2020-04-29, 11:27
Bannlyst
Hej, jag kan verkligen inget om ekonomi eller lån förutom att spara 😀

Om jag förstår det rätt så är det minst 15% av ett lån man måste ha som insats för ett bolån på Swedbank.

Är det då Bara för mig egentligen att ansöka om bolån och vara garanterat att jag kan få låna pengar till en lägenhet? Då jag har tillräckligt mycket pengar på sparkontot?

Eller är det något annat som bankerna kräver av mig?

Jag har fast jobb sedan flera år, inga betalningsanmärkningar, inte ett enda lån då CSN är helt betalt. Inget barn.

Tacksam för svar
Citera
2020-04-29, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobban
Hej, jag kan verkligen inget om ekonomi eller lån förutom att spara 😀

Om jag förstår det rätt så är det minst 15% av ett lån man måste ha som insats för ett bolån på Swedbank.

Är det då Bara för mig egentligen att ansöka om bolån och vara garanterat att jag kan få låna pengar till en lägenhet? Då jag har tillräckligt mycket pengar på sparkontot?

Eller är det något annat som bankerna kräver av mig?

Jag har fast jobb sedan flera år, inga betalningsanmärkningar, inte ett enda lån då CSN är helt betalt. Inget barn.

Tacksam för svar

Swedbank är skit så undvik dom. Låna får du om din lön är tillräckligt hög att både leva av och betala tillbaka lånet.
Citera
2020-04-29, 11:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej. De krav du ser är minimikraven. Ansök om lånelöfte, då är du mer säker, men inte helt.
Citera
2020-04-29, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Swedbank är skit så undvik dom.

Varför e det så dåligt enligt dig?

Vad ska man välja?
Jag har så länge jag funnits haft Swedbank konto. Annars har jag inte använt deras lån osv...
Citera
2020-04-29, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nej. De krav du ser är minimikraven. Ansök om lånelöfte, då är du mer säker, men inte helt.

Minimikraven?vart kan man hitta alla krav?
Vad är skillnaden med bolån och lånelöfte?
Citera
2020-04-29, 11:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad är skillnaden med bolån och lånelöfte?
Lånelöfte ansöker du om när du ska börja titta på bostad, en del mäklare kräver tydligen det för att ens ta emot ditt anbud (enligt hörsägen), sedan visar det ungefär hur mycket du kan få låna.

Det är dock inte förrän du gör en riktig låneansökan som banken gör en ordentlig kreditprövning.

Jag tycker du ska kolla vad du köper för tjänst av banken, inte alls omöjligt att du har ett paket med kort och lite sånt och att det där ingår lite personlig rådgivning.

Kan tänka mig att om du använt Swedbank länge och har ett kontinuerligt sparande där, att du har störst chans att som förstaköpare få den service du behöver lättast där.
Citat:
Minimikraven?vart kan man hitta alla krav?
Här. Trodde du redan tittat där...
Citat:
Många drömmer om att kunna köpa en egen bostad. Men det är mycket som vägs in innan man blir beviljad ett bostadslån. Vi benar ut vad som krävs – och hur besluten tas.
https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/bo/vad-kravs-for-att-fa-bolan.html
Senast redigerad av constant 2020-04-29 kl. 11:48.
Citera
2020-04-29, 11:51
Medlem
Citat:
Varför e det så dåligt enligt dig?

Vad ska man välja?
Jag har så länge jag funnits haft Swedbank konto. Annars har jag inte använt deras lån osv...

De har tvättat ryska maffiapengar i Estland. Förre VD är åtalad för svindleri har du missat det
USA är inblandat så det kan bli dyrt för banken.

Testa Lendo så ser du vad du kan få för ränta och även vilka andra banker som finns.
Senast redigerad av Lugnochfinnutack 2020-04-29 kl. 12:03.
Citera
2020-04-29, 12:03
Bannlyst
Citat:
Trodde du redan tittat där...
https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/bo/vad-kravs-for-att-fa-bolan.html

Tusen tack för all information hittade inte den sidan innan
Citera
2020-04-29, 12:27
Medlem
Hackenbush55s avatar
Swedbank är så "skitnödiga" om man vi ha ett lån idag, det skall ältas och diskuteras in veckor och månader, dom är stroppiga som tusan i alla fall idag.
För 36 år sedan när jag tog huslån i Swedbank var det enkelt, fick svar direkt och de krävde ingen kontantinsats ingen mäklare inkopplad heller. Minns att räntan på lånet var då 15%
Citera
2020-04-29, 12:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
För 36 år sedan när jag tog huslån i Swedbank var det enkelt, fick svar direkt och de krävde ingen kontantinsats ingen mäklare inkopplad heller. Minns att räntan på lånet var då 15%
Det var annorlunda då, och det är inte Swedbank som har de primära kraven på kontantinsats.

Tycker du att det är fel att först kolla med den bank man haft affärer med tidigare om man är förstaköpare?
Citera
2020-04-29, 12:46
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Det var annorlunda då, och det är inte Swedbank som har de primära kraven på kontantinsats.

Tycker du att det är fel att först kolla med den bank man haft affärer med tidigare om man är förstaköpare?

När det gäller Swedbank tycker jag det i alla fall för min erfarenhet av dem säger att idag betyder det inget om man är en gammal kund hos dem. Det var lättare när de hade många lokalkontor och man hade god kontakt med bankchefen, idag är det centralt man hamnar om man skall söka lån och man har inte kontakt med bankchefen utan någon lånehandgivare som inte har en aning vem du är.

Men visst det skadar inte att kolla upp eventuellt lån med flera banker och däribland den banken man är kund i.

Personligen om jag skulle söka ett nytt bolån så skulle jag inte söka i Swedbank men det är jag det.
Citera
2020-04-29, 12:57
Medlem
constants avatar
Citat:
...och man har inte kontakt med bankchefen utan någon lånehandgivare som inte har en aning vem du är.
Menar du att de inte kan se din historik i banken?
Citat:
Personligen om jag skulle söka ett nytt bolån så skulle jag inte söka i Swedbank men det är jag det.
Det skulle inte jag heller, men varken du eller jag är sedan länge kunder i Swedbank.

Jag tog upp att ts antagligen har ett paket med viss personlig rådgivning, och tyckte hen skulle använda sig av det. Tror inte det skiljer extremt mycket i ränta mellan de vanliga bankerna, och har hen lite affärer som lönekonto och sparkonto på Swedbank så ger det ofta lite rabatt på Swedbanks ordinarie ränta.

Kände att osäkerheten ts visade kan vara ett gott skäl till att i första läget kontakta den bank hen haft en långvarig kontakt med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in