2020-04-28, 13:33
Medlem
RonnyKålmans avatar
Ni förnekare verkar numera ok med 100döda/dag ser jag

Vad hände förra veckan då, när vi "domedagsprofeter" tjafsade med er om att 100 är mer korrekt siffra och där ni envist hävdade att det minsann är 50 döda per dag.

Låt säga att ni hade rätt. Att det var 50 döda.

Nu är vi uppe i över 100 döda.
Vad säger ni om det nu? Är det ok? Vilken siffra är oacceptabel för er, att ni till slut håller med oss att detta är ett vansinne? 200?

400?
1000 per dag?

Säg mig. När är er sjuka gräns nådd? Bara så vi förstår varandra
Citera
2020-04-28, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det är ju min poäng Om du hade en krigzon innan Covid-19 och nu har x antal gånger mer patienter, mer skyddsutrustning, mer döda, ett virus som kan orsaka personalen död (en har redan dött officiellt) tror du då det är mindre nu?

Jag tycker din tess på dumhet blir ganska tydligt. Men jag hoppas mer media och resten av världen börjar agera emot Sverige och Löfven och Tegnell förlorar sina rättigheter. Det räcker nu.
Det känns snarare som ett gott betyg om dina kompisar tyckte att svensk vård var ett krigsfält redan innan. Då har det ju inte blivit sämre.
Citera
2020-04-28, 13:35
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Jag är ingen konspirationsteoretiker, sen har den forskning jag länkade till fått stöd av flera andra forskningar, och svenska forskare vid Karolinska institutet har konstaterat "likheter" med ett HIV protein, dessa likheter är i själva verket identiska med sekvenserna från HIV proteinet.
Artikeln lades upp igen, och även vad du tror så använder nu Indien två olika HIV mediciner som man ger till dom som insjuknat i Covid19, dom tog bla den forskningen på stort allvar.
Man gick ut i februari och bad medicintillverkare i Indien att börja massproducera dessa två preparat för att sedan bygga upp lager inför en stor epidemi.

Idag är det flera länder som använder dessa HIV mediciner för patienter som insjuknat i Corona.

Var kan jag läsa om att samma proteiner finns hos fladdermöss?

Finns många likheter kring Covid-19 och HIV. Att T-celler och immunförsvaret angrips på olika vis t.e.x. Om det visar sig som brittiska forskare nu lyfter ett varnande finger inför: att det uppstår besynnerliga svåra inflammationer hos barn som varit i princip symptomfria så står hela världen framför en utmaning utan dess like med oerhört mycket lidande. Löfven får vakna nu.
Citera
2020-04-28, 13:36
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

Vad hände förra veckan då, när vi "domedagsprofeter" tjafsade med er om att 100 är mer korrekt siffra och där ni envist hävdade att det minsann är 50 döda per dag.

Vad säger ni om det nu? Är det ok? Vilken siffra är oacceptabel för er, att ni till slut håller med oss att detta är ett vansinne? 200?

400?
1000 per dag?

Min gräns ligger vid noll eftersom det är fullt möjligt att uppnå om man bara är beredd att göra vad som krävs! Allt annat är varianter på Tegnells cyniska dödsspel!
Citera
2020-04-28, 13:37
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det känns snarare som ett gott betyg om dina kompisar tyckte att svensk vård var ett krigsfält redan innan. Då har det ju inte blivit sämre.

Du fick en beskrivning av vad de sa i det offentliga sammanhang och mina kompisar. Det är väldigt många som jobbar i vården idag. Men jag tror det flesta kan vittna om att det blir sämre.

Men du funderar inte på varför Sverige sticker ut och antal döda bara ökar fast man hävdar att toppen varit?
Men lyssna i dag kl 14.00 så får du höra vad man säger om läget på sjukhusen idag. Tror du kan snappa upp något idag!
Citera
2020-04-28, 13:38
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Har du någon källa på att det förekommer HIV proteiner hos fladdermöss?
Inget av de andra Coronavirus som finns idag innehåller någon sekvens av HIV, det är endast hos SARS Covid 2 det finns.
Här har du källan, det finns delar av sekvenser som är lika, så även i 3 coronavirus hos fladdermöss :
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7033698/
Citera
2020-04-28, 13:39
Medlem
magpests avatar
Citat:
Har du någon källa på att det förekommer HIV proteiner hos fladdermöss?
Inget av de andra Coronavirus som finns idag innehåller någon sekvens av HIV, det är endast hos SARS Covid 2 det finns.

Jag svarade bara på crisscross och påpekade att även om det skulle stämma (att det finns coronavirus hos fladdermöss med HIV-proteiner) så är det irrelevant. Dessa coronavirus är i sådana fall isolerade till just fladdermöss (ej en zoonos).
Citera
2020-04-28, 13:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Pandemi med allt vad det innebär.

Vad kan folk göra för att stödja nära produktion av mat/kläder, minska utsläpp, låta jorden återhämta sig? Djuren. Insekter. Klimat.

Vill du verkligen hjälpa jorden så vi kan bli en nation igen samt ha vintrar vi minns va vita.

Sluta res på semester med flyg osv osv.

Går bra att semestra på stranden i Sverige.

Gjorts i av farmor och farmors farmor och farmors farsmors farmor i över hundra år i Sverige.

Fyll termosen, kläm på dig baddräkten, cykla ner till stranden. Stöder även lokal konversering/mötesplatser. Något Sverige blivit dåliga på. Alla flyr omkring runt i världen.

>

Sluta äta kött/minska intaget av salt/mättat fett.

Varför suga tutte på importmat? Ica liljeholmen har 300 ostar, mestadels importerade. Vad säger det?

Var en viking och lev av det som finns på land i Sverige. Men skippa skeppet ut i världen
/plundradet.

Ställ om redan nu till att äta Närodlad, Svensk eller Nordisk mat som inte importeras.

Ex.

Frukost :

Havregryn (Sverige/Danmark).
Bär (Lingon/Blåbär/Sverige)
Vatten.

Alt.

Svensk yoghurt. (Gärna KRAV märkt då denna är 100% kompenserad)
Svensk musli. (Kontrollera ingredienserna/blanda själv)
Svenska frukter. Äpple/Päron/Svenska bär. (Obs, inte många se förpackning. Import Polen/Bulgarien mm)

Alt.

Svenskt närproducerat bröd.
Svensk närproducerad ost.
Svenskt närproducerat smör.
Svensk närproducerad gurka.

Lunch :

Kokt Vete/Havre/Potatis/Ägg/.

Lök/Rotfrukter/Svenska baljväxter/Grönsaker.

Gör en lista på saker ni måste ha som är importerade.

Tex Kaffe/Olivolja/Kokosfett/Tabasco annat

Köp dessa produkter 2-4 gånger om året. (Minskar leveranserna).

Enligt min mening borde folk handla stora förpackningar tex olivolja (10-20 liter) helst i glas refill.

Finns ingen anledning att återvinna all förpackningsmateriel då det kostar i energi.

Bensin.

Cykeln kommer komma tillbaks stort.

Alla annan teknik baseras på import av plast/delar/elektronik dvs utsläpp/avfall.

Kläder :

Bomull/Annat - Köp inte nytt från Kina/Världen. Köp begagnade kläder (Svensk/Second hand). Ha dessa tills de slits ut ordentligt. (Coolt mode).

Finns kläder gjorda i linne som håller i 20 år. (Skjortor/finkläder osv) Samma med tovad ull/ull.

Finns skor gjorda i naturmaterial (inte skinn) som håller i 10 år.

Träskor/Gamla stövlar. Second hand kängor håller i 20 år.

Underkläder/Strumpor.

Finns i Norsk ull (andas bättre på sommaren)

https://www.ullcentrum.com/herrklader/ullunderstall-herr/kortkalsong-herr/

https://www.linoto.com/100-linen-boxer-shorts/

https://ullbutik.se/product.html/underbyxa/mamelucker-med-1/4-ben-2?category_id=8

EL.

Använd stearingljus i lykta vilken förstärker ljuset.

Använd LED lampor SPARSAMT.

Använd spis/ugn sparsamt.

I den mån ekonomi finns se över solceller.

I den mån vedeldad spis finns -gå över till detta.

Vattenkokare är ett bra hjälpmedel att minska elproduktion vid uppvärmning av vatten till kokning/grytor. Minskar elkonsumtion.

Tack för tänkvärd lista! Jag ska definitivt anstränga mig för att köpa mer närodlat. Tack. Dock kommer kläder att ställa till det pga min fåfänga och ull kliar på min hud så det går bort. Jag är mycket intresserad av mode och har tyvärr svårt att inte handla från de mer exklusiva nätbutikerna i Europa. Jag brukar handla kläder minst en gång i månaden men sedan pandemin har det naturligtvis blivit mindre. Och det är ju alltid positivt.

Sorry om det blev OT.🤷🏼‍♀️☺️
Citera
2020-04-28, 13:40
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

400?
1000 per dag?

Håller med dig till 100% Att dessutom säger att toppen varit och nu blir det bara lugnare går ju så där. Och de vill framför allt inte jämföra Sverige kurvor emot andra länder. En jävla förnekelse och någon slags av Tegnell dyrkande. Maktens sista hopp att skydda sossarna känns det som.
Citera
2020-04-28, 13:41
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Jag svarade bara på crisscross och påpekade att även om det skulle stämma (att det finns coronavirus hos fladdermöss med HIV-proteiner) så är det irrelevant. Dessa coronavirus är i sådana fall isolerade till just fladdermöss (ej en zoonos).
Det talar för det som de allra flesta forskare tror. Att viruset kom från...surprise...fladdermöss!
Citera
2020-04-28, 13:42
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Visst kan det vara frustrerande med eftersläpningarna men hur man än vänder och vrider på det så kan det aldrig vara dåligt med låga rapporterade tal.
Jo det kan det väl om de haft för mycket att göra för att hinna raportera? Då är ju låga siffror inte positivt?
Citera
2020-04-28, 13:42
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Extrapolerat från de som redan lämnat rapport.
Ganska osäkert förstås då Stockholm avgör mycket men det brukar inte slå jättefel.

https://c19.se/

Tror också vi är på en platå, vi får se vad alla helger framöver ger oss men generellt börjar det bli jobbigt stabilt men det är positivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in