2020-04-29, 08:21
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Detta är alltså ett luftburet HIV visar det sig nu, fast mycket värre. Är helt övertygad om att viruset ger livslånga men och skador. Folk kan se fram emot permanent trötthet, permanent sänkt immunförsvar osv om man haft detta virus. Spännande virus!

Det tror jag också. Kronisk förkylning och sedan dö av förvärvat immunbristsyndrom (Aids).
Citera
2020-04-29, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Island och Nya Zeeland utrotar COVID-19.

Jag har hört ryktas att den gemensamma nämnaren mellan länderna är att man delar ut munskydd i tunnelbanan? Kan det stämma? Jag kan inte komma på någon annan likhet mellan Nya Zeeland och Island, exempelvis geografiskt.

Nej, de kan inte utrota viruset, för det finns i snart sagt världens alla hörn, de tar kanske ner det tillfälligt, ja, men utrota, nej.
Citera
2020-04-29, 08:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag har hört ryktas att den gemensamma nämnaren mellan länderna är att man delar ut munskydd i tunnelbanan? Kan det stämma? Jag kan inte komma på någon annan likhet mellan Nya Zeeland och Island, exempelvis geografiskt.

Att de båda är öriken kanske också är en hint..?

Men med detta sagt, så har Sverige också naturliga gränser till större delen. Vi HADE kunnat isolera oss geografiskt, vi också.
Citera
2020-04-29, 08:23
Medlem
gloffgloffs avatar
https://www.barnehage.no/artikler/47-barn-og-ansatte-i-karmoy-satt-i-karantene-kommuneoverlegen-skryter-av-barnehagene/490850

Smitta på förskolor i Norge.

Det som FHM sagt inte förekommer i Sverige

och samtidigt är det FHM som har makten att inte genomföra tester,

alltså förekommer inte smittspridning på förskolor och skolor i Sverige,

because they say so.

"Don't test don't tell" -strategin som är tvärtemot WHO rekommendation.

Regeringen fick ju ge FHM ett uppdrag explicit att dra igång testning,

de bara vägrade ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning
EDIT: Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning
Citera
2020-04-29, 08:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nej, de kan inte utrota viruset, för det finns i snart sagt världens alla hörn, de tar kanske ner det tillfälligt, ja, men utrota, nej.

Det funkar ju om man fortsätter att bevaka gränserna. Minskade inresetillstånd och reserestriktioner, samt tvångskarantän i två veckor för dom som ändå kommer in. Inklusive för landets egna medborgare som varit ute och rest. Och smiter smittan ändå, så smittspårar man aggressivt och direkt.

Det är ju inte för alltid heller, de behöver bara göra det tills vaccinet kommer. Kanske redan i höst. Alternativt ett läkemedel eller en kombination av läkemedel, som verkligen fungerar.
Citera
2020-04-29, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Jo, det är givetvis deras fel. Om de hade kommit med seriösa riktlinjer och restriktioner tidigt så hade det sett annorlunda ut. Om de till att börja med hade informerat om asymptomtisk smittspridning och att det är en aerosolsmitta, istället för att förneka detta, så hade det flesta dödsfallen i äldrevården kunnat undvikas.

Det finns ett delat ansvar för de många dödsfallen inom äldrevården. De som ännu pågår. Stora delar av landet är ju fortfarande rel osmittad. Ansvaret delas från översta politiska nivån ner till golvet. Håller med om att de jättelika myndigheterna borde ha fått ut sig mer av rådgivning och info. Men den svenska modellen är ju ofta att ha många som gör lite. Inom sjukvården är det nu tvärtom, få som måste göra väldigt mycket. Svenskarna i gemen har svårt till kritiskt tänkande vilket syns när så många tycker att regeringen skött pandemin bra. Löfven har lutat sig tillbaka och låtit Tegnell styra . Sverige driver med vinden och det tycker folket är bra? Litar fö inte alls på dessa opinionsundersökningar då jag aldrig blivit tillfrågad om någonting. Och de som blir tillfrågade svarar säkert som de tror att frågeställaren önskar. Det är den svenska modellen.
Citera
2020-04-29, 08:29
Medlem
Citat:

Knappast i tunnelbanan. Men många länder har krav på munskydd och i en del länder delar man ur gratis. Det har definitivt effakt. Tragiskt att våra myndigheter hade bastämt sig redan för flera år sedan för att munskydd är skräp. Man har bränt 2 miljoner munskydd.
Det är helt klart en policy som FHM har haft länge och de har ju extremt svårt att medge misstag.
Citera
2020-04-29, 08:30
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.barnehage.no/artikler/47-barn-og-ansatte-i-karmoy-satt-i-karantene-kommuneoverlegen-skryter-av-barnehagene/490850

Smitta på förskolor i Norge.

Det som FHM sagt inte förekommer i Sverige

och samtidigt är det FHM som har makten att inte genomföra tester,

alltså förekommer inte smittspridning på förskolor och skolor i Sverige,

because they say so.

"Don't test don't tell" -strategin som är tvärtemot WHO rekommendation.

Regeringen fick ju ge FHM ett uppdrag explicit att dra igång testning,

de bara vägrade ju.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning
EDIT: Tegnell går emot WHO-chefens uppmaning

Jag tror i princip nästan alla i Sverige redan har blivit smittade (om nu smittan är luftburen). Varför har vi inte fått flockimmunitet? För att det är omöjligt. Alla utvecklar inte antikroppar och gör man det försvinner antikropparna illa kvickt.
Citera
2020-04-29, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det fanns redan en okontrollerad smittspridning i Iran. Att iranska myndigheter försökte mörka det, är en annan sak. Ett land måste alltid först tänka på att skydda sin egen befolkning i sådana här lägen, andra hänsyn ska komma i andra hand. (Och även då när det äntligen stängdes, så försökte naturligtvis PK-media med snyftreportage om iranier som "blivit fast i Iran" och inte kunde komma "hem" till Sverige... Om de kunde åka tillbaka alls, så hade de ju inga asylskäl, och borde ha blivit kvar där smitta eller inte - inget konstigt alls med det.)

SARS hade ju aldrig den här spridningen och de här dödstalen, så det går inte att jämföra. Men jag skulle inte helelr ha misstyckt, om något annat land hade stängt gränserna gentemot oss då, för säkerhets skull. Det måste de ju få göra.
Det hela är ju väldigt svårt. Sånt här händer regelbundet, och får väldigt svåra ekonomiska konsekvenser, både för företag och individer. Det kan skapa svåra konflikter mellan länder, om man inte är överens om riskbilden.

Jag tror inte att ”lättvindiga” stängningar av flygtrafik skulle accepteras i demokratier, för att bara helt ärlig. Det är inte i linje med folkets vilja. Det är bara nu man är tillfälligt öppen för det, p.g.a. att det har blivit en global angelägenhet.

Men helt ärligt tror jag att konsekvenserna av lockdowns på vissa håll kommer bli katastrofala. Därför tror jag att slutsatsen av den här pandemin kommer bli att man aldrig ska ägna sig åt lockdowns. Men det är bara vad jag personligen tror.
Citera
2020-04-29, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det funkar ju om man fortsätter att bevaka gränserna. Minskade inresetillstånd och reserestriktioner, samt tvångskarantän i två veckor för dom som ändå kommer in. Inklusive för landets egna medborgare som varit ute och rest. Och smiter smittan ändå, så smittspårar man aggressivt och direkt.

Det är ju inte för alltid heller, de behöver bara göra det tills vaccinet kommer. Kanske redan i höst. Alternativt ett läkemedel eller en kombination av läkemedel, som verkligen fungerar.

Det har vi inte sett ännu, och vad är det som säger att de som dör idag kommer att ens tåla ett vaccin? Men det största problemet är att de flesta länder är beroende av någonting som heter ekonomi, och jag skulle inte tro att varken Island eller NZ har råd att isolera sig någon längre tid.
Citera
2020-04-29, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Ännu litar jag mer mer på bra modellering än ännu osäkra antikroppstest.
Att 3 % har antikroppar betyder inte tyvärr att 97% inte har det. Antikroppstest som är negativa är ännu mycket osäkra. Dels kan det vara för tidigt i förloppet, dels kan det vara så att visa patienter utvecklar andra antikroppar än det som testet använder , dels så kan mindre sjuka ha detektionsgränser under ”cut of” för testet.

Nederlöndernas dödstal talar i alla fall för högre än 3%
Nu har du kanske läst fel. Hela mitt inlägg syftade ju till att långt fler än 3% måste ha varit smittade i Nederländerna, precis som de osäkerheter du tar upp. Modellen är i underkant.
Citera
2020-04-29, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, du stärker bara min poäng. Kan man arbeta hemma så är man kanske inte direkt "knegare". (Traditionell"Arbetarklass").

Min poäng jag ville lyfta fram var att det finns ett socioekonomiskt perspektiv i denna sjukdom, detta avspeglas även i smitto- och dödsstatistiken i Sthlm. Mycket tydligt att ekonomiskt och socialt utsatta grupper drabbats värst.

Enig med det perspektivet, vilket är intressant att vi har en "arbetarregering" som misslyckats med att se till att myndigheterna ger korrekt information, och bra skyddsmöjligheter för arbetarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in