2020-04-27, 20:18
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Frågan är hur det kommer gå när de stora och viktiga länderna börjar öppna upp igen med kontroll och gradvis besegrar viruset, samtidigt som Sverige som enda landet i Västvärlden är ett svart hål av smitta och okontrollerad smittspridning?

Tänk en gång till är du snäll.
På vilket vis menar du att dessa länder gradvis ska "öppna upp igen med kontroll och gradvis besegra viruset?" med vaccin? Du menar alltså att dessa länder ska stanna i lockdown/karantän till 2022?
Jag förklarade väldigt enkelt hur scenariot ser ut. Viruset är här för att stanna, det försvinner inte av sig självt. Det betyder att hela världen förr eller senare kommer drabbas.
För varje dag som går i ett karantän-scenario försvagas ditt immunförsvar.
Vilket i det långa loppet kommer betyda ännu fler döda av covid19 jämfört med exempelvis Sverige.
Vi har i skrivande stund ett par tusen döda vilket är väldigt lite om vi jämför med stickproverna som visar att ungefär 25% av befolkningen redan är smittade.
2,5 miljon smittade, 2500 döda (?) ger en dödsratio på ca 0,001%
Är det verkligen värt att stänga ner ett helt land för att visa fin statistik i början av ett utbrott, när det med största sannolikhet kommer visa sig att antalet döda procentuellt kommer vida överstiga hos de länder som haft en lockdown jämfört med de som inte hade det när vi blickar tillbaks på detta om ett år?
Åter igen, allt detta är enkel matematik och vilar på sunt förnuft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att vården hänger med i nuläget med tanke på alla så kallade prioriteringar som vården själv har anmält till IVO.

https://www.dn.se/sthlm/lakare-vi-tvingas-till-harda-prioriteringar/

Hade vården hängt med så hade man inte behövt göra "hårda prioriteringar".
Klart att de drar det kortet, de vill ha sympati, mer pengar och högre löner när vi nysit klart.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Loggar ur på obestämd tid pga dessa snack om ett virus som ingens vet är farligt eller ej...ha det så bra allihopa och hoppas att ni står ut .....

Jag tror nog att vi i nuläget vet att COVID-19 dödar människor och är farligt. Hur har du missat det?
Citera
2020-04-27, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det kan det säkert. Det är tätare kontroller i sista trimestern, så det räcker med att smittan tar sig in på några MvC. Många sådana ligger dessutom på vårdcentraler eller sjukhus.

Fast om ca 14% av dom testade gravida bar på smittan just då, hur många ur den gruppen är det då inte totalt som haft smittan?
Citera
2020-04-27, 20:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är du som undviker det jag skrev.

Jag började med att skriva att influensan hade varit en mycket dödligare sjukdom om den slog till för första gången år 2020, sannolikt i paritet med COVID-19. Influensan är bara lindrig nuförtiden för att den är en "repris". Det var under den premissen och enbart den premissen jag jämförde influensa med COVID-19.

Vi får hoppas att du har rätt men som det nu verkar kommer många att dö i denna "nya influensa".
Citera
2020-04-27, 20:21
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Imorgon landar plan från erbil dvs irak https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2020-04-28
Övermorgon från Bagdad https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2020-04-29/MV122
på torsdag är det plan från etiopien https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2020-04-30
på fredag från peking o qatar https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2020-05-01
på lördag återigen är det etiopien https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/2020-04-30

Undrar som sagt vad schengen säger ? Vad är det svenskar utomlands ? Kvotflyktingar ?

Är tråkigt om swe skulle vara inkörsport till europa för corona ?

Norrmännen får ju sitta i kärantän efter att varit i swe ?

https://www.dn.se/sthlm/manga-undantag-fran-inreseforbud-i-sverige-personer-som-saknar-tillstand-inslappta/

Har inte EU stängt för länder utanför eu
Citera
2020-04-27, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sverige har legat på en ganska jämn nivå av dagliga nyinlagda på IVA sedan 1 april. När det blir ett jämnt flöde över så lång tid så kommer såklart patienter som skrivs ut från IVA eller avlider kompensera för dom nyinlagda. Det är därför antal inlagda inte ökar.

Det jämna flödet med nyinlagda på IVA lirar även bra med nya dagliga bekräftade fall.

Björn Eriksson pratade så sent som igår att det var en storm. Samt att det bara ökar.

EMCO slut både på karalinskorna å Ackis.
Citera
2020-04-27, 20:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Bara i din fantasivärld. Vården hänger med.
Sjukvården kanske "hänger med" med de prioriterar hårdare.
Har man en "rimlig" chans att överleva kan man få IVA. Frågan är vad rimlig är?
Citat:
I dagsläget finns cirka 60 lediga intensivvårdsplatser i länet.

Men Johan Styrud är tveksam till om det finns personal med uthållighet för de intensivvårdsplatser som finns.
Citat:
Man kanske är hårdare i bedömningen om intensivvård är rimligt
https://www.svd.se/lakare-sjuka-med-rimlig-chans-att-overleva-far-iva-vard
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tänk en gång till är du snäll.
På vilket vis menar du att dessa länder gradvis ska "öppna upp igen med kontroll och gradvis besegra viruset?" med vaccin? Du menar alltså att dessa länder ska stanna i lockdown/karantän till 2022?
Jag förklarade väldigt enkelt hur scenariot ser ut. Viruset är här för att stanna, det försvinner inte av sig självt. Det betyder att hela världen förr eller senare kommer drabbas.
För varje dag som går i ett karantän-scenario försvagas ditt immunförsvar.
Vilket i det långa loppet kommer betyda ännu fler döda av covid19 jämfört med exempelvis Sverige.
Vi har i skrivande stund ett par tusen döda vilket är väldigt lite om vi jämför med stickproverna som visar att ungefär 25% av befolkningen redan är smittade.
2,5 miljon smittade, 2500 döda (?) ger en dödsratio på ca 0,001%
Är det verkligen värt att stänga ner ett helt land för att visa fin statistik i början av ett utbrott, när det med största sannolikhet kommer visa sig att antalet döda procentuellt kommer vida överstiga hos de länder som haft en lockdown jämfört med de som inte hade det när vi blickar tillbaks på detta om ett år?
Åter igen, allt detta är enkel matematik och vilar på sunt förnuft.

Jag håller med dig i sak men varifrån har du fått uppgifterna vad gäller det fetade?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Tredje veckan hemma nu i karantän

Med andra ord är du en färsking i karantängänget
Citera
2020-04-27, 20:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Loggar ur på obestämd tid pga dessa snack om ett virus som ingens vet är farligt eller ej...ha det så bra allihopa och hoppas att ni står ut .....

Farligt vet vi ju att det kan vara. De flesta av oss sitter här för att lära sig mer om viruset och framför allt om det kan komma några bromsmediciner eller vaccin
Citera
2020-04-27, 20:23
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Man talar om att sjukdomen kan ha flera faser och hos vissa kan den vara segdragen. Det är inte helt unikt - du kanske känner igen dig i förkylning med hosta först, sen efter några dagar kommer snuva, osv? En sådan kan också komma och gå med lite olika symptom under några veckors tid. Frustrerande såklart.

Generellt kan jag nog säga att det är en andel Coronasmittade som upplevt liknande saker som dig, men bilden jag fått är att man till slut tillfrisknar, även om det tar tid i vissa fall.
Jag är aldrig sjuk. Kan känna lite raspig i halsen en morgon eller kväll och sedan ingenting mer. Det här är den längsta sjukperiod i mitt liv bortsett från kikhostan när jag var barn. Luktsinnet är tillbaka men mycket svagt o tycks komma och gå. Andningen känns däremot svårare igen med jobbigare hosta. Men inte svårt att andas såsom att behöva vård utan tungt bara då att jag hostar för att rätta till det. Förutom det känner jag mig helt frisk. Tänker ta av mollipecten imorgon och en promenad för att hjälpa lungorna bara. Det känns mer som om jag har astma än är sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in