2020-04-29, 09:22
Medlem
Att dådet är slumpmässigt utfört är huvudhypotesen.
Dock hjälper den inte mycket i fallet SE,då hela gärningsbeskrivningen fortsätter att vara av helt osannolik art.
Utifrån det material som finns tillgängligt för allmänheten så går det inte att tro på att SE är GM.

PU har givetvis tillgång till hela materialet,så OM det visar sig att SE trots allt torde vara GM så måste det finnas saker här som kan underbygga det på sådant sätt att den osannolika gärningsbeskrivningen trots allt kan göras sannolik.

Det kommer att krävas en SE träff gällande mordvapnet för det.
Något annat kan inte hålla,och fattar KP med flera inte detta så kommer det att bli deras begravning.
Citera
2020-04-29, 09:22
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Spåret Skandiamannen faller rätt ordentligt på att ålder och de signalement vi har i form av utpekande, fantombilder, teckningar och annat inte stämmer. Mördaren är inte i närheten av ett utseende likt SE. De verkar också märkligt att ingen av alla mordplatsvittnena eller efter flyktväg skulle känna igen eller reagera på när han redan dagar efter mordet figurerar i media.

Men, det finns väl vittnen som nämnt signalement som överensstämmer med SE omkring eller efter mordet? Dessutom, har du inte den blekaste aning om huruvida någon hörde av sig till pressen eller polisen efter det att SE figurerat i pressen. Det är ju ingen statshemlighet, att SE avfärdades tidigt av polisen och ansågs som just ett jobbigt vittne, en idiot och en elefant (och att man med största sannolikhet avfärdade eventuella vittnen som hörde av sig i samband med artikeln). Dessutom, detta var innan internet, så SE:s nuna försvann från allmänhetens näthinna rätt fort (eller omgående) efter att de vänt blad i tidningen (eller slagit av sina tjock-tv:s).
Citera
2020-04-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intodebauchery
Det kan vara precis som när Anna Lind blev mördad. Mihajlovic tog tillfället i akt när han såg A-L inne på NK. Kan vara att SE tänkte likadant. Skedde nog helt på impuls. Annars såg han O-P tidigare under kvällen och planerade det då.

Man uppträder inte som SE gjorde om man hade möjlighet att planera dådet.
Hela gärningsbeskrivningen blir helt koko.
Å andra siden gäller det även om SE på något för oss helt okänt sätt sett LOP vid biografen Grand lite innan nio.

SE som GM går inte att tro på utifrån gällande material.
Det är helt upp till PU om detta skall kunna ändras.
Citera
2020-04-29, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Men, det finns väl vittnen som nämnt signalement som överensstämmer med SE omkring eller efter mordet? Dessutom, har du inte den blekaste aning om huruvida någon hörde av sig till pressen eller polisen efter det att SE figurerat i pressen. Det är ju ingen statshemlighet, att SE avfärdades tidigt av polisen och ansågs som just ett jobbigt vittne, en idiot och en elefant (och att man med största sannolikhet avfärdade eventuella vittnen som hörde av sig i samband med artikeln). Dessutom, detta var innan internet, så SE:s nuna försvann från allmänhetens näthinna rätt fort (eller omgående) efter att de vänt blad i tidningen (eller slagit av sina tjock-tv:s).

Han var själv drivande till att medverka i rapport/aktuellt i April 86.
Närmast alla glodde på de programmen på åttiotalet.
Så uppträder inte en GM..och särskilt inte en som har haft gott om tid på sig att smälta sitt dåd.
Jag är fullt medveten om TPs förklaring till detta,men den är och förblir ytterst osannolik.
Citera
2020-04-29, 09:38
Medlem
Nu utlovar Mattias Göransson att han säger upp sig om han och Pettersson har fel.

Blir det Stig Engström som man presenterar som Olof Palmes mördare då?

Jag skulle bli väldigt överraskad annars och det ju vore tråkigt för mig för då får jag väl säga upp mig och hitta nåt annat att göra resten av mitt liv för då har jag ju uppenbart inget omdöme överhuvudtaget.

https://www.expressen.se/nyheter/skandiamannens-slakt-dna-testad-av-polisen/
Intervju långt ned i artikeln.
Citera
2020-04-29, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Mördarna hade alltså ca 5 min på sig sen Palme bestämde sig vilken väg man skulle gå.
Hur ihelvete visste SE det?
SE som hade precis avslutat sitt arbete på kontoret i samma veva, då paret Palme skilde ifrån Mårten. En sån cool kille med en jätte pickadol står och samtala med väktaren H. O måste ha nerver av dess like, visste exakt att paret strax skulle passera Skandia. Denne SE är inte alls brydd i att bli igenkänd då han visar upp sig sen av vittnena. Vilken jävla hårding, alltså.

Håller med till 100%.

Lägg till oxå att OP korsade Sveavägen en liten stund innan. Vilken tur!

Lägg till oxå att SE:s tåg gick hem vid denna tidpunkt och skulle passa bra in för mordet.

Det finns säkert några saker mer som man kan lägga till som slumpen här.
Citera
2020-04-29, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Nu utlovar Mattias Göransson att han säger upp sig om han och Pettersson har fel.

Jag skulle bli väldigt överraskad annars och det ju vore tråkigt för mig för då får jag väl säga upp mig och hitta nåt annat att göra resten av mitt liv för då har jag ju uppenbart inget omdöme överhuvudtaget.

Haha de kan redan packa ihop för någon SE som gärningsman är det i alla fall inte.
Citera
2020-04-29, 09:57
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Han var själv drivande till att medverka i rapport/aktuellt i April 86.
Närmast alla glodde på de programmen på åttiotalet.
Så uppträder inte en GM..och särskilt inte en som har haft gott om tid på sig att smälta sitt dåd.
Jag är fullt medveten om TPs förklaring till detta,men den är och förblir ytterst osannolik.

Jag håller med dig, delar din uppfattning, jag har själv åldern inne att ha upplevt denna "era" och vet vilken betydelse tv, radio och tidningar hade vid tidpunkten. Dock var det nog ytterst få, som mindes SE:s nuna veckan efter reportaget i TV (och i tidningen), utom möjligen några hobbydetektiver, journalister och just polisen.

Hur en gärningsman uppträder finns väl egentligen inget facit på, särskilt inte när det kommer till den här typen av unika brott? SE:s beteende efter mordet kan ha varit instruerat och relativt välrepeterat på uppdrag av den lilla grupp som anstiftade mordet? Vad vet vi?

Om SE var inblandad i mordet (på något vis), så agerade han ju i efterhand helt rätt, han vilseledde polisen å de grövsta, både med sitt agerande som vittne och sin jobbiga personlighet och uppförande.

SE kanske inte är skytten, men att han på något vis är inblandad tvivlar jag inte på.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-04-29 kl. 10:00.
Citera
2020-04-29, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

O alla andra artiklar Filter skrivit är rätt då?
Citera
2020-04-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ett moraliskt ansvar har man ändå. När rapporteringen är så ensidig (enstigig).

Man? Åklagaren har kan ju bara säga det han gjort.
Citera
2020-04-29, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja detta med ballistisk test och speciella räfflor/bommar har jag fångat. Men vad händer om ett provskjutet vapen i hög grad liknar det vapen som GM använde? Det är ju ingen 100-procentig "träff"? Det blir ett antagande baserat på sannolikhet.

Kulorna kan alltså ha skjutits ur en revolver och polisen kan ha hittat en annan revolver som liknar mordvapnet.

Därför krävs annan bevisning eller i alla fall starka indicier och helst ett erkännande förstås. Jag kan inte förstå detta på annat sätt.
Du har förstått alldeles rätt. Det kan ALDRIG bli 100% rätt vapen bara genom ballistiken, det ”bästa” man kan säga genom detta är att det kan vara rätt vapen, eller mkt stor överensstämmelse.

För att vara 100% krävs detta plus ytterligare omständighet. Ex.vis att vapnet redan är kopplat till mordplatsen (typ droppat på platsen), hittat hemma hos en tydligt misstänkt eller genom tekniska spår (typ offrets DNA avsatt på pipan).

Efter så här lång tid tror jag själv det är omöjligt att uppnå 100%. Det bästa man kan göra är att visa ballistisk sannolikhet för att det är rätt vapen (typ +2 på skalan) i kombination med en stark indiciekedja. Denna skulle aldrig i sig hålla för en fällande dom, och min tanke är att KP naturligtvis är fullt medveten om detta. Han är dock även smärtsamt medveten om att vi aldrig kommer att komma längre och därför beredd att avsluta med en tydlig genomgång av hans bild av förloppet.

...förutsatt att man hittat vapnet i bra skick...
Citera
2020-04-29, 10:25
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Tyckte också det lät utmanande. Men det finns tydligen flera fall bla ett i USA där en strypmördare använt en filt som analyserats i efterhand.

Den kunde 50-år senare knytas till en viss person. Alltså ett fall från 1960-talet.

Under rätt förutsättningar har DNA inga problem att klara sig ännu längre. Vi har rätt bra koll på både dinosaurier och mammutar.

Boston Strangler Case
https://www.livescience.com/38150-dna-degradation-rate.html

Jo, så är det säkert. Kan ingenting om DNA-spår. Vad jag menade var att det ju inte räcker med DNA på en revolver.

Det ska även bevisas att personen i fråga stod vid Dekorima med denna revolver och sköt Palme vid aktuell tidpunkt.

Många kan vidröra en revolver utan.att vara mördare. Det krävs alltså annan.bevisning som styrker åklagarens.påstående. Vad det nu.kan vara.

Att befinna sig i närheten av mordplatsen är i sig inget bevis. Då har vi minst 20 andra personer att misstänka för mordet. Även andra kan ljuga.

Att vidröra Palmes kläder är inte heller ett bevis eftersom AH, SG, LP m fl gjorde samma sak där i röran direkt efter mordet.

Vi hamnar alltså i en sannolikhetsbedömning.

Revolver som tekniskt starkt påminner om mordvapnet har någon gång vidrörts av SE (om det nu är så) och han var i närheten när Palme mördades.

Signalementet på GM stämmer egentligen inte så bra på SE vilket är en svag punkt i åklagarens framställan. Jag tänker på 52 år, handledsväska, glasögon och gubbkeps liksom ej påfallande bredaxlad.

Tiderna stämmer dåligt eftersom klockan endast visade hela minuter och vakten talade en god stund med SE.

Iakttagelsen av LJ i gränden från mpl måste ha skett efter mordet utifrån LJ:s rörelser. Att SE sett LJ under flykten är omöjligt eftersom LJ då var dold bakom byggbaracken. Sett från trappkrönet lika orimligt.

Vittnena talar om yngre än 52, ingen väska, inga glasögon, påfallande bredaxlad och mörk stickad mössa (Jack Nicholson) eller barhuvad och mörkhårig.

En annan rätt orimlig del är att reklamtecknaren hade en revolver med sig när han gick hem från jobbet.

Och så detta med berusning, reumatism och storrökare (dålig kondis) liksom orimligheten i förslaget att han med stor risk att avslöjas återkommer till mpl.

Släkt och vänner beskriver honom som osäker, oförarglig och feg vilket inte heller stämmer så bra med beskrivningen av GM:s iskalla agerande enligt IM.

Sammantaget ett svårt uppdrag för åklagaren.

Vi har i andra vågskålen grovt förtal av avliden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in