2020-04-29, 11:50
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Det är samma med dessa nissar som börjat tatuera in Tegnells ansikte på sin kropp.

Det var väl bara en, som såg ut ungefär som man kan förvänta sig. Flinande, orakad, snusdosan i knät, adidasjacka, adidasbyxor. Ett superfan.
Citera
2020-04-29, 11:51
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och sedan visar det sig att all hönsgödsel har smittat hela Skåne med en ny, muterad, dödszoombievariant av fågelinfluensan!

Alltså, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det där. Vad bor vi i för land, där kommunen eller staten måste ta till sådana metoder, för att de inte har rätt att stänga en park och bevaka den med kravallpolis om så skulle krävas? Mitt i ett globalt nödläge? Hela världen skrattar ju åt oss...

Hahaha är det här på riktigt alltså, hörde på radion men trodde det var ett skämt.
Citera
2020-04-29, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det är del av vad som är skumt.

Man har inte hymlat med att det kan råda brist på IVA och respiratorer.

Men ingen har ens antytt att det ska råda någon brist på förmåga att testa. Snarare så har man flaggad för att det finns en stor kapacitet (50k i veckan var en siffra som de nämnde) och möjlighet att skala upp. Frågan är varför vi inte testar maximalt

Ur isolations synpunkt så är det uppenbarligen i dagsläget inte möjligt att isolera alla friska från alla sjuka. Men man kan isolera alla riskpersoner från de sjuka. Men för att göra det så behöver alla som måste möta riskpersoner testas regelbundet.

För mig verkar detta självklart. Men man verkar inte göra detta och media frågar inte varför. De bara surrar om munskydd och öppna restauranger.

För att det krävs extra personal att utföra testerna...och det är nåt de inte vill punga ut med.!
Citera
2020-04-29, 11:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Vad har krig och diktaturer med det att göra?
Vi är i fredstid.
Tyskland genomförde ett folkmord efter att de blivit en diktatur.
USA genomförde ett krig.

Galenpanna är du själv. I Sverige sopar man under matta och man tar det "coolt" får man är så jävla cool i Sverige.
Att det dör en massa gamla och svaga som kunde räddats är det försumbart.

Men det är just Sveriges beteende som orsakar att gamla och svaga dör i onödan. Man kunde inte rädda alla 2500 som har dött hittills. Men man kunde säkert räddat många, vi vet inte hur många, men kanske hälften. Eller kanske mer. Inget jag hittar på, bara att titta hur andra bättre länder bekämpat detta virus.

Så, det är inte folkmord på det sättet att staten har aldrig beordrat militärer att storma äldreboende och döda alla.
Men det finns olika sätt att åstadkomma snarlika saker.

Jag är övertygad om att sjukvården och ansvariga i Sverige gjort det de kunde för att rädda dessa 2500 personer. Om du sitter och trycker på information om eventuella ”mord” som begåtts föreslår jag att du traskar till polisen ögonaböj!

Sen kan självfallet omedvetna misstag ha begåtts de senaste månaderna. Dessa misstag kan vara kopplade till inkompetens, bristfällig utbildning eller liknande. Men om man påstår att någon medvetet mördat människor är det läge att langa fram lite bevis.
Citera
2020-04-29, 11:53
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker de som pratar om "försiktighetsprincipen", som din debattartikel på Expressen, är helt ute och cyklar. Han har inte förstått vad begreppet innebär.

Det finns inget "försiktigt" i att införa långtgående inskränkande åtgärder på lösa grunder. Det land som har agerat "försiktigt" och "eftertänksamt" är Sverige.

I de fall där man säger att det finns stora motsättningar mellan WHO och FHM verkar det genomgående saknas källor för påståendena. Länka gärna pressreleaser från WHO eller FHM som stödjer motsättningarna.

Notera att WHO har 7,000 anställda, och massor av medlemmar över hela världen. Så att enskilda medarbetare har yttrat sig åt det ena eller andra hållet ska inte tolkas som att hela WHO officiellt ställer sig bakom det. Även Johan Guisecke är ju strategisk rådgivare åt WHO, i den här frågan:

https://www.who.int/emergencies/diseases/strategic-and-technical-advisory-group-for-infectious-hazards/members/biographies/en/index2.html

Ja Sverige hade agerat försiktigt och ansvarsfullt om de haft sin strategi och masstesta folk. Då hade inte befolkningen behövt skriva in och spamma alla sidor som finns i media om frågor om de kan åka till mormor nästa vecka, jag är inte sjuk själv bara snuvig, kan jag träffa mitt barnbarn snart?. Denna osäkerhet, gjorde att flertalet som kände sig friska (som inte var sjuka) gick ut och smittade befolkningen samtidigt som dem som jobbade i äldrevården fick föra smittan hursomhelst in till de äldre som blev sjuka och dog.

Ska man anta försiktighet ska man inte släppa en smittspridningen fri, man ska testa testa testa, isolera och sen karantän. De som hade isåfall testats positivt hade kunnat göra åtgärder för att inte smitta andra så inte sjukvården måste gå på rött i flera flera veckor och det ser inte ut att ljusna än på länge fastän FoHM säger så (några veckor Aktuellt igår).

Det som Sverige gjort är däremot att förvirra sin befolkning, inga barn vet hur långt en hostning når (som de ska undvika), de flesta 70 åringar vill gå ut. Och barer och restauranger håller öppet och försöker att överleva.

Hade man masstestat befolkningen skulle jag säga att FoHM antagit försiktighetsprincipen. Som det är nu så antog man att viruset var en influensa och hade länge samma åtgärdsprogram för covid19 som en vanlig influensa. Man har agerat hänsynslöst och inte ens kunnat göra sitt viktigaste uppdrag skydda de äldre och äldre äldre. Tom när Italienresenärerna kom tillbaka, så stod chefen för äldreboenden och sa att dem hade inga åtgärder för personal som kommit tillbaka från Italien, eller besökare. Det var bara att komma om man inte hade symptom. . Där var anledningen varför det kom in till våra äldre äldre.

Nu går sjukvården på rött och frågan är hur länge den kan göra det? Samtidigt kommer fler dö, av de som inte söker vård för blodproppar, hjärtinfarkter för att de är rädda att smittas av corona.

Är det försiktighet tycker du att ställa sjukvården emot väggen och vänta på att den inte ska orka? Flertalet som jobbar inom sjukvården ställs nu inför svåra etiska dilemman då de måste triangera, och kommer få oerhört svårt framöver med den etiska stress de utsatts för.

Och sen skylla på andra åtgärder, det är massa olika instanser som gjort att smittan kom in på äldreboende, vi lär oss varje dag, ÖGONBLICKSBILDER, dag för dag etc etc.
Citera
2020-04-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det var väl bara en, som såg ut ungefär som man kan förvänta sig. Flinande, orakad, snusdosan i knät, adidasjacka, adidasbyxor. Ett superfan.
Det var en. Någon av fårskallarna måste ta täten.
Citera
2020-04-29, 11:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad håller Sverige på med?

https://www.friatider.se/hemtjanstpe...e-bar-munskydd

Varför använder alla länder förutom Sverige munskydd?

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi har fortfarande inga munskydd, oklart varför. Inhemska företag står redo att producera skyddsutrustning och har uppgett att de väntar på svar från Socialstyrelsen angående specifikationer. Johanna S på socialstyrelsen fick frågor på PK om detta för nog snart en månad sedan varpå hon hänvisade till Socialstyrelsens hemsida (ja, overkligt men så var det).

Det låter ju jättekonstigt?

Står och väntar?

FFP2 FFP3 masker kan väl inte vara svårsålda idag?

Väl bara att producera, finns ju standarder att följa,
Citera
2020-04-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Har du möjligtvis sett filmen "wag the Dog", får klara vibbar när man ser Karolinska:s video med topputrustning, täta skott på avdelningarna och deras skydd. Måste vara en jävla stor kontrast till din avdelning som väl är en ordinär vanlig nedrisad akut typ 80-tals standard med masonitdörrar, och utrustning som hör hemma på Tradera...

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/se-videon-som-sprider-sig-visar-kaoset-i-varden-inifran-vi-racker-inte-till/

Kan man få en recension på videon ....

Nä, har inte sett

De har ung samma skydd som jag har på jobbet, men de enstaka skydden som liknar gasmasker har jag inte sett där jag jobbar. De där fina maskerna är garanterat inte standard någonstans.

Beskrivningen av min arbetsplats stämmer inte. Det är en krissituation och man tar vad man har, men utrustningen är det inget fel på och inte bygget heller.

Jag gillar kvinnan som nästan rappar när hon blir upprörd Hon har ju flow. Underbar.

KI är knappast känt för sina lokaler för övrigt ... 70 miljarder kostade Sveriges dyraste vårdcentral, men att det finns bra vårdpersonal med både hjärta och muskler, det vet jag

Fan, svenskarna och landstingen har mycket bättre personal än de förtjänar.

I vanliga fall är det inte en jävel som bryr sig om hur vi har det.
Citera
2020-04-29, 11:55
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ni är många som ber oliktänkande att flytta. Ja det vore bekvämt för er. Och säger mycket om er syn på oliktänkande. Det ger lite kalla kårar, när man tänker på vilken typ av länder det är där man brukar vilja att oliktänkande skall försvinna. (På ett eller annat sätt).

Men så funkar det inte riktigt i en demokrati (så länge vi nu ändå har det). Så vi kommer inte att ge oss med att påtala hur många som dör i Corona i Sverige och hur onödigt det är, och varför det händer, hur man kunde förhindrat det, och vilka som är ansvariga.

Vi kommer aldrig att tystna. Och vi kommer aldrig glömma.
Glömma vad? Det som sker idag är efter beslut som fattats i god demokratisk ordning. Ingen tvingade svenska folket att rösta för nedlagd krisberedskap och satsning på massimport av rasfrämlingar. Ur ett demokratiskt perspektiv finns det ju knappast något att klaga på.
Citera
2020-04-29, 11:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
De finns många restriktioner man kan ta till.
Allt heter inte lockdown.
Stäng skolor. Stäng förskolor. Stäng alal restauranger och cafeer. Den egoistiske svensken för sitta på uteserveringen på balkongen.
Det är inte alla som har balkong. Förstår inte vad du gör i Sverige om du har ett sånt hat mot svenskarna. Allergisk mot frihet? Det finns andra ställen där du slipper vara så obehagligt fri! Tyvärr är det så att inte alla är bekväma med frihet. En del förblir barn och "behöver gränser" resten av livet. Väx upp nån gång och lär dig ta eget ansvar!
Citera
2020-04-29, 11:57
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Vad håller Sverige på med?

https://www.friatider.se/hemtjanstpe...e-bar-munskydd

Varför använder alla länder förutom Sverige munskydd?

Det låter ju jättekonstigt?

Står och väntar?

FFP2 FFP3 masker kan väl inte vara svårsålda idag?

Väl bara att producera, finns ju standarder att följa,
Essity skulle ju börja producera masker meddelade man för någon månad sedan. Har de inte fått klartecken än? Handlade ju om miljontals:
https://www.nyteknik.se/samhalle/essity-ska-leverera-miljoner-ansiktsmasker-till-varden-6993226
Citera
2020-04-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
En tänkbar utveckling är att vårdpersonal hoppar av coronavården, vilket jag tror kommer att ske.

Jag vet att vissa vägrar gå in, och jag förstår dom.

Vi vet inte vilka de långvariga effekterna är, och dessutom är de fysiska förutsättningarna bristfälliga.

Vi snackar om enkla lokaler som nästan liknar fältsjukhus, men med finare utrustning.

Det finns inte ens riktiga medicinrum. Det är fullt möjligt att stoppa mediciner i fickan utan att det märks. Jag skulle kunna stjäla lugnande, metadon och morfin hur lätt som helst, utan upptäckt. Vi har inte låsta medicinrum i coronavadelningarna. Medicinerna ligger på hyllor, helt öppet.

Min tid inom coronavärden kommer garanterat att vara begränsad.

Och med denna lön och detta schema ha ha ... inget risktillägg, ingenting extra får man ...
Jag har det sämsta schema jag haft på flera år och får inte en krona extra för min insats.

Så mycket är man värd.

Tack för balkongapplåderna
Vad jag hört finns de även de med riskgrupp (diabetes) som måste jobba inom vården..vet du hur det förhåller sig med de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in