Citat:
Ursprungligen postat av
Tavelramskrok
Med risk för att ändå bli smittad.
Kanske borde moderaterna och övriga lagt mer pengar på skyddsutrustning för att undvika smitta ?
Just nu tycks folk i vården i privat och landsting riskera att smittas för att det inte finns tillräckligt med skydd. Folk med dåliga ekonomiska förutsättningar i vården går till jobbet för ekonomins skull.
Nästa idioti är att det inte satts ut väktare utanför varenda vårdinstans.
Det primära är pengar. Pengar för att testa så att folk som kan arbeta verkligen arbetar och inte stannar hemma. Det var precis så som Kristersson uttalade sig.
Och det har han väl rätt i? Har ingenting emot en riktad karantän. Smittade och riskgrupper. Men att ha mängder med friska arbetsföra människor sitta hemma, ser jag ingenting meningsfullt i. Varken på kort eller lång sikt.
Riskgruppernas isolering ska givetvis bygga på frivillighet. När de gäller smittade så är det ju omöjligt idag. Har själv suttit hemma 2dgr, förmodligen helt i onödan, men för säkerhets skull, av respekt mot mina medmänniskor. Fick jag ett test så var det ju färdig-funderat.
Ni som skriker på auktoritära åtgärder och befogenheter tycker jag ska fundera på vad det är ni önskar. Det finns ingenting som säger att sådana saker blir tillfälliga, eller försvinner när detta är över. Tvärtom har det historiskt visat sig att så inte blir fallet många gånger. Ibland får man betala priset för att leva i något så när frihet. Det är svårt att ha både och.