2020-04-28, 07:44
Medlem
santos_devilles avatar
MSB och FHM jobbade på en app som skulle visa på en karta där folk med symptom fanns men blev stoppade av några regioner i Sverige. Fan vad synd, hade varit jävligt skönt att kunna glo var det finns minst personer med symptom.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-28/folkhalsomyndigheten-stoppar-coronaverktyg
Citera
2020-04-28, 07:45
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
[...]Man pekar särskilt ut att dödsfall på boenden och i hemmet inte är inräknade.
Det gäller även Norge, Danmark, Tyskland och Finland.
Vill bara påpeka att Finland räknar dödsfall på äldreboenden. Ibland med litet eftersläpning (därför fick vi dagar med stora siffror), men de räknas. Om de inte anmälts anefter (möjligt) så torde vi ha åtminstone 10 till (hittills) på kommande från en stor "seniorcentral" (ca 700 boenden totalt) i Helsingfors. Tydligtvis mycket illa med arbetsledning, stämning och resurser.

Döda i hemmet skulle jag tro att släpar riktigt länge - också i normala tider tar det lång tid att få dödsorsaker för oväntade dödsfall i hemmet (när min mamma dog för fem år sedan tog det 5-6 veckor).

Vi har också en "covid19 icke labb-bekräftad" som möjlig för dödsorsak, dessa räknas så vitt jag förstått också in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast dom flesta länder är medvetna om att en lockdown bara är att skjuta problemet framför sig på bekostnad av ekonomin. Alla länder kommer ha många döda när detta är över. Ta Finlands statsepidemiolog som senast häromdagen oroade sig över Finlands långsamma smittspridning.

Sveriges siffror är bäst då dom är mest korrekta. Både vad gäller att rapportera dom avlidna på rätt dag och även i hänseende till ett lågt mörkertal. Sverige och Belgien är dom länder som har lägst andel orapporterade avlidna. Det viktigaste är inte att vara snabbast med rapporterna bara för att vi är nyfikna.

Källa? Förutom din egen röv?

Sverige är ett av västvärldens mest korrupta, minst transparenta och mest politiskt styrda samhällen. Att någonting överhuvudtaget skulle skötas bättre och mer korrekt i Sverige än i andra länder är helt enkelt inte sant.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Vi har samma begränsning som hela EU (utom England och Irland) samt Norge, Schweiz, Island och Lichtenstein. Gränserna är stängda för alla utanför det området.

Tror inte det stämmer eftersom asylsökande alltid får komma in i Sverige. Så kommer man in med flyg och söker asyl så får man komma in.
Sverige verkar aldrig avisa människor som kommer till Sverige med ett flyg tillbaka, utan de sätts i förvar där de naturligtvis kan söka asyl.
Citera
2020-04-28, 07:46
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nollversionen. Ingen ska dö i trafiken. Samma synsätt tycks inte regeringen dela. När det kommer till en dödspandemi alltså.

Det finns två områden som Sverige har en uttalad nollvision; trafikdöd och suicid.
Det går så där och de är unga människor som får en alltför tidig död varje år.

Samma sak gäller inte tex drunkning, död till följd av droger, rökning och alkohol, cancer eller mord. Även där är det många förspillda år.
Citera
2020-04-28, 07:46
Medlem
Citat:
Fast dom flesta länder är medvetna om att en lockdown bara är att skjuta problemet framför sig på bekostnad av ekonomin. Alla länder kommer ha många döda när detta är över. Ta Finlands statsepidemiolog som senast häromdagen oroade sig över Finlands långsamma smittspridning.

Sveriges siffror är bäst då dom är mest korrekta. Både vad gäller att rapportera dom avlidna på rätt dag och även i hänseende till ett lågt mörkertal. Sverige och Belgien är dom länder som har lägst andel orapporterade avlidna. Det viktigaste är inte att vara snabbast med rapporterna bara för att vi är nyfikna.

Boss...

Mörkertalet är fel, du vet att man inte testat alla som dött och att Sverige testat nästan minst.
Norge har ju testat 25 000 per 1 miljon och Sverige 7000 eller nåt, vi hade den diskussionen förut här i tråden.
-Jag tror att de flesta länder gjort på ungefär samma sätt, testat de som kommit in till sjukhus.
Sen går det snabbare i Sverige att rapportera in, släpningen är mindre.

Just nu ser det bra ut för IVA har gått ned, det beror ju på att man nekade över 70 år att få IVA plats, var mycket varningar från läkare där i tidningarna.

Jag står lika fast vid detta som tidigare, räkna antal döda per 1 miljon invånare, där har du den mest ärliga indikatorn på hur det går.

sverige är väl i Top 10 där nu.

Då återstår frågan skall vi jämföra oss med de som är bäst i klassen eller sämst?

Det leder ju också till svaret om vi vill vara bäst eller sämst
Citera
2020-04-28, 07:47
Medlem
Citat:
Fast om Sverige uppnår flockimmunitet först så är det ju vi som blir av med smittan först av alla. För våra riskgruppers skull hoppas jag att vi har oerhört hårda gränser den dagen detta sker så vi inte får in massa pestfolk från andra länder.

När "flockimmunitet" eventuellt uppnås, vilket kanske aldrig sker, så kommer nästan alla i "riskgrupperna" i Sverige redan att vara döda.
Citera
2020-04-28, 07:47
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Jag tror inte anhöriga till den 75-åriga kvinnan som fick ligga och kvävas till döds ensam på sitt rum på ett äldreboende i Stockholm hyllar Tegnell direkt. Jag hoppas de avskyr honom och S-regeringen.

Expressen hade en intervju med kvinnans dotter. Hennes mor var Covid-19 smittad och den enda hjälp hon fick var några Alvedon tabletter och öppet fönster. De lät henne kvävas till döds ensam på rummet på äldrehemmet, 75år gammal. Hade hon fått riktig vård och syrgas på sjukhus så troligtvis levt idag. Man kan likna det vid mord.

Sverige har inte möjligheter att ge syrgas till de äldre. Det är en prioritering. Det är väl lite Wake up call till oss andra.
Citera
2020-04-28, 07:48
Medlem
Citat:
Fast om Sverige uppnår flockimmunitet först så är det ju vi som blir av med smittan först av alla. För våra riskgruppers skull hoppas jag att vi har oerhört hårda gränser den dagen detta sker så vi inte får in massa pestfolk från andra länder.

Tyvärr, enligt WHO finns INGA bevis för flockimmunitet mot Covid-19. Det är svenska FHM som drömmer om det.

Sjukdomen kan vara som en mildare variant av HIV eller Hepatit, blir du smittad har du Covid-19 latent i din kropp resten av livet. Den dagen du får nedsatt immunförsvar (cancer exempel) blommar Covid-19 upp och du kan bli allvarligt sjuk/dö.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det gäller ju sekretess men jag har inte hört att någon dött men vet några som ligger på sjukhus

Undrar om funktionsnedsatta genomgår palliativ vård om de insjuknar? En dödsspruta med morfin som nazisterna gjorde.
Undrar hur hela den här palliativa vården slutar när kanske 30 procent av sjuka i COVID-19 bara får dödshjälp som medicin mot viruset.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Källa? Förutom din egen röv?

Sverige är ett av västvärldens mest korrupta, minst transparenta och mest politiskt styrda samhällen. Att någonting överhuvudtaget skulle skötas bättre och mer korrekt i Sverige än i andra länder är helt enkelt inte sant.

Om du inte förstår att Sveriges byråkrati från helvetet faktiskt är en styrka sådana här dagar så säger det en del om dig.
Citera
2020-04-28, 07:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Varför lyfter du fram länder som Norge, Finland, Danmark och Tyskland som föredömen då och inte tex Vietnam? Varför är du inte kritisk tlll dessa länder nu när de börjar öppna upp, vilket ofrånkomligen kommer att leda till fler döda eftersom viruset bevisligen inte är utrotade i länderna?
Fånigt att du går till personangrepp när du blir utmanad i ditt paradoxala ställningstagande.
De öppnar inte upp allt på en gång. Man gör det gradvis och jag antar att man går tillbaka om det inte funkar. Sverige däremot kan inte göra detsamma då vi helt enkelt inte varit nedstängda egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in