Citat:
Ursprungligen postat av
Nmb
För min del ser jag det sena inlämnandet/beställningen av DNA analys i Mars, långt efter KP framträtt i media tämligen självsäkert, som ett tecken på att det som rör SE enbart handlar om att med all säkerhet ta bort han som möjlig gärningsman eller inblandat i mordet.
Det handlar ju mycket om att kunna avskriva personer i utredningen.
DNA från SE på OLP räcker ej som ensamt bevis mot SE. DNA från någon som säger sig inte vart på plats vid mordet och hittas på Palmes rock/axel är ju däremot jackpot.
Kan den personen sedan knytas till annan bevisning så blir det intressant!
SE DNA på rock eller kläder är intressant men enbart ihop med ett vapenfynd anser jag efter som han redan vittnat om att han vidrört palme efter skotten. Sant eller falskt, men det förklarar ju DNA träff på kläderna i hans fall.
Hävdar fortfarande rent hypotetiskt tex om man hittat CP DNA på kläder, då är det en helt annan sak och heta nyheter!
Med den sista kommentaren så retar jag säkert upp en och annan CP trött spanare här som avskrivit han för längesen... 😉
Precis! att det finns DNA från en person säger ingenting om motiv eller att han faktiskt utförde dådet. Jag tror att PU har säkrat DNA från 2 personer.
SE är avliden sedan många år och det finns vad jag vet ingen vävnad lagrad? Han var väl född före PKU-registret och dessutom född utomlands så SEs DNA kan inte verifieras utan att man behöver testa ett antal relativt nära släktingar. Förmodligen behöver man SE´s DNA för att kunna avföra eller bekräfta vad han har varit del i. Ponera att man har säkrat DNA från person 1 och 2 på Palmes kläder. SE har sagt att han vände Palme i framstupa sidoläge då är det inte omöjligt att hans DNA finns på flera ställen på kläderna. Om det visar sig stämma att gärningsmannen faktiskt tog på Palmes axel innan han avlossade skotten så är ju DNA-fynd från axelpartiet oerhört intressanta om det skulle finnas. Kan det vara SE eller en annan persons?
Alternativ 2 är att man har ett vapen som efter provskjutning överensstämmer med det vapen man har eftersökt. På vapnet finns DNA från person 1 och 2. Var SE mellanhanden som lämnade över vapnet och därmed lämnade DNA eller var han den som slutligen tog emot vapnet och avfyrade det senare? Finns spår från samma person på vapnet och på Palmes axel så är det väldigt svårt att bortförklara...