Citat:
Ursprungligen postat av
Captain.Johansson
Det du skriver är att vi ska spela precis som nu?
April-oktober.
Är ju inte heller rimligt att ändra hela spelsäsongen för att 4-5 lag i allsvenskan ska ha bättre chanser att nå/gå längre i Europa.
Jag hade skjutit mig själv om jag skulle behöva ha ett uppehåll på 3-4 månader på vintern.
Det är givetvis galet att ändra till höst/vår-säsong. Bara uppehållet på vintern skulle ju göra att det blev som två säsonger.
Jag tror verkligen inte heller det skulle gynna våra lag i europa, te.x. hur mycket mer i "Matchtempo" skulle MFF varit i vintras med vår/höst där det ändå är ett uppehåll halv nov, dec, januari och halva feb än mot hur det är idag? Knappast så att man skulle spela allsvenskan in i dec iaf så det blir oavsett 2-3 månader med uppehåll för tävlingsmatcher.
Vi gynnas helt klart mer av att vara mer i matchtempo på sommaren när kvalen går (normalt sett) och därmed får möta lag som precis startat sina försäsonger/inte startat sina tävlingssäsonger hemmavid.
Transfermässigt gynnas vi av det längre fönstret på vintern och kommer ju oavsett tappa spelare under sommaren.
Det finns ingen uppsida med att vända på säsongen totalt sett. Knappast så att vi kommer se svenska lag gå vidare ett par, tre rundor på våren i europa bara för vi spelar höst/vår...
Citat:
Ursprungligen postat av
Eaglesandshit
Att man förbjuder all seniorfotboll tycker jag är lite konstigt, speciellt när man fortfarande t ex kan träna kampsporter eller gå och gymma. Att vara inne i en gymlokal där man brukar samma utrustning som andra borde rimligen innebära större risk för smittspridning än att spela fotbollsmatch utomhus.
Att elitfotboll är pausad är dock mer rimligt.
Många yrken är samhällsviktiga, utöver de mest uppenbara, typ sjukvården kan t ex en fabriksarbetare inom livsmedelsindustrin eller lastbilschaffisen som kör ut grejerna till butikerna vara samhällsviktiga, utan mat blir det snabbt kaos, andra kan arbeta hemifrån i rätt stor utsträckning.
Fast det är ju inte konstaterat ett enda fall där man smittats via att ha rört t.ex. samma skivstång som nån annan, viruset dör såpass snabbt på sådant tydligen. Och det går ju att hålla avstånd på ett gym rätt lätt, att sprita grejer etc med om det är så.
I en fotbollsmatch är ju närkontakt omöjligt att undvika utan att fördärva hela sporten (som det tyska förslaget att hålla avstånd mellan spelarna i muren). Däri ligger skillnaden.
Det finns som du säger många samhällsviktiga yrken ja, det är ju därför även kollektivtrafiken sagt att den alltid ska gå för många anställda inom sjukvården etc kan inte ta sig till arbetet utan den. Sophanteringen är ett annat exempel, om sådant inte sköts blir det snabbt farligt via massa andra sjukdomar t.ex. "Samhällsviktiga yrken" är verkligen ett vidare begrepp än vad man först kan tänka sig.