2020-04-29, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Den finns en bild på den någonstans, den stod i kylen. Det som saknas av den är det LW och NW åt. Gaffeln ligger kvar i.
Äsch, Ar*n menade ju jag.
Citera
2020-04-29, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
N*oa uppgav väl att meddelandet han skickade den 15/5 till Lena som ej
kom fram då, ändrades den 19/11 till Läst/ Read och inte "sänt"?

Vi har haft den här diskussionen tidigare i tråden, och tydligen var det enbart
jag som har den inställningen att jag ser "Levererat" när jag skickat sms:et
samt "Läst" när mottagaren har öppnat och läst mitt meddelande.

(Flertalet skribenter med en Samsung uppgav att det ej stämde, dock har jag,
och har haft den inställningen på mobilen ända sedan den var ny.)

Har samma mobil och modell, Samsung Galaxy S7 som Lena hade.
Jag ser tiden när jag skickar sms:et, kan dock ej se tiden när mottagaren
öppnar/ läser sms:et.

Har iPhone och på meddelande jag skickat står det bara datum och tid på de äldre, vet inte om det menas när de skickats eller lästs. På de från igår står det läst och tiden om de lästs, annars bara levererats om de inte lästs och telefonen är igång hos mottagaren.

Minns jag rätt står det inget under om den jag skickat till inte har igång sin telefon. Minns inte hur exakt det ser ut men vet att jag reagerar och tänker ibland att nu är nog batteriet urladdat och telefonen avstängd hos mottagaren.

Kan skicka och ta emot sms på ipaden.

Noa hade ju iPhone så vi borde se på samma sätt.
Senast redigerad av Meze 2020-04-29 kl. 05:54.
Citera
2020-04-29, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Tolkningshjälp ombedes.

Det har diskuterats idag (och tidigare) hur SD kan veta att det är NW som ringer på morgonen 15 maj eftersom han svarar "Hej N*a"

Om man går in på tidslinjen hos SD 15 maj (AB 145/149) så ser man att strax efter han har haft samtal med någon så dyker posten "kontakter" upp några rader nedanför. Och det gör den till samtliga han känner (har inlagda i sin adressbok?). Döttrarna, hustrun, arbetskontakter OCH N*a. Jg kan inte tolka det som annat än att han har honom inlagd i sin adressbok och därför ser att det är han som ringer på morgonen.

Tips ifall man vill kolla. Om man ställer sig på sidan 128 och sedan skriver in Kontakter i sökfunktionen så kan man "beta av" samtliga.
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
SD har själv sagt att han har N*a i sin adressbok, och att det var därför han visste vem som ringde. Minns inte om det var förhör eller rättegång.
I rättegången vill jag minnas att han sa att det var tack vare appen Truecaller som han kunde se det.
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Jag undrar det jag.. Jag tror den går ända upp till tomtarna på loftet. Åtminstone när det gäller tekniska praktikaliteter. Hissen till den emotionella våningen skulle dock behöva en besiktning.

Som jag uppfattar det så är det inte enkom hans förtjänst i så fall. De andra suddigummina HD och JG har hjälp till ganska mycket vill jag tro. Och därtill starten av utredningen som havererade från polisens sida, som kan ha gett förövaren fördelar i form av förstörda bevis vid t.ex. fyndplatsen.

Oavsett så har det varit en rejäl genomlysning av (ex) paret Da*idsson och deras inbördes relationer som man knappt tror är sann ens med utredningsmaterialet utlagt till beskådan. Jag hoppas verkligen att mordhot, "barmhärtighetsmord" och strösselförhör hör till undantagen hos den stora massan. Vill tro det i alla fall.
Vi har troligen alla våra olika skelett i garderoberna men de misstänkta i tråden verkar ha hela bårhus i sina garderober.
Mitt i villaidyllen med en fasad som ter sig fläckfri men som vid närmare påsyn visar sig vara ett riktigt fuskbygge med silvertejp och spackel.
Haha ah alltså man får ju verkligen hoppas detta inte är standard medelsvensson, men å andra sidan är ju det här landet så in i helvete fucked så jadu.. Jag vet inte.
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-04-29 kl. 06:20.
Citera
2020-04-29, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Om han var dränkt i blod, skallbensrester, hjärnsubstans och dylikt, så tog han nog en grovdusch ute med trädgårdsslangen först. Annars hade han riskerat att bloda ner hela huset. Sen tog han med all säkerhet ytterligare en dusch i Golvbrunns-Hannas favorit-golvbrunn. Utan kläder och skor.

#TeamÅsaHiding

Ja, jag tror också att han tog sig en grovdusch av både sig själv och cykeln där på gräsmattan innan han gick in (redovisningen om var blod, pga sexäventyr kunde hittas, där ingick även cykeln... han misstänkte att cykeln kunde ha haft blod kvar på sig och det skulle förklaras på något sätt, blev väl så där trovärdigt).

Ytterbelysning släckt för natten... vilken lyckträff!

En annan fundering:
Han ska samma dygn åka på semester och ber granne vattna.

Varför tar han sig besväret att lägga vattenslangen/vattenspridaren längst in i växthuset bakom 1000-tals kaninhinder isf? (här hade han chansen att få till en förklaring till färska blodspår på benet vid förhör:=).
Och när i tid ska han ha gjort detta (klättrat över alla kaninhinder)? På morgonen innan han cyklade till jobbet (när han hade semesterdag beviljad)? Har SD förklarat detta i något förhör (jag har isf missat det).
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-04-29 kl. 06:29.
Citera
2020-04-29, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja, jag tror också att han tog sig en grovdusch av både sig själv och cykeln där på gräsmattan innan han gick in (redovisningen om var blod, pga sexäventyr kunde hittas, där ingick även cykeln... han misstänkte att cykeln kunde ha haft blod kvar på sig och det skulle förklaras på något sätt, blev väl så där trovärdigt).

Ytterbelysning släckt för natten... vilken lyckträff!

En annan fundering:
Han ska samma dygn åka på semester och ber granne vattna.

Varför tar han sig besväret att lägga vattenslangen/vattenspridaren längst in i växthuset bakom 1000-tals kaninhinder isf?
Och när i tid ska han ha gjort detta (klättrat över alla kaninhinder)? På morgonen innan han cyklade till jobbet (när han hade semesterdag beviljad)? Har SD förklarat detta i något förhör (jag har isf missat det).
Han skyllde bortstädandet av vattenspridaren på barnen, därav kaninhindren. Dock var ju inte de hos honom de dagarna, på hans initiativ(?). Krukväxtindianen hade nog lagt märke till om de härjade i trädgården med kaninerna.
Citera
2020-04-29, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Han skyllde bortstädandet av vattenspridaren på barnen, därav kaninhindren. Dock var ju inte de hos honom de dagarna, på hans initiativ(?).

Som jag kommer ihåg det var det något om att grannen som skulle vattna inte skulle behöva ta sig över alla dessa kaninhinder och därav blev ombedd att ta med sig en egen.
Citera
2020-04-29, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Som jag kommer ihåg det var det något om att grannen som skulle vattna inte skulle behöva ta sig över alla dessa kaninhinder och därav blev ombedd att ta med sig en egen.
Ja precis.
Citera
2020-04-29, 07:08
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, det är ju detta jag tjatat om sen FUP kom. Han/duschade säkert av sig med vattenslangen. Men eftersom det var torka, så var jordytan torkad och hård och svalde inte så bra. Därför tjatade han i 10 dagar om att typ alla skulle vattna. Så att ALLT drogs kanske ner i jorden. Allt han spolat av sig.

GRÄV UPP, kära polis! Innan han gjuter något på plätten.

#TeamÅsaHiding

Fanns det inte hundar i hans trädgård? Tror inte någon av dem reagerade annars hade nog allt blivit uppgrävt.
Citera
2020-04-29, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fanns det inte hundar i hans trädgård? Tror inte någon av dem reagerade annars hade nog allt blivit uppgrävt.

Polisen var där med hund men jag kommer inte ihåg vilket datum. Kanske kommer upp något om de gräver djupare i jorden (efter all vattning).

Kanske var det JG:s hund som var där först (när SD skällde ut honom ang att hålla reda på sin hund) och reagerade på någon lukt?
Citera
2020-04-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
I rättegången vill jag minnas att han sa att det var tack vare appen Truecaller som han kunde se det.

Haha ah alltså man får ju verkligen hoppas detta inte är standard medelsvensson, men å andra sidan är ju det här landet så in i helvete fucked så jadu.. Jag vet inte.
Tack. Så var det ju. Ditt minne är bättre än mitt.
Citera
2020-04-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Det ÄR jobbigt med 14 000 sidor FUP, men nu har jag läst på allt om vattenspridaren. Den fanns inte. SD påstår att han var ute i trädgården och flyttade runt sin vattenspridare flera gånger på natten då Lena mördades, 14 - 15e.
Han påstår att den var blå och svart och inköpt på Biltema och att den förvarades i växthuset.
När han talade med sina grannar, Ström, frågad han om de sett honom i trädgården den natten. (Här kan det vara så att han fiskar efter vad grannarna sett - av vad han verkligen gjorde? Samtidigt verkar det mer som om han vill att de ska ge honom ett alibi - vilket han aldrig säger rakt ut)
Den 22 maj messar SD till samma grannar och frågar om de kan vattna åt honom och om de har någon vattenspridare. Det har de inte. Den 25 maj vattnar SD med vattenspridare i sin trädgård, flera grannar vittnar om att det är första gången de ser en vattenspridare där.

Så vattenspridaren är INTE ett mordvapen. SD tar själv upp den i förhöret och sannolikt vill han ha ett skäl - om ifall någon sett honom ute på gräsmattan mellan midnatt och 0:2:00 under mordnatten.
För övrigt tycker jag Peter Sprängare är en betydligt bättre förhörsledare än de följande.

Du skriver att SD messar grannen, Ström, den 22 maj... var var han då eftersom han inte kunde vattna själv?

Undrar om det är första kontakten med någon granne ang vattningshjälp... har för mig att det var flera och ev tidigare än den 22:a (kan ha fel).

Tror som Du... alibi och tvätt av cykel på natten (svårare att förklara varför han står mitt i natten för att ta en normaldusch av enbart sig själv).
Citera
2020-04-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Hur pingar man en mobil som är avstängd?

Bra där, samt hur kan den skicka ett läskvitto till NWs mobil.
Det går så klart inte, inte utan att någon har satt på den, någon som
också har öppnat NWs sms.

Jag utgår ifrån att du vet att läskvittot är en tjänst som du kan ställa in på mobilen.
Har du inte ställt in den på det så får du en förfrågan,
"avsändaren önskar en läsrapport, godkänn eller icke godkänn", men
det visste du väl.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det undrar jag också. Det har bara stått i Aftonbladet om det vad jag kan se. Finns inget i it-protokoll eller teknisk undersökning. Eller?

Polisen ryckte ut vid 20-tiden på Torsdagskvällen med NA i hälarna.
Den insatsen fortsatte under Fredagen, mest känd för att en polis kommer ut
från avspärrningen med en brun påse i handen.
Den artikeln är borttagen, min länk fungerar inte i alla fall längre.
Aftonbladets artikel är kvar, den har du tydligen läst.

Att det inte finns med i FUP:et är en gåta för mig, om det inte ligger i slasken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in