2020-04-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Klart man kväva viruset, precis som i Vietnam där man har noll döda.

Visst några få länder hsr lyckats men det är försent i alla de länder som redan har allmän spridning.... vilket verkar vara 90% av världens länder
Citera
2020-04-28, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Varför länkar du till klipp utan undertexter till ett språk som typ 14 människor i Sverige behärskar?
Därför att det är vad jag har att tillgå just nu. Det går dock att använda google translate om man bara har lite tålamod.
Citera
2020-04-28, 09:14
Avslutad
Ni som har en hjärncell och fortfarande sitter och gråter över utebliven lockdown. Förklara för mig, ska man sitta i lockdown fram tills vaccinet kommer (säg om 1 år) eller ska man sitta där till ett visst datum, och sen börja gå ut? Har risken för en ny våg försvunnit om man kör lockdown en period?

Är det värt att sitta i lockdown för ett virus som främst dödar folk som ändå ska dö inom 1-5 år?

Gör mig en tjänst. 1 odla fler hjärnceller. 2 skriv mindre på flashback.
Citera
2020-04-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Fast Norge har inte klarat göra det på ett säkert sätt.

Jaså, vad blev problemet för dem? Har det lett till så stora problem att de fick ta bort den? Har inte följt just det supernoga men är intresserad då det annars verkar vara ett bra verktyg.
Citera
2020-04-28, 09:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag håller med men på slutet det jag fetat. Länder som har kontroll på Corona kommer inte släppa in svenskar i sina länder. De får studera via e-post, telefon och skype. På SVTs frågechatt läste jag en som frågade om hen kunde åka till England för hen hade hört att de inte släpper in svenskar. SVT svarade att svenska UD avråder från resor! Sverige har inget att säga till om, det är andra länder som stoppar svenskar. Alla får resa till och från Sverige, men svenskar kommer ha svårt att resa någonstans.
Det där ordnar sig när pålitliga tester samt bromsmedicin kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag vill inte kalla dem ecofascister men det finns många forskare som oroar sig för att människan just nu långsamt håller på att skapa den 6;e stor utdöendet av arter. Jo det har varit massdöd 5 gånger tidigare den mest kända 66 miljoner år sedan då högre liv överlevde i form av något litet däggdjur.

Kan ju hända att det finns forskare som funderar över ett sätt att decimera mänskligheten med så där 90%. Nackdelen är att det slår blint kan drabba även uppfinnaren av ett sådant virus.

Mer sannolikt är att naturen självt skapar nya virus och att ännu fler forskare försöker stoppa det.

Du har tyvärr en hel rörelse som anser att lite gallring av hjorden inte skulle skada.

Talande för det är att dom aldrig ser sig själva som de som skall gallras ut.

Jag lever efter devisen behandla andra som jag vill bli behandlad själv.

Man kan helt enkelt inte styra befolkningsmängden.

Men jorden har en jädra förmåga att sjäv justera allt.

Minns du OZONHÅLET över antarktis, det var Da Shit när jag växte upp - borta idag.

Minns du de försurade skogarna - hör aldrig om det.

Utfiskningen i världshaven, det har man löst med Aquaculture i stor skala, det finns ju inte många vilda grisar eller kor idag i Sverige och med fisk går vi mot samma håll.

Den RIKTIGT stora saken som kommer hända är när ren energi blir mainstream och man kör allt på el, flygplan, bilar och tåg, och det kommer från något fossilfritt.

Du såg ju hur snabb planeten blev ren i denna pandemi, tog en många ungefär.

Vi går mot det och jag hoppas dom hittar ett piller så jag lever längre så jag får se det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Klart man kväva viruset, precis som i Vietnam där man har noll döda.
Tror du på det själv?
Citera
2020-04-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Vad är din poäng? Alla länder måste igenom pandemin, det är ingen som vet än om Sverige, Norge eller Finland, eller något annat land, valt den bästa vägen.

nej men man kan ju försöka sig på en kvalificerad gissning iallafall
Citera
2020-04-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Finns inget "för få smittade" gällande denna sjukdom. Så länge vi inte vet tillräckligt om sjukdomsförloppet, behandling, följder, vaccin och immunitet så är det försiktighetsprincipen som gäller.

Att experimentera med eventuell flockimmunitet är oansvarigt i detta läge.

Metoder för att minimera smittspridningen utan att stänga ner samhället bör prioriteras (munskydd, hygien, distansering, masstestning och smittspårning).

Att minimera smittspridningen genom hygien, distansering m.m. utan att stänga ner samhället är ju precis vad Sverige försöker göra. Masstestning visar en ögonblicksbild och smittspårning tar för lång tid och verkar väldigt komplicerat.
Om viruset kommer att cirkulera i världen framöver, vilket det kommer, så är immunitet det enda som hjälper fram tills det finns ett vaccin och ingen verkar tro att det kommer finnas ett vaccin särskilt snart. Jag tycker inte att man experimenterar, det är olyckligt att man inte satte besöksförbud på äldreboenden snabbare dock och problemet med skyddsutrustning har förvärrat.
Citera
2020-04-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast Stockholm har iofs inte haft 2000 döda, "bara" runt 1000. Och det är såklart skitsorgligt med så många döda men det är respektlöst mot dom avlidna att dubbla siffran godtyckligt.

Fast alla länder vet att det inte går att bekämpa smittan med regnbågar och enhörningar. Världen ligger i krig och det kommer ske mycket dödsfall i precis alla länder i slutändan.

Nej man kan ju däremot lyssna på WHO och köra testa-testa-testa och lokala isoleringar
Ett par år med det och landet är nog förskonat.

Att låta skiten bränna genom befolkningen är ju vansinne.
Citera
2020-04-28, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Och som jag redan sa så tar ju Sverige uppenbarligen in flyktingar såvitt allt jag hört iaf. Så vet inte vad du bjäfsar om riktigt men detta går OT så jag lämnar det.

Jag är emot att man ej får utvisa våldtäktsmän för de riskerar tortyr trots FN:s krav På samma sätt anser jag att FN kan hålla sig borta från annan politik.
Citera
2020-04-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Finns inget bevis man blir immun.

Allt tyder på att man blir immun åtminstone för ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in