2020-04-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Det räcker med att tänka logiskt. Gå igenom allt som KP sagt sedan han tog över 2017 i kronologisk ordning så fattar du att det i alla fall inte är SE som dom har som huvudspår.

KP kommer komma ut med något som vi inte haft någon aning om.

Där har vi delade meningar.
Jag blir mer övertygad om SE:s ev skuld när jag läser KP:s uttalanden i kronologisk ordning.

Tur att vi är olika! Det är ju trots allt detta som kallas för diskussions forum!
Citera
2020-04-28, 21:24
Medlem
För min del ser jag det sena inlämnandet/beställningen av DNA analys i Mars, långt efter KP framträtt i media tämligen självsäkert, som ett tecken på att det som rör SE enbart handlar om att med all säkerhet ta bort han som möjlig gärningsman eller inblandat i mordet.
Det handlar ju mycket om att kunna avskriva personer i utredningen.
DNA från SE på OLP räcker ej som ensamt bevis mot SE. DNA från någon som säger sig inte vart på plats vid mordet och hittas på Palmes rock/axel är ju däremot jackpot.
Kan den personen sedan knytas till annan bevisning så blir det intressant!
SE DNA på rock eller kläder är intressant men enbart ihop med ett vapenfynd anser jag efter som han redan vittnat om att han vidrört palme efter skotten. Sant eller falskt, men det förklarar ju DNA träff på kläderna i hans fall.
Hävdar fortfarande rent hypotetiskt tex om man hittat CP DNA på kläder, då är det en helt annan sak och heta nyheter!
Med den sista kommentaren så retar jag säkert upp en och annan CP trött spanare här som avskrivit han för längesen... 😉
Citera
2020-04-28, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Backihallen
Där har vi delade meningar.
Jag blir mer övertygad om SE:s ev skuld när jag läser KP:s uttalanden i kronologisk ordning.

Tur att vi är olika! Det är ju trots allt detta som kallas för diskussions forum!
Jaha. Kan du peka på något i KP uttalande genom åren som talar för SE?

Varje gång han fått den frågan så säger han att det får stå för media och filter, ingenting annat.

Hade det varit SE så hade inte KP hållit på och utrett i 3 år och definitivt inte smalnat av antalet spår som KP säger.

Man kan inte smalna av antalet spår ner till SE eftersom SE utgår ett helt säreget spår utan förgreningar till annat som leder till SE.
Citera
2020-04-28, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Givet att KP gick ut med ett datum redan i Februari är DNA-spåren som rapporteras i media nu knappast viktiga i bevisningen/indiciekedjan. Den viktiga bevisen/indicierna har de nog suttit på länge. Arbetet senaste tiden är nog mest finlir för att bygga upp ett maximalt övertygande case.

Kan så vara. Som andra varit inne på så kan PU sitta på något (eller till och med bara skjutit från höften vem vet) som ingen haft någon aning om i 34 års tid (vilket iofs också det är rätt skumt i så fall) och försöker som du säger nu bara se till så att det säljs på ett så övertygande sätt som möjligt till massorna. SE kan vara en avledning PU kommit överens med media att köra med för att ge PU arbetsro.

Jag tycker den där Barbro-gruppen med kopplingar till Gladio och Stay Behind är mycket intressantare spår än SE och vapenhandlaren.

Vi får helt enkelt vänta och se vad PU har att komma med.
Citera
2020-04-28, 21:34
Medlem
Citat:

Varje gång han fått den frågan så säger han att det får stå för media och filter, ingenting annat.

Hade det varit SE så hade inte KP hållit på och utrett i 3 år och definitivt inte smalnat av antalet spår som KP säger.

Man kan inte smalna av antalet spår ner till SE eftersom SE utgår ett helt säreget spår utan förgreningar till annat som leder till SE.

KP är grym på att säga A men inte B.
Han har inte sagt åt vilket håll det pekar.
MEN jag baserar MIN tro på NÄR han säger vad han säger.

Det faller nämligen väldigt väl in på testade SE vapen och DNA tester.

Men som sagt: ingen av oss vet.
Citera
2020-04-28, 21:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Har KP sagt han smalnat av spår? Han har snarare sagt de börjat om från början på mordplatsen. Det är också att smalna sv spår. Det måste nästan leda till någon vi/PU vet var på plats. Jag tror på knarkspan eller Barbrogruppen.

Vad skulle KP svarat då? "Ja vi jobbar med SE..."??? "Det får stå för dom" är ju enda svaret man kan ge, oavsett vem det handlar om.
Citera
2020-04-28, 21:39
Medlem
SigersonHolmess avatar
SE har ju berättat att han lade Olof Palme i framstupa sidoläge så det därför blir det svårt att dra några slutsatser kring SE DNA på Olof Palme såvida det det inte är DNA som kan visas ha kommit dit innan skotten.

Men det kan ju istället handla om DNA koppling till något som har med vapnet att göra. En speciell plats eller förvaring för vapnet. Om själva kulorna/hylsor kan ha DNA efter så många år vore ju otroligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nmb
För min del ser jag det sena inlämnandet/beställningen av DNA analys i Mars, långt efter KP framträtt i media tämligen självsäkert, som ett tecken på att det som rör SE enbart handlar om att med all säkerhet ta bort han som möjlig gärningsman eller inblandat i mordet.
DNA från SE på OLP räcker ej som ensamt bevis mot SE. DNA från någon som säger sig inte vart på plats vid mordet och hittas på Palmes rock/axel är ju däremot jackpot.
SE DNA på rock eller kläder är intressant men enbart ihop med ett vapenfynd anser jag efter som han redan vittnat om att han vidrört palme efter skotten. Sant eller falskt, men det förklarar ju DNA träff på kläderna i hans fall.
Hävdar fortfarande rent hypotetiskt tex om man hittat CP DNA på kläder, då är det en helt annan sak och heta nyheter!
Med den sista kommentaren så retar jag säkert upp en och annan CP trött spanare här som avskrivit han för längesen... 😉
Citera
2020-04-28, 21:50
Medlem
Citat:
Precis! att det finns DNA från en person säger ingenting om motiv eller att han faktiskt utförde dådet. Jag tror att PU har säkrat DNA från 2 personer.
SE är avliden sedan många år och det finns vad jag vet ingen vävnad lagrad? Han var väl född före PKU-registret och dessutom född utomlands så SEs DNA kan inte verifieras utan att man behöver testa ett antal relativt nära släktingar. Förmodligen behöver man SE´s DNA för att kunna avföra eller bekräfta vad han har varit del i. Ponera att man har säkrat DNA från person 1 och 2 på Palmes kläder. SE har sagt att han vände Palme i framstupa sidoläge då är det inte omöjligt att hans DNA finns på flera ställen på kläderna. Om det visar sig stämma att gärningsmannen faktiskt tog på Palmes axel innan han avlossade skotten så är ju DNA-fynd från axelpartiet oerhört intressanta om det skulle finnas. Kan det vara SE eller en annan persons?
Alternativ 2 är att man har ett vapen som efter provskjutning överensstämmer med det vapen man har eftersökt. På vapnet finns DNA från person 1 och 2. Var SE mellanhanden som lämnade över vapnet och därmed lämnade DNA eller var han den som slutligen tog emot vapnet och avfyrade det senare? Finns spår från samma person på vapnet och på Palmes axel så är det väldigt svårt att bortförklara...
Citera
2020-04-28, 21:52
Medlem
Om det nu är SE så har han lurat oss alla med falska uppgifter från dag 0.

Om det är någon annan mördare så kommer KP få frågan om SE av pressen i vilket fall som helst och

då kan det vara skönt att ha ryggen fri och sägs att det var inte SE för vi har testat hans Dna mm.

Jag tycker det verkar konstigt att SE hade sådan tur att han jobbade över den kvällen, slutade i rätt

tid och hade pistol i fickan och att OP gick förbi då sannoliken att i stället hitta en mille på gångbanan på Sveavägen just

denna tid är oxå obefintlig. Så vi får vänts med spänning, spaningsledningen ler åt allla här just nu.🤓
Citera
2020-04-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Om det nu är SE så har han lurat oss alla med falska uppgifter från dag 0.

Om det är någon annan mördare så kommer KP få frågan om SE av pressen i vilket fall som helst och

då kan det vara skönt att ha ryggen fri och sägs att det var inte SE för vi har testat hans Dna mm.

Jag tycker det verkar konstigt att SE hade sådan tur att han jobbade över den kvällen, slutade i rätt

tid och hade pistol i fickan och att OP gick förbi då sannoliken att i stället hitta en mille på gångbanan på Sveavägen just

denna tid är oxå obefintlig. Så vi får vänts med spänning, spaningsledningen ler åt allla här just nu.🤓

Javisst. KP är inte mer korkad än att han har svar på SE och andra populära spår/figurer, som han då vill vara noga med att svara på så gott han kan. Men fokus vid en pressträff blir ju naturligtvis att presentera bevis mot den person som bär ansvaret för mordet.

Intressant här på forumet är att när jag kom in här och framförde en tanke på att DNA spelat en vintig roll i slutet på denna utredning så blev jag i princip idiotförklarad av vissa... idag är det många som pratar DNA! Ha! Svänger fort....
Citera
2020-04-28, 22:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Javisst. KP är inte mer korkad än att han har svar på SE och andra populära spår/figurer, som han då vill vara noga med att svara på så gott han kan. Men fokus vid en pressträff blir ju naturligtvis att presentera bevis mot den person som bär ansvaret för mordet.

Intressant här på forumet är att när jag kom in här och framförde en tanke på att DNA spelat en vintig roll i slutet på denna utredning så blev jag i princip idiotförklarad av vissa... idag är det många som pratar DNA! Ha! Svänger fort....

Men DNA från GM på Palmes rock är osannolikt. Förmodligen rörde GM aldrig Palme. Och en touch av en hand lämnar inte mycket spår.
Citera
2020-04-28, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men DNA från GM på Palmes rock är osannolikt. Förmodligen rörde GM aldrig Palme. Och en touch av en hand lämnar inte mycket spår.

Vi får snart svaret på om det är så osannolikt. Sagt tidigare att tekniken går framåt. Teknisk bevisning, ny sådan, finns.
Det känner jag mig relativt säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in