2020-04-28, 16:45
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppartand
Det finns nog en mängd troll här som drar åt alla möjliga håll, med överdrifter åt både det ena och andra hållet. Jag försöker hålla mig till rena fakta och källor, och inte diverse känsloargument.

Medelåldern bland de avlidna av covid-19 är dock 81 år. Medellivslängden i Sverige bland män är 81,3 år och 84,7 år bland kvinnor. Att tro att de skulle leva mer mer än ett decennium mer än genomsnittsvensson, är nog dessvärre ett önsketänkande.

Och det är de som provtagits. Det verkar som att det är en del av de avlidna på äldreboendena som inte provtagits, om de provtagits så skulle medelåldern på de avlidna öka ytterligare.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/medellivslangd-i-sverige/

Tror få skulle påstå att "nästan alla som dör i corona är i princip redo att självdö". Många av de avlidna i covid-19 skulle absolut levt ett decennium till, eller många decennier till. Men få som är över 80 och är bosatta på ett äldreboende, hör till den gruppen tyvärr, rent statistiskt sett.

Att medelåldern är 81 och att folk har mer än ett decennium kvar att leva i snitt är ingen motsägelse dock. Tänk att du har en 70-årig och en 90-årig patient t.ex. så förstår du nog varför.

Det är lätt att bli ful med statistik.

Även intressant att kolla på förväntad återstående livslängd vid olika åldrar. Det är inte så enkelt som att 90-åringar oftast dör inom ett år t.ex. bara för att de "passerat" medellivslängden, delvis för att medellivslängden drivs ned att folk som dör relativt unga.
Senast redigerad av urgt 2020-04-28 kl. 16:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
25%? Hu geda mig det var en hög siffra. Är den verkligen tillförlitlig.

Det verkar så. https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sundbyberg-hart-drabbat-av-coronapandemin/reptdA!GbSPkPSUv7Pv5SK7ulvNQ/

"Enligt Region Stockholm har nästan var fjärde (24 procent) som drabbats i Sundbyberg avlidit."
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Immunitet efter covid-19 infektion inte självklart.

What coronavirus antibody tests tell us — and what they don’t

https://www.sciencenews.org/article/covid-19-coronavirus-what-antibody-tests-tell-us

Stay smart, Stay safe, Stay alive
Citera
2020-04-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Jag minns när Italien visade upp 6-7-800 dödsfall om dagen och svenska medier kunde då agera ungefär såhär:
Dag 1: Ökning i Italien! Värsta siffrorna någonsin!
Dag2: MINSKNING! Italien ser ljust i tunneln. Äntligen!
Dag3: ÖKNING IGEN! Italien når värsta toppen sen starten
dag 4: DÖDSFALL MINSKAR - Italien pustar ut.
dag 5: ÖKNING..

Ja, du förstår.

Precis så här jävla vimsigt var det i svensk media i många veckor. Tröttsamt minst sagt.

Nu kommer det förmodligen bli så även här. En dag med minskade fall så skriver alla dessa förnekare att nu minsann, nu minsann är det över!

Så ökar det och det har man inget direkt svar på, för någon dag senare minskade det visst igen... Samma personer kanske blir förvånade över att det kommer vågor på havet, att aktier går upp och ned och att vädret skiftar till säsongerna.

Totalt bisarrt debattklimat.

De flesta griper efter halmstrån.
Det går faktiskt inte att ana slutet.
Vi är i början av en flytande krissituation
Vi har ingen aning om hur det slutar
Medias ryckiga info är sjukt enerverande....

Däremot ser vi en tydlig trend.
De svenska dödstalen går upp.
2300 döda officiellt + mörkertal...

Efter 10 000 reagerar nog tom medelsvensson...
Citera
2020-04-28, 16:47
Medlem
Citat:
25%? Hu geda mig det var en hög siffra. Är den verkligen tillförlitlig.
Nu är det faktiskt så att på äldreboenden i Sverige idag är det väldigt många som är nära döden. Det har blivit nästan som långvård, då det blir allt svårare att få plats på äldreboende. Var femte som kommer in på ett äldreboende dör inom en månad. Så det är naturligtvis en förklaring till att det har rensat brutalt.
Nu har detta bromsat upp en del vilket gör att dödstalen sjunker något, men nu går det i stället ner i åldrarna.
Citera
2020-04-28, 16:47
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
På jobbet satt alla äldre medarbetare förra veckan under kafferasten och pratade om sina barn som går sista terminen på gymnasiet, hur hemskt tråkigt det är för dem som inte kommer få fira studenten, åka flak för att det blivit helt inställt. Jag frågar medarbetarna förundrat, är studentfirandet inställt? Ja, tydligen. Jag frågar sedan vidare och får höra att här nere i Skåne är studentfirandet helt inställd inte bara på lokalnivå, men utan vad jag förstått det som på en klar majoritet av Skånes gymnasieskolor. Överallt. Igår fick jag ett meddelande från Stockholm, att studenten, flaket och firandet visst blir av. Jag måste vara flakvärd trots allt, trots att denna pandemi slagit hårdast i Stockholm så måste jag alltså som skåning åka upp ditt för att stockholmarna ska få fira sin jävla student. Det är inställt här, för att läget är som det är, men Skåne har mycket mindre värre situation än Stockholm, här går t.ex. smittspridningen väldigt långsamt och dödstalen ytterst få jämfört med huvudstaden.

Mitt agg mot stockholmare blir bara grövre och grövre, denna pandemi har visat att stockholmare är som en förlamad sprutnarkoman med alla möjliga destruktiva hälsoproblem och sjukdomar. Ni verkar älska smärta däruppe och göra tvärtemot det som rekommenderas, så länge ni går dekadensens väg så är allt lugnt för er hipsters. Jag spyr. Hur står det egentligen till med ansvariga däruppe? Har de missat att vi går igenom den värsta krisen här sedan 40-talet?

Studentfirandet är enligt Stockholms stad inställt. Om någon gymnasieklass trots allt tänker åka flak bryter de mot stadens direktiv. Se länk. https://start.stockholm/aktuellt/nyheter/inget-traditionsenligt-studentfirande/

Vilken skola rör det sig om?
Citera
2020-04-28, 16:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Från pdf-en nedan med statistik från Stockholm, uppdaterad idag, verkar det klart att dödsfallen peakat v15 i Stockholms län på 370 dödsfall (enligt dagens uppdatering). Visst släpar rapporteringen och några dödsfall kommer tillkomma men v16 som nu innehar 303 dödsfall (enligt dagens uppdatering) har ökat med endast 3 dödsfall sedan fredags så jag har mycket svårt att tänka v16 kommer "passera" v15.

Så, peak i dödsfall i stockholm v15 verkar mycket troligt. Hur hänger det ihop med att peakdagen för smittade i Stockholm var ca 8e april (ons v15) enligt FHM? Peak dödsfall borde ju inträffa två-tre veckor efter peak smittade tänker jag.

Och hur påverkar det FHM:s påstående att ca 26% av Stockholmarna är eller har varit smittade 1a maj?

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /
Nu säger jag inte att det stämmer att vi hade någon peak av smittade den 8:e, men om vi hade det har vi en peak av döda just nu.
De som dör idag är inte inrapporterade än, utan dessa får vi vetskap om när ca 2 veckor passerat.
Citera
2020-04-28, 16:49
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Pressträff 16.45
https://www.regeringen.se/
Utbildningsminister Anna Ekström har pressträff tillsammans med Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson.

Vad har vi att förvänta oss?
Lär väl knappast komma nåt nytt nu?

Inget. Som vanligt.
Citera
2020-04-28, 16:50
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Inget. Som vanligt.
Nej de är samma hack i skivan...
Citera
2020-04-28, 16:50
Medlem
Citat:
Var det nåt du hittat på.

Vadå, hans scenario är mycket rimligt.
Lika rimligt som att grabben bredvid smittar sin mor i hemtjänsten av flickan. Eller tvärtom.

Skolor och förskolor är arbetsplatser med många medarbetare. Stora som små.

Ingen medarbetare lever i en bubbla på en öde ö.
Citera
2020-04-28, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det märks att folk oftast inte umgås över generationsgränser längre.

Få barn är ledsna att få ledigt från skolan. Skolan ska de gå i för att lära sig saker, inte för att bli lite gladare. Glada får de vara ändå.

Det finns förstås barn som inte har det bra hemma, men skolan ska inte vara ett fosterhem för barn. Fosterhem är fosterhem, skolan är skolan.

Jag vet inte vad du menar med att umgås över generationsgränser - de flesta jag känner umgås över olika generationer, men inte de du känner alltså?
Just nu är det ju inte någon bra idé att umgås med de äldsta för någon så att barnen går i skolan under tiden är ju bara logiskt.
De flesta barn tycker nog det är kul med lov - förutom de barn som ringer till BRIS inför varje ledighet då vilket man pratat om en del som du kanske hört, men de flesta barn blir nog också väldigt uttråkade efter att ha varit hemma ett tag. Man reser ju inte iväg någonstans och mycket är inställt eller anpassat efter Covid 19. Att sitta isolerad länge är nog inte något barns önskan.
Din parallell till fosterhem är väldigt märklig , jag förstår inte den. Skolan ger rutiner, mat, kunskap och umgänge med kompisar och detta är något som barn mår bra av.
Citera
2020-04-28, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Vadå, hans scenario är mycket rimligt.
Lika rimligt som att grabben bredvid smittar sin mor i hemtjänsten av flickan. Eller tvärtom.

Skolor och förskolor är arbetsplatser med många medarbetare. Stora som små.

Ingen medarbetare lever i en bubbla på en öde ö.

Ingen slump att de kallas för förnekare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in