2020-04-28, 10:07
Medlem
PeanutButterJellys avatar
"En grupp forskare på Oxford University har testat ett coronavaccin på rhesusapor, och resultatet visade att vaccinet var effektivt, skriver New York Times.

Forskarna där ligger lite före vad gäller vaccintester, eftersom man under lång tid gjort kliniska tester mot tidigare coronavirus.

Därför kan man redan nu göra större tester, på 6 000 personer i slutet av maj, för ett coronavaccin.

Skulle vaccinet visa sig vara effektivt mot det nuvarande coronaviruset och godkännas extra snabbt av myndigheter, så kan några första miljoner doser vara tillgängliga redan i september, hoppas forskarna."

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Har print från AB på telefonen, stod i deras chat idag runt kl 16:00.

Han säger det är svårt att jämföra Sverige och Spanien, att en lockdown har massa andra effekter bla bla.

”Nackdelen med en lockdown är att det inte blir så mycket smittspridning, då har man det kvar när man lättar på reglerna” säger Wallenstam

Jag vet inte om FHM är i en drömvärld där sjukvården inte behöver kompromissa och att vi aldrig hittar en medicin som förbättrar chanserna.
Jaha, tack för svar, men det var ju lite annat än vad du skrev och jag svarade på.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glyttaren
Läs den själv, nigger. Endast några få som visar intresse resten är rena spekualtioner baserat på noll.
Kanske har en professor mer att komma med än dig:
Citat:
Hög tillit till makten

Förutom tatueringar så går det att köpa allt från mobilskal och muggar till kepsar och babykläder med statsepidemiologens ansikte på. Enligt många är hajpen ett tecken på svenskarnas höga tillit till makten.

– Svenskarnas tillit till stat och myndigheter är högre än i andra länder. Inte exceptionellt mycket högre än till exempel Tyskland, Nederländerna eller Belgien men väldigt mycket högre än länder i Afrika, Östeuropa och Sydamerika, säger Bo Rothstein, professor i statsvetenskap.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Ja alla har inte en pappa som betalar allt vilket verkar vara frankys fall.

Man får välja, antingen handlar hela livet om ekonomi, eller så handlar livet om just liv.
Citera
2020-04-28, 10:08
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Finns inga vetenskapligt hållbara bevis för att någon blivit återsmittad vad jag vet?
Tänk att hundratusentals haft corona redan.
Och viruset finns i världen.
Vore det så att man blev återsmittad så skulle det väl rimligen vara tusentals som blivit det nu, och det vore vetenskapligt fastställt i studier över hela världen?

Ja, är det överhuvudtaget någon som återsmittats? Är det inte så att det var tester som visade positivt en längre tid efter tillfrisknandet, men att personerna ifråga inte var sjuka?

Som du skriver så skulle det ha fastställts med tanke på den stora mängd människor som haft covid.
Citera
2020-04-28, 10:08
Medlem
AnythingGoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
För varje dag som går blir det mer sannolikt att apex passerades för ett tiotal dagar sedan och att antalet döda med/i C19 långsamt är på väg nedåt.

De sista två veckornas utveckling vad gäller antalet avlidna per dygn:

7143
8109
6830
8341
6449
5001
5370
6940
6624
6616
6180
6071
3751
4532 igår

Hoppas trenden håller i sig - och förstärks - idag.

Om det nu är en trend och inte bara felaktig utspridning av dödsfallen.
Citera
2020-04-28, 10:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag håller helt med om det första du skriver. Som du ser kritiserade jag FHM på frågan om just hur långt avståndet ska vara, där har de varit otydliga.

Däremot tycker jag inte att de varit otydliga i övrigt. Håll avstånd till andra människor oavsett vart du är. Butikerna uppmanar kunder att hålla avstånd för att kunderna behöver bli påminda hela tiden, det är lätt att glömma. Det är väl jättebra att de påminner med klisterlappar på marken, varför ska de ta bort dem? När du är inne i butiken så är det butikens ansvar att se till att du håller avstånd så då är det klart att de påminner dig. Ser inget kontroversiellt i det. Vem skulle annars påminna dig? Ska det stå en representant från FHM i varje butik och påminna?
Men nu var det ju frågan om Tegnells uttalande om att distansering i butik inte spelar nån roll. Hur ser du på det? Har butikerna missförstått FHMs ”råd”, ”riktlinjer” och ”rekommendationer”?

Föreligger det inte en risk för konflikt mellan butik och kunder om butiken med hänvisning till FHM håller på distansiering, och kunderna med hänvisning till Tegnel struntar i den?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Man får välja, antingen handlar hela livet om ekonomi, eller så handlar livet om just liv.
Det hänger ihop fattar du väll?
Varför svälter 800 miljoner människor?
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Sverige är enda landet som har lättare restriktioner. För att få folket att lyssna att stanna hemma så måste regeringen visa att det är lockdown som gäller. Jag skulle vilja se bara Stockholm lockdown en vecka. Vad fan ska hända egentligen?

Nej Sverige är inte ensam. Finns ju en massa länder där man inte verkar bry sig. Som säg Vitryssland där man spelar boll med publik som vanligt. Finns många länder där man inte har några restriktioner alls. Men där är det väl mer att folk bara dör som brukligt sedan håller man inne med siffror om exakt hur många. Sverige har ju restriktioner.

Det lite bra med Sverige är ju även att både folk som företag på egen hand infört strängare restriktioner. För Stockholm är det väl för sent nu med lockdown. Skulle varit för några veckor sedan som Finland gjorde med Helsingfors.
Citera
2020-04-28, 10:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag tror inte det pågår vad du kallar för teater, nej. Jag tror att Folkhälsomyndigheten har presenterat alla fakta för regeringen, såväl hälsofakta som ekonomifakta, och förklarat hur de vill göra för att skydda den totala folkhälsan så mycket som möjligt (dvs inte bara minimera coronadöda, utan även alla andra sjukdomar och samhällsekonomi). Jag tror sedan regeringen blev övertygade av FHMs resonemang och efter det är de båda med på båten och de tar nu den minst dåliga vägen av de många tillgängliga vägarna.
Är du politiker?
Citera
2020-04-28, 10:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
FHM är en myndighet som med all tydlighet
promotar mångkultur och fokus på islamism. I stort sett bara unga kvinnor med ett brinnande hat mot män som jobbar där.

Står ju solklart i regeringsbrevet vad som gäller.
Jo, har flera gånger i tråden kommenterat om, och länkat till Hakelius krönika om flummyndigheten.
Citera
2020-04-28, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
En väldigt improduktiv åsikt, då är dags att börja fråga dig vad göra för staten. För staten kan inte trolla fram dunkuddar åt folket.

Vad jag gör för staten?
Ingenting.
Jag bara betala ett par miljoner kronor per år till dem.
På vilken jävla planet bor du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in