2020-04-29, 08:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vid tidpunkten hade man nog ganska få bekräftade sjukdomsfall av COVID-19 i Iran, på åttio miljoner invånare.

Tänker du att man borde ha stängt ner världen vid SARS och MERS också?

Vi hade exempelvis fem stycken fall av SARS i Sverige. Borde vi då ha stängt ner Sverige och klippt allas semesterbiljetter det året?
Givetvis skulle man stängt ned flyg både från Kina och Iran direkt. Hade världen agerat omedelbart hade vi redan öppnat upp igen fast med kontroller och karantänssättning från riskländer.
Precis som Nicholas Nassim Taleb skriver, hade vi spenderat miljoner då hade vi sparat miljarder nu.

Nu kommer länder börjar öppna upp, Sverige kommer dock inte tillhöra länder man öppnar upp till pga vår låtgåstrategi.
Citera
2020-04-29, 08:14
Medlem
Detta är alltså ett luftburet HIV visar det sig nu, fast mycket värre. Är helt övertygad om att viruset ger livslånga men och skador. Folk kan se fram emot permanent trötthet, permanent sänkt immunförsvar osv om man haft detta virus. Spännande virus!
Citera
2020-04-29, 08:15
Medlem
Citat:
Island och Nya Zeeland utrotar COVID-19.

Jag har hört ryktas att den gemensamma nämnaren mellan länderna är att man delar ut munskydd i tunnelbanan? Kan det stämma? Jag kan inte komma på någon annan likhet mellan Nya Zeeland och Island, exempelvis geografiskt.

Finns det tunnelbana i Reykjavik?
Citera
2020-04-29, 08:16
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur har det uppstått i labbdjuret då? Man räknar med ett spann på minst 20 år mellan coronavirus förekommande i fladdermöss och COVID19. Antingen är det naturligt förekommande och då redan ute i samhället eller så är det inte det.

Nu får du ge dig. Är du korkad? Smittan fanns redan i labbdjuret. Detta nya virus är en zoonos. Den har spridit sig från djur till människa vid något tillfälle. Detta kan ha skett varsomhelst. På en "wet market", ett biolabb i Wuhan, det gör givetvis ingen skillnad i hur viruset uppstod (dess evolutionära tillkomst). Hur tror du att det gick till? Hur uppstod viruset i det djur som spred smittan till mänskligheten. Du är fan efterbliven.
Citera
2020-04-29, 08:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det värsta är att han skyller ifrån sig och inte tar ansvar.

Ja, han är som Trump där. Han är perfekt o det är alla andra det är fel på....
Citera
2020-04-29, 08:17
Medlem
Citat:
Vid tidpunkten hade man nog ganska få bekräftade sjukdomsfall av COVID-19 i Iran, på åttio miljoner invånare.

Tänker du att man borde ha stängt ner världen vid SARS och MERS också?

Vi hade exempelvis fem stycken fall av SARS i Sverige. Borde vi då ha stängt ner Sverige och klippt allas semesterbiljetter det året?

Självklart borde vi stängt ner och man ska ALLTID stänga ner INNAN det smäller - som det har gjort här. Är du helt jävla dum i huvudet?
Citera
2020-04-29, 08:17
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
1) Provtestning är en metod som anses trumfa teoretiska modeller ifråga om korrekthet.

2) 7,000 personer är ett mycket stort statistiskt underlag, vilket gör siffran säker ur det perspektivet.

3) Blodgivare är personer som inte haft symptom på COVID-19, så om något borde den gruppen vara mindre smittade än genomsnittet.

4) Antikroppar indikerar smittoläget tre veckor innan, vilket var i början av Nederländernas kurva, eftersom det tar så lång tid att utveckla antikroppar.

5) Imperials teoretiska modell indikerar 3% smittade sju veckor senare än den här kända datapunkten i början av epidemin. Det är jättekonstigt.

6) Allt pekar på att Imperials modell sätter den här siffran väldigt dåligt.

Ännu litar jag mer mer på bra modellering än ännu osäkra antikroppstest.
Att 3 % har antikroppar betyder inte tyvärr att 97% inte har det. Antikroppstest som är negativa är ännu mycket osäkra. Dels kan det vara för tidigt i förloppet, dels kan det vara så att visa patienter utvecklar andra antikroppar än det som testet använder , dels så kan mindre sjuka ha detektionsgränser under ”cut of” för testet.

Nederlöndernas dödstal talar i alla fall för högre än 3%
Citera
2020-04-29, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Finns bara ett sätt att minska skadan av detta virus, total lockdown.
Det finns bara ett sätt att utrota detta virus, total lockdown

Ändå sitter nästan hela det här forumet och diskuterar halvmesyrer på bekostnad av gamla och svaga.

Ni är bara varianter av Tegnells cyniska dödsspel, där gambling med människoliv och människooffer är legio!

Är nyfiken på att veta hur du hade tänkt få det till fungera i praktiken...
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
CytoDyn says leronlimab yielded positive data in Covid-19 patients 28 april 2020

Humanised monoclonal antibody drug leronlimab has shown ‘impressive results’ in a small observational Covid-19 study, said the drug’s developer CytoDyn CEO Dr Nader Pourhassan in a conference call.

Originally developed to treat HIV, the drug is a CCR5 antagonist that inhibits viral entry. It is undergoing Phase II clinical trials as a treatment for HIV and secured fast-track designation from the US Food and Drug Administration (FDA).
Clinic Trails Arena
https://www.clinicaltrialsarena.com/news/cytodyn-leronlimab-covid-19-data/

När jag lade upp information från olika forskningar som konstaterat att det finns sekvenser av HIV i Coronaviruset, blev det ett väldigt liv och mängder av påhopp från de sk förnekarna.
Men flera länder använder nu framförallt två HIV preparat Lopinavir och/eller Arbidor, för att bota sjuka i Covid19 med väldigt bra resultat. Och ser man till de länder som använder detta så har dom ett betydligt lägre antal dödsfall än länder som inte använder dessa preparat.
Dom länderna har lyssnat till de forskningsrapporter som kommit fram till att det finns HIV sekvenser i viruset.
Nu är man på gång med ett tredje HIV preparat Leronlimab som hittills endast testats i liten skala, men med mycket positiva resultat.
Enligt initialdata minskade Leronlimab plasmavirusbelastningen och återställde immunsystemet hos Covid-19-patienter.
Dr Bruce Patterson sa: ”Det är anmärkningsvärt för ett läkemedel att återställa immunsystemet och minska den virala bördan hos dessa patienter. Det är vad som ger oss stort hopp och stor förväntning om Leronlimab framöver i dessa försök. ”

Om det inte skulle finnas några som helst substans i de forskningsrapporter om att det finns HIV sekvenser i viruset så är det föga troligt att just HIV mediciner skulle fungera så otroligt bra mot Coronaviruset som de gör.
Förnekarna hävdar felaktigt att det finns HIV sekvenser i alla Coronavirus, men när jag frågar efter källa så börjar dom istället förlöjliga och komma med påståenden om att dom inte tror på ett flygande HIV virus osv.
Det handlar om vad som händer i världen ang eventuella botemedel mot Corona. Just nu verkar det som att det finns goda förutsättningar till att bota Coronaviruset, och det är väldigt glädjande nyheter.
Tack för bra inlägg, intressant utveckling måste jag säga. Kollade på Indien som har 31,332 smittade och 1,008 döda, mindre än hälften döda jämfört med oss samtidigt som dom har drygt 1/3 fler smittade. Det kanske är så för att dom kör med hiv-mediciner?
Citera
Medlem
Lång och detaljerad patientberättelse idag i DN, för de som är intresserade av sånt.

Stämmer också lite in med andra vi hört om, att patienten verkar bli lite bättre, och sen rasar det igen. Som tur var höll den äldre mannens barn väldigt noga koll på honom och ringde 112 när han blev riktigt dålig, så han fick komma in.

Om tiden i respirator

"ett töcken av mardrömmar”.

– Jag hade sådana fruktansvärda mardrömmar. Jag drömde att jag inte kunde andas för att lungorna var fyllda med cornflakes. Jag drömde så konstigt och verkligt. Någon gång var jag på landet och skulle bli botad av ett ungt par som hade fåruppfödning. Sedan drömde jag om mina barn och kände att ”jaha, är det nu det slutar?” Det här kommer aldrig att gå, tänkte jag.

Patienten var på IVA i mars, klarade sig efter flera veckors vård. Mot oddsen, ålder och riskfaktor blodtryck. 76 år gammal.

https://www.dn.se/insidan/han-kampade-mot-covid-19-och-overlevde-efter-tre-veckor-i-respirator/
Citera
2020-04-29, 08:19
Medlem
FrankIsBacks avatar
Folk sitter alltså här och hyllar Island och NZ som massmördat 30 människor?!?
När det finns exempel på de som inte mördat en endaste.

Det är verkligen att sätta den moraliska ribban lågt!!
Citera
2020-04-29, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Måste en region/land komma ifatt en annan region/land?

Regionerna i Sverige har fått smittan vid olika tidpunkter, konstigare än så är det inte. Antalet smittade (och därmed antal dödsfall) är därför på väg upp i många av regionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in