2020-04-27, 21:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag är aldrig sjuk. Kan känna lite raspig i halsen en morgon eller kväll och sedan ingenting mer. Det här är den längsta sjukperiod i mitt liv bortsett från kikhostan när jag var barn. Luktsinnet är tillbaka men mycket svagt o tycks komma och gå. Andningen känns däremot svårare igen med jobbigare hosta. Men inte svårt att andas såsom att behöva vård utan tungt bara då att jag hostar för att rätta till det. Förutom det känner jag mig helt frisk. Tänker ta av mollipecten imorgon och en promenad för att hjälpa lungorna bara. Det känns mer som om jag har astma än är sjuk.

Det låter inte som astma. Jag har astma men det visar sig aldrig som hosta eller rasp i halsen. Däremot känns det som man inte får luft fruktansvärt obehagligt. Pröva att andas genom ett sugrör, det går inte.
Tror snarare förkylning, corona men inte astma
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Antar att du pratar om Stockholm.
Kanske missuppfattar jag dig men om det hela tiden kommer nya fall så borde det ske en ökning även på IVA iom att det är många som ligger där i flera veckor.
Hittills har vi relativt få som är friskförklarade

Jag pratar om hela riket. Om snittet för inneliggande är 14 dagar och om antal nyinlagda per dig är stabilt i 14 dagar så innebär det att inskrivna och utskrivna jämnar ut sig efter dessa 14 dagar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Snacka om förvirrande.
Butiker skyltar ju med att man ska hålla avstånd, jag antar att de måste ha fått det från nånstans. Har hört butiksanställda uttrycka det som att ansvaret har skyfflats över till ”dom” att se till folk håller avstånd.

Det har ju tjötats om att vi ska hålla avstånd när vi är ute bland folk, och det gäller väl också när vi är inne i butiker, eller..?
Att vi ska hålla avstånd gäller alla och överallt. I övrigt är det rätt uppenbart varför krogmiljön inmebär större risk än butiksmiljön.

I en butik är det oftare enklare att ta något steg tillbaka så du kan behålla avståndet, på en krog sitter du där det sitter.

I en butik är du ofta en kortare stund, medan du på en krog ofta stannar i flera timmar.

På en krog så äter och dricker du saker, om någon då hostat på det du äter eller dricker så är det en risk.

Till sist så är du ofta alkoholpåverkad i en krogmiljö, och när man är alkoholpåverkad så tappar/glömmer man risktänkandet vilket givetvis ökar risken för smittspridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Absolutely. It’s not of much use unless it’s compared to other earlier results taken with the same parameters.

Man skulle om man vill vara lite kreativ, dra slutsatsen att om du har symptom på luftvägsinfektion så är det 19% risk att du har Covid-19.
Citera
2020-04-27, 21:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Givetvis inte. Har jag påstått det? Däremot har de genomfört undersökningar och studier för att förstå hur viruset smittar överlag och kommit fram till de slutsatserna. Och givetvis har personer blivit smittade i matvarubutiker, men det verkar inte vara där huvuddelen av smittan sker, utan då är krogvärlden betydligt vanligare.

Tror personligen att möten mellan personer i olika sociala sammanhang är det som mest smittar effektivt. Men krogarna är ju naturligtvis en del av detta så du har helt rätt.
Citera
2020-04-27, 21:18
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
De kanske slätar över siffrorna och kör ett genomsnitt resten av veckan. Så skulle en riktig byråkrat ha gjort.

Skulle inte bli förvånad om man gör så. Eller så redovisar man inte de riktiga siffror pga av dölja sitt misslyckande när hela världen tittar på oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
FHM vägrar redovisa sina beräkningar inför val av strategi. Där har du en förfrågan som de vägrat kommentera, mycket allvarligt enligt mig. Vad är det de vill dölja? De har fått frågan ett flertal gånger.

Jag fattar inte vad du menar med "beräkningar inför val av strategi", du får nog förklara vad du menar. Beräkningar av vad? Jag har inte uppfattat att FHM försöker dölja någonting, däremot kan de inte veta saker som ingen ännu vet. Osäker tillgång på skyddsmaterial eller osäkra tester som ger en osäker bild av immunitet...vem kan styra över sånt? Jag tycker det är bra att de inte är tvärsäkra när det gäller ett så osäkert ämne och att de hela tiden tar in information även från forskare i andra länder. Det vi vet om Covid 19 förändras ständigt när forskningen går framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Säg att vi inte räddar liv idag, och inte imorron heller?
Då är det givetvis inte bra. Men jag tror inte vi är där.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det finns en till aspekt på att värdera liv högt. Säg att vi räddar liv idag från COVID genom en nedstängning av samhället, till priset av förlorade liv imorgon då den ekonomiska depressionen leder till sämre vård, välfärd och hälsa hos framtidens medborgare. Ska man inte ta hänsyn även till framtidens människors hälsa? Är det endast COVID man får tänka på i detta läget?

Jag hörde Johan Carlson framföra just detta perspektivet i en intervju, FHM väger alla dessa aspekter mot varandra och verkar därigenom tänka mer långsiktigt och heltäckande än Finlands motsvarighet.

Förlorade liv idag även. Folk som tar livet av sig, folk dör i våldsbrott pga den desperata situationen en nedstängning innebär. Folk dör för att de inte får vård av annat. Folk dör för att de inte vågar uppsöka vården i tid. Alltså att man har en annan sjukdom som inte kommer bli behandlad i nog tid.

Utöver detta med ekonomiska konsekvenser. Finns många aspekter till detta. Ingen enkel fråga. Sedan skjuter man bara problemen framför sig med nedstängning? Det tror ju många experter. Länder med detta måste ju öppna upp en dag och då får de problem. Vi får se vilken linje som funkade bäst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Inte omöjligt men jag vet att det dör fler människor än vad man hinner med att rapportera. Just nu är det kaos i vården som motsvarar motstycke.
Tråkigt att höra, vad/vem är din källa till detta påstående?
Citera
2020-04-27, 21:19
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kom just att tänka på tv-programmen om överdosering av mediciner till gamla. De klarar ofta inte av de doser som rekommenderas. Så att vara "multisjuk" betyder ofta att vara övermedicinerad dessutom, och gud vet om inte det sätter ner vitaliteten en hel del det med. Det kanske är sina mediciner de dör av? Tror inte att någon vågar titta efter eftersom alla läkare blir rika på aktier i läkemedelsföretag, så den aspekten sopar man helst under mattan.
Uppskattar i och för sig att du hör till de lite mer sansade i tråden men här vet jag helt säkert att du har fel. Har några läkare i släkten plus att jag har flera bekanta som jag känner väl och som är läkare. Ingen av dem har aktier i läkemedelsbranschen. Det kan iofs hända att något litet sådant finns i någon fond de har, men nej, du har fel här.
Citera
2020-04-27, 21:19
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Är du dum på riktigt?? Det finns ingen trend som pekar på övertygande nedgång alls. Jisses vad svenskar är korkade. Vi är ett av världens länder med högst antal dödsfall. Det kommer troligen pågå minst året ut

Säger du ja, men guden Tegnell säger något annat. Snart är vi på platån och kan titta ut över horisonten och se att vi är bäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in