2020-04-26, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Haha, det här är ju "Hajk.2"

Är nog inte aktuellt för mig att köra igång detta men aldrig fel att få uppslag som kan behövas en regnig dag.
Nu vet vi vad som behövs;
Syrgastub, skyddsgasregulator, plastslang, petflaska med lite "saltat vatten".

Vi borde kanske räkna på hur stor gastub vi behöver. Någon här som vet hur många litet/min tillskottssyre som normalt behövs ?

Hoppas du får bra råd om detta. Vill bara säga, att jag tycker att det är klokt att skaffa hem syrgas, oavsett vad trådens sjuksköterskor säger om det! Jag tror att den kritiken inte handlar så mycket om omtanke, som om att de är rädda att deras status ska påverkas, om människor upptäcker att det går att klara sig utan deras kompetens!

En syrgasgrimma är naturligtvis inte rocket science. Som det ser ut nu med tillgången på sjukhusplatser, så kan det vara livräddande. Det bästa är förstås om man har någon som har koll på en, en familjemedlem eller vän som får flytta in och hjälpa en, om man behöver ordna en sjukhusplats åt sig själv i hemmet, i brist på annat. Och självklart ska man inte tända några lågor i något sammanhang, när man har syrgas i hemmet.
Citera
2020-04-26, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Corona självt kan innebära långcarig sjukdom. Får man en period med allvarliga symptom, tillfrisknar då kan man tydligen enligt "nyhetsmorgons" Läkare i morse, Behöva månader eller till och med år av rehabilitering innan man blir helt återställd.

Många men lätta symptom rapporterar 6-8 verkor av besvår och många av dessa är då fortfarande skuka i vågor med olika märkliga besvär. Besvår som återkommande feberdagar, Hosta som återkommer, Yrsel, Tankspriddhet/demens. Blodproppar. Utslag/klåda, Andningssvårigheter som är återkommande men går äver. Dålig syresättning i yttre delen av lemmarna. Försvonnet smak/luktsinne.

Det finns fler symptom som folk men en "lättare" corina infektion får. Än så länge vet ingen hår länge dessa symptom kan sitta i eller om man helt enkelt blir aningen sjukare för varje dag som dessa symtom forsätter och att kroppen slutligen lägger av och ger upp.

Detta taget från TV4:as Nyhetmorgon vid 9:00 tiden idag 26/4 Dels från den intejuvade läkaren, dels från en person med covid-19 som var med i ett reportage.

Så denna smitta är onekligen väldigt märklig och ger många "diffusa symptom även för de som klarar viruset ganska bra. Detta stämmer in på flera jag träffat som påstår sig ha haft en Corona infektion (de flesta av dem otestade) Även där är det många som kännt sig "halvsjuka" av och till i många veckor och det tycks inte försvinna hur lätt som helst. En del har mått på detta sätt i 7-8 veckor och det fortsätter.

Frågan är hur många av Flashbacks användare detta stämmer in på? Beror det på att folk är extra uppmärksamma på den egna kroppen eller är det så att viruset ligger kvar länge i kroppen och blossar upp i mindre symptom under hela dess tid i kroppen ?

Isåfall blir nästa fråga--Blir folk av med viruset över huvudtaget ? Är det detta som ger en illution av att de som testats friska tycks återinsjukna ? Viruset kanse enbart "gömde sig" i kroppen för att blossa upp igen senare ?

Ser att du också sett nyherna imorse, blev tveksam om jag hörde fel..sa hon 42 eller 72 dagar hon varit sjuk i corona?
Citera
2020-04-26, 09:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Problemet är väl att det är högst osäkert om det skapas antikroppar som ger immunitet genom nedsmittning. Tester visar att det är klent med det. Dödlighet på 1% ger att 60 tusen pers kommer att dö om 60% ska bli smittade.

Riskgrupper inkl anhöriga ska sitta i krantän och inte träffa någon på 24 mån? Kommer bli tuft....

Hade önskat att man utrotat viruset genom lockdown i ett par månader istället.
Finns någon någonstans som bestående utrotat viruset med 2 månaders lockdown? Låter som rent önsketänkande.
Citera
2020-04-26, 09:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns inget mitt emellan ditt rasistiska förnekaralarmistiska rysssossetroll!

Herregud.... Han skrev ett väldigt försiktigt inlägg och du ballar ur totalt? Konstigt att hysteríska människor som du kallas för alarmister.
Citera
2020-04-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker Peter Wolodarski träffar rätt i sin söndagskrönika. Corona handlar om liv. Inte om platåer.

Det är obehagligt det vi ser. Rabblande av statistik som saknar fullständighet, där kanske 90% av materialet saknas känns ju alltmer meningslöst. Förstår knappt varför man håller desss möten, men de kanske fyller någon funktion?

Hade välkomnat program som visat det senaste inom forskningen istället. Tänker på vaccin och/eller botemedel.

Tycker också att krönikan var bra faktiskt, pekade på det mänskliga perspektivet och tragiken, något som inte lyfts fram av särskilt många journalister. Det var bra att han pekade på risken för att bli avtrubbad av siffror. Han pekade även på att en rapport om dödssiffror under en dag för Sverige, kunde motsvara ett annat nordiskt lands totala dödssiffra.
Citera
2020-04-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Finns inga pengar till detta, De är bortslösade på annat. Och man vill inte låna mer.

Saknas utbildad och kompetent personal..Folk finns det men eftersom man "snabbutbildat" negrer och afghaner till "undersköterskor" på 3-4 veckor så är personalen i sig rena dödsmaskinerna.

En "riktig" undersköterska tar det minst 2 år att bli. De andra är vad som förr kallades "vårdbiträden" och det är sjukt att dessa får tituleras undersköterskor. Efter dessa kommer "skötare" som är vem som helst som stoppas in i vården..Många kan inte läsa och förstå Svenska men får arbeta med folk iaf. Speciellt gamlingar. Måste vara hopplöst för en gamling att få ständiga besök av folk denne inte förstår eller kan göra sig förstådd med. Det i sig är en psykologiskt Isolering.
Riktigt undersköterska blir man efter en slapp gymnasieutbildning. Vårdbiträde blir du när du inte klarat denna slappa gymnasieutbildning.
Citera
2020-04-26, 09:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nja, då tolkar du nog detta fel enligt mig.
Visst kan det vara så att vissa rökare drabbas hårdare, men totalt sett så är det ju 70-80% lägre risk att bli allvarligt sjuk av covid-19 som rökare. Om man nu ändå blir sjuk, så verkar det finnas risk att bli ännu sjukare.

Jag tror dock att det beror på att vissa rökare, låt oss gissa 20%, är i dåligt skick just pga rökningen. KOL, högt blodtryck osv. Men då blir ju risken för rökare som inte har dessa faktorer ännu mindre.

Framförallt bra för snusare kanske, som inte skadat lungorna men har nikotin.
Citera
2020-04-26, 10:00
Medlem
Misströstan hos forskare i att finna vaccin, misströstan i att finna immunitet.

Kan nån tipsa Tegis?

"The first question we do not know is 'do you get natural immunity to this disease if you have had it, for a prolonged period of time?'" Whitty said.

"Now if we don't then it doesn't make a vaccine impossible but it makes it much less likely and we simply don't know yet.”

https://www.businessinsider.com/coronavirus-vaccine-may-be-impossible-to-produce-scientists-covid-2020-4?utm_campaign=sf-insider-des ign&utm_source=facebook.com&utm_medium=social&r=US &IR=T
Citera
2020-04-26, 10:00
Bannlyst
Hur känns det, ärligt talat, att resten av världen bär munskydd medan Sverige gör inte det?
Hur kan man ens inte ställa sig frågande till detta? Alla har munskydd men inte vi?
Vad är det? Är vi superhjältar?

Detta har förstås ingenting att göra med att inte vara rädd. För nu vet alla att vi är mitt i en pandemi. Och vill man leka superhero som land, man borde verkligen bli avstängd för all framtid för uppvisad oförmåga att kunna bete sig som människor samt totalt avsaknad av ansvar.

Så. Varför har man inte munskydd?
Är det fjantigt? Är det löjligt?

Något säger mig att felet ligger inte direkt hos folk. Folk följer för det mesta vad de styrande säger.
De har ju aldrig tyckt att det var så jävla viktigt med munskydd. De har inte heller pratat om att det skulle vara bra att gå runt med munskydd. Aldrig. Och det är för fan sensationellt. Hur kan detta land, som enda i världen förneka (för det är vad Sverige är: förnekare nummer 1) att munskydd kan "eventueeeeeeeeelt" rädda liv?

Eller nej sorry. Finns inga säkra bevis. Vi är inte 100% säkra på att munskydd verkligen kan rädda liv. Därav: näe vafan ska ni går runt å se löjliga ut. Skippa det!

Ungefär som att man inte är 100% säker på att flockimmunitet fungerar. Men där är väl smart ändå att chansa. I värsta fall dör lite folk. 10 hit och 10 dit. Eller kanske 100 000 hit och 100 000 dit. Dock inskränker flockimmunitet inte lika mycket som de där fjolliga munskydd.

Sånt är livet i fjärde riket.
Citera
2020-04-26, 10:03
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tillfrisknar man?
Beroende på studien räknar man med en dödlighet på 3,5-1%.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
https://www.svd.se/coronavirusets-bedragliga-dodlighet
Citera
2020-04-26, 10:03
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag har förstått att man kategoriserat två grupper i den här tråden; alarmister och förnekare.

Men vi som är står mitt emellan dessa två grupper då, vad ska vi kalla oss?

Realister? Naturalister? Måttliga?

Linje 2?
Citera
2020-04-26, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Framförallt bra för snusare kanske, som inte skadat lungorna men har nikotin.

Trots att jag själv är rökare, så hoppas jag att det är nikotinet som är ”medicinen”. Blir ju lättare att ge folk nikotinplåster.
Kan inte i min vildaste fantasi se hur någon regering skall berätta för folket att rökning är bra mot covid-19..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in