2020-04-28, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Klart alla vill att det ska peka nedåt, oavsett vad man tycker om vår strategi. Problemet tycker jag är att det är eftersläpningar som gör att framförallt Stockholmarna börja slappna av och ökar smittspridningen. Det tycker jag är största problemet med när de rapporterar stabilitet, platå när det uppenbarligen inte är så framförallt med eftersläpningarna. Nu har ju iof FoHM verkligen manat till allvar men tror att tidigare veckors rapporterande kommer visa sig i smittspridning och dödsfall.

Bästa jag läst idag. Det är precis faran med att lyssna på dessa presskonferenser för man får intrycket att allt ser bra ut sålänge man fortsätter tvätta händerna, han har sagt _exakt_ samma sak från att vi hade 1 dödsfall till 160+ rapporterade en dag, ingen skillnad, det värsta han sagt är väl "det är värre än en influensa". Att de gör allt för att lugna allmänheten så vi kan fortsätta sprida smittan borde ingen med en fungerande hjärna missat. Men FHM är ju gud i det här landet, trots att de 22 forskarna var precis rätt med sina beräkningar som visade sig någon vecka senare så har han fortfarande samma kredibilitet.

Egentligen ett genidrag om man vill sprida smittan så snabbt som möjligt. Tråkigt för alla vi som förlorat/kommer förlora anhöriga.
Citera
2020-04-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
If their IVA patient total at this press conference is correct then it’s a difference of 60 patients from yesterday. The IVA’s are definitely collapsing.

Dom ligger flera dagar efter de riktiga siffrorna. Du känner säkert igen siffran från den 26..
Jag hörde dom igår, då pratade de om siffror jag läste i lördags. Imorgon kommer det visa på nedgång.
Citera
2020-04-28, 14:37
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Dör flera tusen i sverite varje dag. 81 är piss i havet

Ta en titt på Socialstyrelsens diagram från igår, en gång till.
tid 12:49 in i presskonferensen
https://youtu.be/Ql36S61C3io?t=769

Där ser du 2020 (Covid-19) i svart och "det vanliga" under åren 2015-2019 i andra färger,
Citera
2020-04-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Sant att antikroppar torde ge ett visst skydd mot insjuknande.
Tester med hög tillförlitlighet om de används rätt tycks dock finnas.

Det verkar snarare som att viruset ligger kvar latent, kanske som vid vattkoppor, och återaktiveras:
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/coronavirus-quandary-patients-south-korea-200426235141488.html

Jag följer fortfarande inte länkar. Mycket möjligt att viruset ligger kvar latent, tiden får utvisa resultaten.
Citera
2020-04-28, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Om tex Skåne lyckas skydda sina äldreboenden från smitta behöver det inte bli så illa.

8 april Under onsdagen kom beskedet att viruset hade tagit sig in på fyra äldreboenden runtom i Skåne

23 april Smittan finns på tretton skånska äldreboenden

Det går inte på rätt håll.
Citera
2020-04-28, 14:39
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Helt sjukt att lita på läkare, experter och forskare och inte på någon mupp på flashback. Fuck me!

Jag litar mer på världens forskare, who och andra länders statsepidemiologer än Sveriges politiskt bundna myndigheter som fhm.

Eftersom både media och myndigheter gång på gång visat sig vara partiska, förvränga sanningen och dessutom fått kritik från HELA världen så väljer jag att inte lita fullt ut på dem.

Räcker bara att läsa i tråden och se inlägg från troll som dig tex att man börjat ana konstigheter.

Ja, fuck you.
Citera
2020-04-28, 14:39
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Att skrämma upp folk med de värsta slutsatserna om vävnadsskador och förstörda T-celler och likheter med HIV tycker jag är helt onödigt. Att 30 % inte skulle utveckla antikroppar kan man inte heller veta eftersom det inte gått tillräckligt lång tid för att kunna komma fram till den slutsatsen.
Jag överlåter till forskning och tolkning av forskningsresultat till de forskare som har de rätta kunskaperna för att kunna tolka resultaten. Resultaten och slutsatserna ändras hela tiden allt eftersom.
De allra flesta får milda symtom och även 8 av 10 av de allra sjukaste klarar sig - det är vad vi vet hittills och vad jag tänker fokusera på.

Man utvecklar nästan alltid antikroppar vid en infektion. Du utvecklar antikroppar när du får en HIV-infektion.
Citera
2020-04-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Samma sak 81 är inget då

33% ökning är inte inget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Verkligen, det var verkligen ett stort misslyckade som vi måste dra lärdom av när nästa pandemi kommer eller om covid-19 kommer tillbaka i en ny våg

1: Stäng äldreboenden direkt (Smittskydd på de som jobbar med äldre för att inte dra in smittan från asymatiska arbetare)

2: Isolera alla som varit i riskområden och testa direkt. De som rymmer eller smiter från isolation får dryga böter

3: Börja med lägre restriktioner direkt istället för 500

4: Var övertydliga vad som gäller för företagen som fortsätter att jobba på plats i samhället

Håller med om de gick. Går om man satsar långt innan!

Aleris privata boende gjorde de tidigare med besöksförbud i Stockholm men man lyckades ännu inte stoppa smittan tyvärr.. De är svårt med en smitta som är osynlig och där du inte får vara hemma för din chef för en förkylning. Folk får olika budskap från region/kommun mellan FHM, man var tidig med att kritisera att de blir svårt att lämna arbete när man väl är på jobbet i vården de finns ingen som kan ta över och då äre lika mycket fara för liv som att smitta. (Med minsta symtom)

Du måste personal till att skicka hem folk som är sjuka.
Du måste ha fler läkare /ssk på boenden för kunskap saknas.

Utbildning tar mycket lång tid. Du behöver personal på golvet för att den delen av personalen som går på utbildning ska hinnas med. Väldigt omfattande med utbildningar.

Och dom flesta där är inte ens undersköterska på boendet.

Skyddsutrustning säger sig själv - men folk går runt med samma handskar utan att ta av sig dom i rummen på boende /gäller inte alla.

Återigen du saknar gravt med beredskap men visst vi kan säkert hoppas dom bygger upp till nästan gång men jag tror inte det.

De enda som blir tydligt är hur vården inte haft eller kunnat möta smittan på ett adekvat sätt med testning, uppföljning, skydda personal och patienter pga 0 kapacitet.

Om FHM visste de här eller inte kan man spekulera i men de går inte tro att de är en trollerilåda med hur mycket resurser som helst i vården för att möta alla krav på att skydda dom smittade/friska från varandra.

Du kan heller inte låsa in folk som du vill, för lagen funkar inte så, dementa går vart dom vill när, dom vill, du kan vägleda endast m.m men krävs resurser som man inte har, tvångsvård är inget du får utföra lättvindigt på små grunder även om du vet att dom riskerar smittas eller smitta andra, de går inte praktisk genomföra i den omfattning som behövs, ingen i vårdpersonalen kommer utsätta sig själv eller andra för den typen av övergrepp i den storleken som behövs. Heller etiskt försvarbart - folk kan spekulera i de med.

Går inte ha koll på alla i ett arbete man knappt hinner med dom stackarna i sig som får dagligen vård och måste få hjälp i/ur säng dygnet runt utan att ramla.

Kom och jobba å se hur de ser ut istället. Så vet ni vad som funkar å inte.

Inget av ovanstående är något du påstår jag problematiserar bara
Senast redigerad av rawjudge 2020-04-28 kl. 14:46.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Samt skyddsutrustning givetvis, skyddsrockar, ppe3 masker, visir. Med riktig skyddsutrustning så hade även testning varit överflödig och testning ger i alla fall bara en ögonblicksbild.

Sant det också. Det är väl mer om smitta kommer in. Personal inom äldreomsorgen har haft skit för att skydda sig. Man tycker ju det borde vara en lätt sak. Speciellt i en pågående pandemi att ge folk som gör nytta ett ordentligt skydd. Men icke. Det ska krångla så att man läst att personal tom köpt regnrockar för att kunna skydda sig. Sjukt värre.
Citera
2020-04-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Jag menar inte att det är bekräftat trendbrott, men det öppnar upp för möjligheten. Det ser jag i första hand som positivt.

Om det är falskt blir det däremot extra jävligt, eftersom det enbart innebär att statistikföringen försämrats..

They did open today’s numbers with a disclaimer regarding the backlog, so I imagine that tomorrow will show higher numbers.
Citera
2020-04-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är inte testerna som kanske inte stämmer utan att vissa personer inte blir helt friska från sitt virus.
"Rather than an error in test kits, I think this issue may be from a difference in immune system function between individuals," Roh agreed. "We're in a situation where there is still no effective treatment or cure for the virus, and people might vary in how long they emit the virus, whether it be one month or six weeks."

So far, early research from doctors in China and the US suggests that the coronavirus might be damaging lymphatic organs, or T-lymphocytes, the cells that help maintain a healthy immune system.
https://www.aljazeera.com/news/2020/04/coronavirus-quandary-patients-south-korea-200426235141488.html

Man, man vet inte - allt är ännu bara gissninger.

Nej, precis, man gissar bara. Men de olika testerna som använts har haft olika tillförlitlighet beroende på hur många delar av viruset som man testar mot. Enligt KTH har de ett säkrare test nu där man mäter mot 60 delar av viruset och har fått korrekt resultat till 100 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in