2020-04-29, 15:41
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det är tur att det finns experter på Flashback som vet bättre.

Det är en j_ vla tur att det fortfarande finns folk i detta dekadenta land som har ett kritiskt förhållningssätt gentemot politikereliten och de så kallade experterna.

Övriga fårskallar sväljer allt de blir serverade utan att reflektera...
Senast redigerad av Konfucius2 2020-04-29 kl. 15:49.
Citera
2020-04-29, 15:41
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Visst känns Tegnell ovanligt allvarlig och sammanbiten mot tidigare!?
Inte lika mycket harklande och hostande heller.
Börjar han förstå allvaret kanske?
Tror bara han insett att hans självbild där alla tycker han är duktig och en liten grupp ”mobbar” honom började krackelera efter gårdagens näsbränna i Aktuellt.
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Anders Tegnell och hundratals experter på FHM ska alltså föreställa de skarpaste hjärnorna vi har i landet på att förstå sig på sjukdomar, smittspridning och liknande.
Det är det nog ingen som tror. Är du riktigt kompetent och kapabel inom något visst område så är inte ett arbete på en myndighet det du väljer att ägna dig åt.
Citera
2020-04-29, 15:43
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ha! Ha! Eller hur! De lär sitta kvar vid sina skärmar.

Det är lätt att tro att det är ett skämt men jag tror inte att idén är så dum. Lund som spred hönsskit visste nog vad de gjorde för att hålla studenterna borta från Stadsparken. Människor är betydligt räddare för illaluktande saker än covid. Måste ju inte vara hönsgödsel utan det borde kunna gå att sprida ut andra ofarliga illaluktande ämnen på offentliga platser där människor samlas. Vad finns det för ämnen som människor ryggar tillbaks för. Det enda jag kan tänka på är grisurin och avföring. Känns lite udda men med tanke på att det är till ett ädelt syfte att rädda människoliv tycker i alla fall jag att man får tillåta sig lite mer. Fler förslag? Finns det syntetiska ofarliga ämnen som är starkt illaluktande?
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-04-29 kl. 16:07.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det är en j_ vla tur att det fortfarande finns folk i detta dekadenta land som har ett kritiskt förhållningssätt gentemot politikereliten och de så kallade experterna.

Övriga fårskallar sväljer att de blir serverade utan att reflektera...

Amen på det broder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det var tydligt i dag när Tegnell sa att de inte anser sig ha något ansvar för smittspridningen inom typ äldrevården. Det är andra huvudmän som har åtgärdsansvaret och dom i sin tur vill ha anvisningar och direktiv hur de exakt ska göra från någon myndighet.

Om ansvaret är delat kluvet eller oklart mellan FHM och Socialstyrelsen då blir det problem. FHM verkar mest vara nöjda med att vara en expertmyndighet som ger verbala råd regering allmänhet och andra myndigheter. Deras direkta ansvar rör bara själva spridningen på makronivå.

JA , HELT FÖRÖDANDE !
Ingen kris-organisation har gjorts vad jag vet !
Ty det har inte klargjorts vem som har huvudansvaret för de olika inblandade områdena och inte tydliggjort omfattningen av dessa områden.
SANSLÖST !
Citera
2020-04-29, 15:44
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Sveriges strategi känns som en av de sämre, många dör, ekonomin tar skada, viruset härjar fritt men smittspridningen är så pass långsam så flockimmunitet kan glömmas - det kommer bli rundgång med viruset, enda positiva är att vi inte fått en situation som Italien och Spanien hade i början. Sverige borde ha haft målet att stoppa smittspridningen och inte bara bromsa in den.
Ja vi kommer får drar med skiten i evigheter, alla kommer alkade. Sjukt stressigt under långa perioder kommer bryta ner människor. I lockdown känner man sig trygg iaf. Rysk roulette att lämna kidsen på skolan fan....fuck it...pallar inte...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Nej smittsamheten har underskattats grovt. Många verkar ha blivit smittade de säger att de inte märkte något men jag tror det fanns tecken där hos alla men man förstod inte vad det var.

Sedan har man inte förstått den stora spännvidden från obetydliga symptom till dödligt angrepp.
Kanske har mängden virus avgörande betydelse när det gäller just detta virus. Kanske den som blir upprepat drabbat av virus, typ sjukvårdspersonal & läkarna i Kina som dog. Så är det med de boende på äldreboenden, de kan få en dos av Britta en dos av Kalle, en av Ashmed under en och samma dag.

Kanske finns det faktorer som gör vissa mer smittsamma. Kanske faktorer som blir mer betydande med ålder. o.s.v. Vi vet så väldigt lite om dessa saker. Indikationer tecken och erfarenheter befinner sig i ett gigantiskt informationsmoln som vi aldrig sett tidigare på grund av att vi nu har internet.

Jag har funderat över det du nu framför. Om det är mängden av virus det handlar om, är det ju livsfarligt att ha alla patienter nära varandra på sjukhusen, för det måste ju öka på mängden av virus till dödliga nivåer för patienter och personal.

Sen har jag funderat över faktorer utöver hälsa och ålder som har med genetik att göra. Vi som lever nu är efterlevande till tidigare generationer som överlevt allt från pesten till spanska sjukan. Det som får mig in på dessa tankar är unga och friska människor som blir mycket sjukare än en del gamla och sjuka. Det gör Triage till en tvivelaktig metod, där en enskild läkares åsikt och presumption om livskvalitet avgör vem om skall få intensivvård.

Under spanska sjukan var det i andra omgången mest unga friska män som dog i skyttegravarna medan de äldre hade motståndskraft mot smittan, eller kanske hade de en viss immunitet från tidigare influensor av den enkla orsaken att de levt längre och haft sjukdomar de överlevt.

Det är märkligt att våra tidningar inte pressar fram mer information och konfronterar olika experter. Just nu litar alla på att folkhälsomyndigheten och Sverige gör rätt utan att ifrågasätta. Det jag är mest intresserad av är immunitet och om det kan uppnås. Vi har ju fått signaler från Yuhan att man kan drabbas igen av Corona, efter att ha haft det. I dag meddelade Japan att de inte tror det blir någon olympiad alls, eftersom det är osannolikt att ett vaccin kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
En annan sak vi måste ha i åtanke när vi tittar på antalet döda under specifika veckor, oavsett om det är i Spanien, Sverige eller någon annanstans, är att vi förmodligen ser "mortality displacement" i ganska stor utsträckning.

Tittar man på statistiken över överdödlighet från föregående år så kan man se en ganska tydlig trend.

I slutet på 2018 var överdödligheten 121,009 (EuroMOMO) I slutet på 2019, var den endast 81,008. Trenden fortsatte in i 2020, vecka 11 var överdödligheten dittills "bara" 27,552, jämfört med 56,806 i vecka 11 2019 och 97,724 i vecka 11 2018.

Rätt tydligt att Europa hade oerhört milda influensasäsonger 2018 och 2019 vilket lämnade kvar en hel del svaga människor som nu dör i Covid-19 istället.
Logiska resonemang och tankegångar har tyvärr noll effekt på räddhararna i den här tråden.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Enligt beräkningar så har Stockholm peakat i smittspridningen för 2 veckor sedan, medan Helsingfors kommer att peaka i Augusti eller September. De hade nog i efterhand hellre valt Sveriges linje.

Sedan får man även tänka på att ju längre tid man håller nere coronasmittotalen i ett land och ju senare toppen kommer, desto närmare kommer man den dag det finns ett vaccin och bättre mediciner. Som kan rädda liv.

Så även rent statistiskt kan det vara bra att skjuta upp toppen så mycket som möjligt. Förutsatt att samhället orkar med det förstås.
Citera
2020-04-29, 15:45
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ja kanske Anders Tegnell är galen, eller så är han bara inte särskilt smart.

Snarare alla som tror (nu) att Sverige hade kunnat bli förskonade från detta virus om vi hade gjort något annorlunda som är galna. Sen att folk är så korkade att dom tar citat från januari och använder dom i slutet på april som argument är jävligt pinsamt faktiskt.

Som så många andra, som gnäller på WHO och FHM osv så verkar ni tro att man satt på facit redan då. Vi har lärt oss ganska mycket om det här viruset sen i januari. Att folk sitter i sina källare och skriker "Kolla vad Anders Tegnell sa i januari!!! Det stämmer inte med vad som händer nu tre månader senare!!! Han kan ingenting!!!!" är så jävla efterblivet att man baxnar.
Citera
2020-04-29, 15:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Tecken på en vård som har delvis gått sönder:

Publicerat kl 06.00
* 31-åriga Sanne Andersson från Öggestorp har inga kända riskfaktorer, men trots det blev hon svårt sjuk i covid-19.
* Gång på gång ringde familjen vården, men fick rådet egenvård.
* När hon blev blå om läpparna och inte längre orkade resa sig körde familjen in henne, då hamnade hon i respirator direkt.
https://sverigesradio.se/artikel/7462009

Fruktansvärt att sådan ska behöva hända men jag känner till vården de motar bort så mycket det går. Utan anhöriga är man illa ute.

Snart kommer dödsfallen att dyka upp där ensamma utan nära anhöriga hittas efter 1 eller 2 eller 3 veckor, kanske månader. De dog av covid-19 saknade av ingen.
Citera
2020-04-29, 15:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, jag tycker jmf med influensa för risk på individnivå ändå är intressant, framförallt för att få lite balans i hysterin som råder i detta forum. Sjukt jävla suboptimmerade tankar som hur covid ska hanteras... Jag är evigt tacksam för att dessa åsikter/ideer stannar i detta forum. Btw Dimond Princess är ett extremt dåligt underlag att bedöma dödlighet på, extremt skevt urval.
Extremt skevt skulle jag inte säga, men visst får man korrigera för medelåldern mot tex medelåldern i Sverige.
Dödligheten på båten med 60 personer ännu ej tillfrisknade eller döda är 1.7%, och alla smittade har fått adekvat vård.

Positivt korrigerat av mig: dödlighet. för representativt urval= 1%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in