Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Nej smittsamheten har underskattats grovt. Många verkar ha blivit smittade de säger att de inte märkte något men jag tror det fanns tecken där hos alla men man förstod inte vad det var.
Sedan har man inte förstått den stora spännvidden från obetydliga symptom till dödligt angrepp.
Kanske har mängden virus avgörande betydelse när det gäller just detta virus. Kanske den som blir upprepat drabbat av virus, typ sjukvårdspersonal & läkarna i Kina som dog. Så är det med de boende på äldreboenden, de kan få en dos av Britta en dos av Kalle, en av Ashmed under en och samma dag.
Kanske finns det faktorer som gör vissa mer smittsamma. Kanske faktorer som blir mer betydande med ålder. o.s.v. Vi vet så väldigt lite om dessa saker. Indikationer tecken och erfarenheter befinner sig i ett gigantiskt informationsmoln som vi aldrig sett tidigare på grund av att vi nu har internet.
Jag har funderat över det du nu framför. Om det är mängden av virus det handlar om, är det ju livsfarligt att ha alla patienter nära varandra på sjukhusen, för det måste ju öka på mängden av virus till dödliga nivåer för patienter och personal.
Sen har jag funderat över faktorer utöver hälsa och ålder som har med genetik att göra. Vi som lever nu är efterlevande till tidigare generationer som överlevt allt från pesten till spanska sjukan. Det som får mig in på dessa tankar är unga och friska människor som blir mycket sjukare än en del gamla och sjuka. Det gör Triage till en tvivelaktig metod, där en enskild läkares åsikt och presumption om livskvalitet avgör vem om skall få intensivvård.
Under spanska sjukan var det i andra omgången mest unga friska män som dog i skyttegravarna medan de äldre hade motståndskraft mot smittan, eller kanske hade de en viss immunitet från tidigare influensor av den enkla orsaken att de levt längre och haft sjukdomar de överlevt.
Det är märkligt att våra tidningar inte pressar fram mer information och konfronterar olika experter. Just nu litar alla på att folkhälsomyndigheten och Sverige gör rätt utan att ifrågasätta. Det jag är mest intresserad av är immunitet och om det kan uppnås. Vi har ju fått signaler från Yuhan att man kan drabbas igen av Corona, efter att ha haft det. I dag meddelade Japan att de inte tror det blir någon olympiad alls, eftersom det är osannolikt att ett vaccin kommer.