2020-04-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om du tror att Nya Zeeland har samma rörelse av arbetspendlare som ett EU-land, så kan inte jag hjälpa till.
Så coronasmittan kom till Stockholm med arbetspendlare?

Första gången jag hör den teorin, men okej. Vad är den baserad på?

Tillägg: Kroatien har minskande antal fall för varje dag - fler tillfrisknar än smittas. Gått från 1.252 aktiva fall ned till 752. Den 28/4 rapporterades bara 8 nya smittfall. Mig veterligen är Kroatien ingen ö. Men det beror alltså på att de inte har någon arbetspendling? Eller skall vi dra någon annan av standard-påståendena, som att de "mörkar", "inte testar" eller är dåliga på att föra statistik?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-04-29 kl. 14:02.
Citera
2020-04-29, 13:51
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag misstänker att folk börjar ledsna, åtminstone de som håller sig hemma i självisolering, det har gått 4-5 veckor nu och folk börjar ruttna på att gå hemma helt enkelt.

Det är lite därför totalkarantän av ett land eller ett helt landsting aldrig skulle funka, vi människor är sociala varelser och även den mest introverta människan kommer för eller senare att behöva mänsklig kontakt

Ja en månad är nog smärtgränsen för de flesta sen får det vara nog. Märks väldigt tydligt på ungarna skola och dagis, på jobbet och köpcentrum emot 3-4 veckor sedan

Krävdes en veckas framförhållning att boka en hemleverans på Willys/ICA för 3-4 veckor sedan. Nu finns tider alla dagar i princip.
Citera
2020-04-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Eftersom MSB och FHM är oroliga för att ställa frågor till allmänheten för att det skulle kunna väcka oro så finns det nu alternativ för mindre räddhågsna.

Appen COVID Symptom Tracker lanseras i Sverige
En gratisapp som ska hjälpa till att kartlägga smittspridningen i Sverige och öka kunskapen om coronaviruset lanseras av forskare vid Lunds universitet.
- Data från appen kan ge oss en bättre bild av sjukdomsförloppet och varför vissa bara drabbas lindrigt medan andra blir svårt sjuka och dör, säger Paul Franks professor i genetisk epidemiologi.

https://www.covid19app.lu.se/article/appen-covid-symptom-tracker-lanseras-i-sverige

Blir inte ni oroliga vad MSBs och FHMs frågebatteri innehöll för frågor? Kanske frågor om symptom som de mörkat för oss och som vi skulle få nys av genom enkäten?

Blir orolig över att de blir oroliga över att jag ska bli orolig över vad som finns i deras app.
Citera
2020-04-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
De vill primärt testa så många som möjligt, din idiot, för att de som visar efter test att de inte bär på viruset kan arbeta som normalt och därmed inte smitta andra i samma utsträckning.

Med risk för att ändå bli smittad.
Kanske borde moderaterna och övriga lagt mer pengar på skyddsutrustning för att undvika smitta ?

Just nu tycks folk i vården i privat och landsting riskera att smittas för att det inte finns tillräckligt med skydd. Folk med dåliga ekonomiska förutsättningar i vården går till jobbet för ekonomins skull.
Nästa idioti är att det inte satts ut väktare utanför varenda vårdinstans.

Det primära är pengar. Pengar för att testa så att folk som kan arbeta verkligen arbetar och inte stannar hemma. Det var precis så som Kristersson uttalade sig.
Citera
2020-04-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
"Okej."

Vart var oppositionen när Sverige bestämde sig för dödsstraterin?

Vart är oppositionen nu? Nu när allt är uppenbart och enormt misslyckande? Vart gömmer dom sig?

Du vet att ”oppositionen” varit utfrysta länge av den rödgröna alliansen? Eller är det något som har förändrats nyligen? Egentligen dumt av mig att svara, då det inte tjänar någonting till att göra politik av detta. Det lär inte föra någonting framåt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var ju någon artikel när de åkte till ett äldreboende här i Sverige för att testa personalen för COVID-19. Och det var typ en tredjedel av personalen som hade synlig sjukdom, eller om det var ännu fler.

Ja bla i region Östergötland hade de testat 53 stycken på ett äldreboende, 22st testade positivt och var asymptomatiska. Nästan hälften..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
.Dostoj. påstår det är en sosse myndighet. Lite märkligt att hela myndigheten och deras ledare bildades under högern

Hela politiska grejen är förstås dumheter.
Jomenvisst.

Generaldirektören är förstås politiskt tillsatt och får sitt regeringsbrev men han håller väl sig klokt i bakgrunden och skickar fram sina blomkrukor istället? Kollar aldrig på TV sen 2001 då jag lämnade gamla Svedala.
Citera
2020-04-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja bla i region Östergötland hade de testat 53 stycken på ett äldreboende, 22st testade positivt och var asymptomatiska. Nästan hälften..

Around 40%, like other studies have shown.
Citera
2020-04-29, 13:57
Medlem
AnnaDeas avatar
Anders Tegnell Fan Club.

Blir så extremt jävla äcklad att den äldre befolkningen.

Är som en jävla sekt och de tror att de vet bäst om allting fast de är extremt jävla lågintelligenta.

Sverige kommer att må bra när alla dessa personer har dött och inte kan rösta framöver.

Helt jävla otroligt hur hjärntvättad människor kan bli.
Citera
2020-04-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Det stämmer ju som du säger, men där jag jobbar är det garanterat ett no go, om underlaget till besluten är "vi tror", "det verkar", "det förefaller", "vi hoppas", "vi utgår ifrån" och "vi uppskattar att".

Att strategi för en pandemi är "nja, vi får väl se" är lite oprofessionellt kan jag tycka, i min värld safear man om man inte vet.

Men det är ju naturligtvis i min värld det.
Jo, men i yrkeslivet så är det ganska många som vet "exakt vad som gäller" fast de egentligen bara gissar. Jag uppskattar att FHM säger precis som det är, och ger uttryck för osäkerheter.
Citera
2020-04-29, 14:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej i Sverige är det inte mycket som går att göra. Varken viljan hos makthavarna eller resurserna finns. Tegnell har i princip motsatt sig alla förslag som hade kunnat minska smittspridningen från första början av detta. I stället skall man hoppas på att det planar ut av sig själv. Samtidigt säger han att vi kommer att få leva med corona i all framtid. Vem vill bo kvar i Sverige under dessa omständigheter.
Det är väl bara att söka asyl någon annanstans om man är för rädd för att bo kvar i Sverige. Lämna allt och ta en roddbåt över till Danmark, alternativt packa ryggsäcken och ta bussen till Haparanda om sök asyl i gränskontrollen eller smyg över gränsen en bit bort. Hur svårt kan det vara? Det är ju inte som att det byggts murar mellan länderna! Gränsen till Norge är enorm, det måste gå smyga över någonstans och förklara för norska myndigheter hur livrädd man är att stanna i Sverige. Sluta gnäll och skrid till verket!

Som Sverige demoniseras kommer ni att välkomnas med öppna armar. Skickar de tillbaka er så är det en bekräftelse på att de inte tycker Sverige är så illa trots allt.
Citera
2020-04-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
"Munskydd är som att sätta plåster på ett brutet ben." hur kom du på den slutsatsen?
Tror du hela värden korkade?
FHM vill gärna smittspridningen går fort.
för att nå flockimmunitet. De skiter på hur många dör. Det räcker inte bara munskydd men minskar smittspridningen betydligt.
Det hjälper mycket om alla använder. Bilbälte
skyddar inte döden 100% men minskar det.
Du verkar tycka att svensk äldrevård är optimalt utformad för en pandemi, i alla avseenden utom munskydd. Jag delar inte den uppfattningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in