ju att vården inte alls hinner med, och det vet regeringen och FHM.
Det blixtproduceras sjuka människor, som missar jobb, som måste ha rehabilitering osv.
Kostnaden för regeringens och FHM:s experiment kan få en lockdown att se ut som en söndag i parken ... "Vi ska bli immuna" mumlar sk experter, men någon tidsplan finns inte. Det är en mardröm.
Sverige mals sönder av inkompetens. Tegnells snack om vårdens arbetsro är så j-a fult.
Han vet mycket väl att vården inte kommer att få arbetsro och att den inte har det.
Citera
2020-04-29, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag har inte påstått att det är verkningslöst. Men det arbetar 270,000 personer i äldreomsorgen i Sverige, så de här maskerna finns inte.

Dessutom är det jävligt obekvämt och sannolikt hälsofarligt att arbeta 8 timmar om dagen med tätslutande mask. Det är skillnad om man arbetar på sjukhus, och bara tar på masken tillfälligt när man behandlar COVID-19-patienter.
Det handlar om priotering och vad man har för värdegrund.
Gamla människornas liv ingår inte som viktigt variabel Sveriges strategin och modellering.
Man tittar bara mellan fingrarna att folk dör.
Annars kunde de priotera munskydd inte 200 miljoner extra stöd till massmedia. Man kunde köpa minst 100 miljoner munskydd till de 270 000 anställda.
Samtidigt expert utlåtande om munskydd tagits bort medveten från arbetsmiljöverket rapport.

Intern strid om krav på munskydd – skarpt expertutlåtande raderades
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-intern-strid-om-munskyddskrav-pa-arbetsmiljoverket-skarpt-expertuttalande-raderades

200 miljoner extra till medierna | Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Q41/200-miljoner-extra-till-medierna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in