2020-04-27, 22:08
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att sjukvården kan hantera tempot avseende smittade i Stockholm eftersom vi har hela sommaren framför oss. Frågan är vilka vill dö av COVID-19 och därför beter sig som en normal dag.

Ja, tyvärr verkar många inbilla sig att det här snart är över.
Citera
2020-04-27, 22:09
Bannlyst
Citat:
Tror inte att sjukvården kan hantera tempot avseende smittade i Stockholm eftersom vi har hela sommaren framför oss. Frågan är vilka vill dö av COVID-19 och därför beter sig som en normal dag.

Enligt Björn Eriksson så har alla IVA i Mälardalen en ”storm” just nu. Eller en tsunami.

Det går upp för varje minut. EMCO är slut.

Men enligt liberalerna på tråden så stämmer ej detta. Fakenews.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-27 kl. 22:16.
Citera
2020-04-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Verkar ju också som att hur svårt man drabbas är mycket beroende av mängden virus man utsatts för.
Ja det kan säkert också spela in och korsreaktionshypotesen är som sagt en - hypotes.

Men den förefaller plausibel, tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Verkar ju också som att hur svårt man drabbas är mycket beroende av mängden virus man utsatts för.

Det är också känt för andra virus, så det är en faktor, liksom bakomliggande sjukdomar, rökning etc. Sedan kan det också vara mer eller mindre slumpmässiga faktorer som gör att viruset "stannar" i de övre luftvägarna och ibland tar sig längre ner. Det är en kamp mot klockan, hur snabbt antikropparna bildas.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I jämförelse med oss låter det som att du har digerdöden. Vi har bara hosta. Vi är nog så lindrigt sjuka som det går att vara, och samtidigt fatta att det är COVID-19.

Har du haft två faser? Alltså att du blir frisk, men insjuknar igen? Kanske med andra symptom?
Ja första veckan var jag lite hostiga de första timmarna på morgonen och lite halsont. Andra symptom hade funnits innan men jag trodde inte då att jag var sjuk. Värmekänslor i vågor, feberkänslor bakom ögonen och gåshud som kom och gick. Andra veckan var ihärdigt men andningbesvär från första veckan vissa kvällar hade mildrats. Sedan blev jag mycket trött och andfådd av att gå i trappor, moppa golv och även borsta tänderna. Har haft olika symptom hela tiden sedan 23 mars då jag räknar mig sjuk men hade nog redan onsdag-torsdag innan med det med ögonen och värme liksom rinnande näsa. I påsk kom febern först och då i en o en halv dag och inte upp till 38 utan 37.9 som högst (har 36.5 normalt). Lukt och smak försvann. Haft hugga de känslor i början i ryggen eller bröstkorgen. Nu är det magen som inte känns bra men i veckan som varit har det känts som skarpa hugg här och där i magen och musklerna omkring bröstkorgen. Skärande smärtor i benet. I västerarmen. Foten tidigare här ikväll. Första och andra veckan hade jag domningar i ansiktet, hals och bakre delen av tungan.

Skulle kunna rabbla en massa saker men det är inte särskilt illa utan låter värre. Förutom hosta, slem och luktsinnet har det mesta rört sig om sekunder och sedan försvunnit. Vore ju annat om jag i många veckor hade lidit. Bortsett från några kvällar med andningbesvär och en gång med kramp i strupen i kombination med att jag sedan inte kunde prata innan det släppte, skulle jag ge det 1/10 i svårhetsgrad.

Det känns som om jag blivit sjuk flera gånger mer än plågats av en sjukdom. Så mild är den för mig men jag är övertygad efter att länge varit osäker, att det är covid-19. Rekommenderar att alla försöker undvika sjukdomen eftersom den är lömsk och oberäknelig.
Citera
Medlem
Aljazeera idag:

Sweden's ambassador to the United States has said the capital of the Nordic country could reach herd immunity by May - a result of a controversial response to the coronavirus pandemic involving few public restrictions.

"About 30 percent of people in Stockholm have reached a level of immunity," Karin Ulrika Olofsdotter told National Public Radio (NPR)

Varifrån får hon denna siffra? Har studien offentliggjorts? Måste vi inte mycket högre i procent för att erhålla flock-immunitet, så varför säger hon detta?
Citera
Medlem
Citat:
Som jag förstått det hänger man i Stockholm med hittills, men frågetecknet är hur länge man orkar köra på denna otroligt höga och pressade nivå. Om man inte orkar mer så måste givetvis smittakten ner så den matchar vad vården klarar.
Citera
2020-04-27, 22:11
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Som sagt - ekonomin i det svenska samhället verkar vara viktigast just nu och inte antalet döda och sjuka och därför så blir agendan att låta de få öppna upp igen.

Sorgligt att pengar går före liv i dagens Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Nej nej nej.

Muslimer i Nya Zeeland utgör bara 1,2 % av befolkningen.
De ca 60.000 muslimer som bor i Nya Zealand av 5 miljoner invånare är harmlösa.
Christchurch terrorattentatet handlar om en skitstövel rasist nazist terrorist som dödade 51 personer och skadade 49 personer i en Moské.

Nya Zeeland har inte nämnvärda sociala problem.

Sverige har enorma problem, ett vansinnigt oärligt feministiskt etablissemang, ansvarslös och extrem massimport av folk från andra länder, islamister, nazister, dålig sjukvård, dålig bostadsmarknad, överbelånad befolkning, mm, mm

Även nasister?
Citera
Medlem
Citat:
Ingen kommer att ställas till svars för det. Inte i Sverige.

Takk for svar. Jeg håper at noen kan gjøre noe slik at de slutter å gjøre slike ting mot befolkningen.
Citat:
Det har gått prestige i det. Därför vägrar de vända nu, trots att de vet att de valde fel väg.
Regimen tvingar inte heller fram en vändning. De ökar ju i opinionen.
Jeg forstår.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så tragiskt att läsa och lyssna på de äldre som bor där

Detta är väl sanningen för de flesta äldreboenden i Stockholm där cirka 25 procent verkar avlida av COVID-19.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
I princip inga länder utanför europa/väst testar i någon större omfattning om du inte har noterat det det. Det finns några få undantag men det är inte många.

- Därför är det bättre att jämföra siffrorna över dödsfall, istället för konstaterade smittofall. Dödsfall är svårare att dölja. Det går att ange falsk dödsorsak, men jag tror inte att omvärldens länder sysslar med att systematiskt ange fel dödsorsak för att dölja omfattningen av Covid-19.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Smittade minskar i sverige om du inte har noterat det. När det gäller antal döda så finns absolut noll logik kring varför skulle skilja något nämnvärd mellan länderna så länge de har någorlunda bra vårdsystem, och sveriges vårdsystem är kanske inte perfekt men inte sämre än genomsnittet. Anledning till varför sverige tycks ha många döda är för att du faktiskt kan lita någorlunda på siffrorna som presenterars. Länder registrerar dödsorsaken väldigt annorlunda. Varför klandra på sverige för något de ska ha beröm för?

- Det kan finnas skillnader i vad som betraktas som ett dödsfall i Covid-19. Det kan finnas skillnader i redovisningen. Men hur mycket av Sveriges jämförelsevis höga dödstal beror på sådana orsaker?

Japan har 3 dödsfall per 1 miljon invånare. Ryssland har 5 dödsfall per 1 miljon invånare. Sverige har 225 dödsfall per 1 miljon invånare. Kan dessa skillnader förklaras med olikheter i diagnostik och redovisning? Eller gömmer ryska myndigheter en massa dödsoffer i Lubjankas källare för att förbättra statistiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in