2020-04-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej Tegnell kommer snart tvingas avgå pga av detta.
Finns väl inget som tyder på det väl?

Vill man inte utsätta sig för att smittas så låser man in sig. Själv har jag tagit beslutet att det inte är hela världen om jag smittas då jag anser oddsen överväldigande på att jag inte kommer dö. Visst jag kanske skulle dö om jag smittades men den chansen är så liten så jag har inte brytt mig så mycket om det här.

Människor som inte kan sköta sig själva och således beroende av andra tycker jag väldigt synd om och många har ju fått sätta livet till men Sveriges strategi med eget ansvar har vart klart bäst av alla.

Antar alla vägt in risken med sitt leverne och dom som kommit fram till samma slutsats som mig att risken är så låg för ett personligt värsta scenario har ju som max fått ställa in några resor. Nu finns ju den delen som känner att dom måste arbeta för att det skall gå ihop också men som bäddar får man ju ligga. Är själv arbetarklass men nog klarar jag ett år utan inkomst så alla fall. Dom flesta bör klara ett halvår och gör man inte det så bör man ta lärdom av det som hänt nu tills en dödligare variant kommer.

Tegnell är jag imponerad och glad över att han kunnat låta folket själva bestämma vilken risknivå vi väljer att lägga oss på. Några restriktioner förstås och det har jag inget emot utan han har hittat balansen perfekt.

Det vi har att lära oss av är hur vi bättre skall skydda våra riskgrupper och då framförallt dom som är beroende av andra människor. Misslyckandet är ju totalt där i nästan alla länder så bör analyseras hur vi kan göra det mycket bättre nästa gång. Munskydd verkar inte vara svaret alla fall utan krävs bättre åtgärder.
Citera
2020-04-28, 19:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var folk som tidigt var inne på att man skulle stänga gränsen mot Kina, bland annat jag själv. Men i stället uppmanade Tegnell svenskarna att fortsätta resa som vanligt. Hade man stoppat flygtrafiken tidigt så hade vi troligen sluppit denna pandemi.
Men var det inte så att kineserna själva tidigt stoppade trafik ut och in ur Wuhan, redan 23 januari tror jag? Eller var det för sent?
Citera
2020-04-28, 19:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Syftar du på Trumps diplomati?
Så blir det också reaktioner!
Citera
2020-04-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag skulle gissa på en blandning av båda.

Vi kan konstatera att den koncensus som råder här i tråden inte på något vis speglar svensken i verkligheten. Svenskar generellt är väldigt glada över att inte sitta inlåsta (och det finns inget lagstöd som skulle kunna få oss inlåsta även om ett verkligt zombievirus härjade så de som skriker att vi borde hamnat i fängelse i januari drömmer bara)
Och svenskar är generellt väldigt icke oroade över detta virus. Vi har genomlevt svininfluensan och andra charader som spelats ut genom åren.

Jag tror att majoriteten av de i tråden som skriker på Tegnell och önskar att vi alla satt i fängelse är av två kategorier.

1. Ensamma Arbetslösa, socialbidragstagare och sjukskrivna som ändå sitter hemma 24/7. Dom önskar helt enkelt att alla andra också ska sitta hemma.
2. Påverkansoperation, s.k. "troll" av främmande makt eller intressen.

Hälften av alla inlägg i tråden kan kategoriseras till någon av dessa två grupper.
Det är så löjligt när folk menar att alternativet till Sveriges strategi skulle vara att svetsa igen svenska folkets dörrar i ett år.
Så fungerar det inte och de flesta som har haft lockdown har inte haft utegångsförbud utan det handlar om att man stänger skolor och kollektivtrafik till exempel. I en del länder har man krav på munskydd.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Jag skulle gissa på en blandning av båda.

Vi kan konstatera att den koncensus som råder här i tråden inte på något vis speglar svensken i verkligheten. Svenskar generellt är väldigt glada över att inte sitta inlåsta (och det finns inget lagstöd som skulle kunna få oss inlåsta även om ett verkligt zombievirus härjade så de som skriker att vi borde hamnat i fängelse i januari drömmer bara)
Och svenskar är generellt väldigt icke oroade över detta virus. Vi har genomlevt svininfluensan och andra charader som spelats ut genom åren.

Jag tror att majoriteten av de i tråden som skriker på Tegnell och önskar att vi alla satt i fängelse är av två kategorier.

1. Ensamma Arbetslösa, socialbidragstagare och sjukskrivna som ändå sitter hemma 24/7. Dom önskar helt enkelt att alla andra också ska sitta hemma.
2. Påverkansoperation, s.k. "troll" av främmande makt eller intressen.

Hälften av alla inlägg i tråden kan kategoriseras till någon av dessa två grupper.

Jag är egenföretagare och skulle förlora pengar på en lockdown, men eftersom jag inte har helt sneda kopplingar i huvudet så anser jag ändå att det är rätt grej att göra.

Väldigt uppenbar påverkansoperation åt andra hållet tycker jag (men anklagar dig inte personligen), från folk som inte bryr sig ett skit om 0,2%+ av befolkningen skulle dö (PFR (Population Fatality Rate) i NYC än så länge, så lär öka), så länge inte näringslivet lider för mycket.

De reflekterar knappast mainstreamen (hårdare åtgärder har haft starkt stöd i alla länder som infört dom), men skriker mycket högre.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var folk som tidigt var inne på att man skulle stänga gränsen mot Kina, bland annat jag själv. Men i stället uppmanade Tegnell svenskarna att fortsätta resa som vanligt. Hade man stoppat flygtrafiken tidigt så hade vi troligen sluppit denna pandemi.

Synd att ingen lyssnade på dig där i Riksdagen.

Men då detta skedde var ju viruset redan spritt i Italien, USA och kanske andra ställen, och om bara Sverige hade gjort det så är det ju utan effekt, så det hade nog inte gjort så stor skillnad. Om du nu inte ropade vid nyår och till hela världen?
Citera
2020-04-28, 19:45
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ännu ett land ansluter sig till maskeraden, jag ser faktiskt inte hur detta skulle skada om vi körde det även i Sverige? Meningen är ju inte att det ska bli en helhetslösning, men det stoppar garanterat ett och annat coronadräggel från att nå svensson känsliga luftrör.

Skulle jag se en människa på Ica med ansiktsmask så hade jag allvarligt tvivlat på dennes sinnestillstånd.
Jag stör mig redan på dom här jävla tejplinjerna och de barnsliga plexiglasen vid kassan.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Poängen med att titta på grannländerna är att de är jämförbara. Det var därför jag frågade om dem, inte om Angola eller Paraguay.
Jag hajar, men USA och Kina påverkar mer än våra grannar kombinerat men det kanske inte är intressant för din frågeställning? Enbart Shenzhen producerar lika mycket värde som hela Sverige.

Kinesiska städer vs resten av norden:

Nanjing = DK
Chengdu = Nor
Dalian = Fin.

Våra ekonomier är småskit på den internationella arenan.
Citera
Medlem
Intressant tanke även om de är för tidigt att avgöra om alla kommer börja om med smittan till sommaren eller hösten.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/04/dodligheten-i-covid-19-svar-att-berakna-och-drabbar-olika/

Beräkning
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
FHM tillåts fortsätta styra.

https://www.friatider.se/tegnell-pausar-insamling-av-coronasymptom-risk-oro-i-befolkningen

Det är risk att medelsvensson blir orolig om han får veta för mycket.

Just nu är det fel läge att samla in data, påstår han.

Det har han sagt förut, att det är fel tillfälle att göra någonting. Det är alltid för tidigt eller försent.
Han sa vid ett tillfälle i början av pandemin att man måste ha fingertoppskänsla när man sätter in åtgärder så det sker vid just rätt tidpunkt.
Tyvärr så saknar han just fingertoppskänsla och den rätta tidpunkten infinner sig aldrig.

Inga vettiga åtgärder har effekt enligt honom och folket är för dumma att kunna hantera munskydd.
Citera
2020-04-28, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Man skall göra allt för att bekämpa och hindra smittspridning och skydda folket enligt dem.

Om du tycker att Sverige har gjort det, så fine. Jag tycker inte det, då smittan de facto sprids helt fritt, as we speak.

Jag har gjort några försök men jag orkar inte förklara nåt mer för dig nu om detta faktiskt, sorry. Ha en bra dag.

Tack detsamma.
Citera
2020-04-28, 19:46
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Skulle jag se en människa på Ica med ansiktsmask så hade jag allvarligt tvivlat på dennes sinnestillstånd.
Jag stör mig redan på dom här jävla tejplinjerna och de barnsliga plexiglasen vid kassan.
Skriv en artikel och få den publicerad i Kamratposten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in