2020-04-26, 23:16
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Alla yrken där man jobbar med människor är väl lika nära som i en närkamp ofta över en längre period också. Hur många minuter/sekunder är en spelare i "närkamp" under 90 minuter? Ska vi anta att varje lag, är smittat om någon i läget är smittad. Det är ju inte förbjudet att träna?
Spelar du forward o jag mittback så spottar väl jag dig i nacken mer elr mindre ca 40 ggr på en match. Nu menar jag inte spotta bokstavligen.. men varje duell o nickduell så mer elr mindre frustar man varandra i fejset.

Du kan inte jämföra jobba med människor med fotboll. Självklart hade de jobben varit förbjudna om man hade kunnat förbjuda de.. fattar du inte det? De jobben är ett måste o är undantagna. De är inte en jävla standard .. fan vad trött man blir ibland.

Fotboll är ju inte direkt ett måste för samhällsstrukturen, tyvärr.

Men visst, jämför fotbollsspelare med ambulansvårdare om du vill och tro gärna att du vinner sympatier i den debatten.
Senast redigerad av Pancev 2020-04-26 kl. 23:19.
Citera
2020-04-26, 23:32
Medlem
Pancevs avatar
För övrigt är det självklart att det inte blir ngt spel nu .. pga följdeffekterna. Alla tre sthlmslagen har ett par tusen ultras var, tror ngn att de kommer sitta hemma isolerade var för sig om allsvenskan drar igång.

Kommer sitta folk på stan överallt då o kröka som fan. Särskilt då de flesta inte går till jobbet dagen efter. Skulle smälla över hela jävla stan i en månad.

Hur skulle söder se ut på Bajens premiärmatch.. katastrof. De stängde flera krogar idag.. hur fan tror ngn att människor skulle klara av att hålla ihop det efter 2-3 månaders distansering o Allsvenskan drar igång i maj/juni.

Skulle få sätta in militären. Folk är så sjukt överladdade nu så att folk går in o drar ladd kl 17 på en vanlig jävla aw på en onsdag.
Citera
2020-04-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är det inte märkligt att man förbjuder en kategori (fotbollsspelare) att utöva sitt yrke? Inga andra yrken är väl stängda?

Det finns väl många yrken där man är tätare tillsammans (och träffar fler) under en arbetsvecka än vad fotbollsspelare gör under match utomhus i 90 minuter?

Är det mer en symbolfråga?

Att man förbjuder all seniorfotboll tycker jag är lite konstigt, speciellt när man fortfarande t ex kan träna kampsporter eller gå och gymma. Att vara inne i en gymlokal där man brukar samma utrustning som andra borde rimligen innebära större risk för smittspridning än att spela fotbollsmatch utomhus.

Att elitfotboll är pausad är dock mer rimligt.

Många yrken är samhällsviktiga, utöver de mest uppenbara, typ sjukvården kan t ex en fabriksarbetare inom livsmedelsindustrin eller lastbilschaffisen som kör ut grejerna till butikerna vara samhällsviktiga, utan mat blir det snabbt kaos, andra kan arbeta hemifrån i rätt stor utsträckning.
Citera
2020-04-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Äntligen har Allsvenskan ett gyllene tillfälle att ändra säsongen till höst-vår som övriga Europa.

Snabba beslut är dock inte fotbollsförbundets starkaste gren.

Förstår inte riktigt varför man vill ändra det, jag ser inga uppenbara fördelar, det skulle väl vara sommarens transferfönster, samtidigt skulle vi förlora fördelen vi har under vinterfönstret. Skulle vi spela höst-vår skulle vi väl få göra som i Ryssland, ett långt uppehåll över vintern, typ December, Januari och Februari.
Citera
2020-04-27, 00:33
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Förstår inte riktigt varför man vill ändra det, jag ser inga uppenbara fördelar, det skulle väl vara sommarens transferfönster, samtidigt skulle vi förlora fördelen vi har under vinterfönstret. Skulle vi spela höst-vår skulle vi väl få göra som i Ryssland, ett långt uppehåll över vintern, typ December, Januari och Februari.
Skulle krocka med Hockey, bandy, innebandy, handboll, vintersport etc. Skulle totalt sett bli klart negativ effekt. Är för vårt land klart bäst att största publiksporten har i stort sett egen säsong.
Citera
2020-04-27, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Är trots allt inte lika säker på att han faktiskt kommer lira. Det här är hans grej; göra sig själv relevant genom att hålla dörrar öppna, skapa buzz kring sig själv. Lex vm 2018. Finns ju inte mycket fotboll att snacka om nu liksom.

Han verkade ändå avspänd och lugn under intervjun, den totala sågningen av Malmö till trots. Är ju uppenbart att han hittar på ett narrativ för att spä på hatet mer mot MFF-fansen. Har ju också varit hans signum genom åren, det här att medvetet skapa fiender för att trigga igång sig själv.

Uttalandet om damerna way back then var såklart puckat och föll väl in i föregående stycke antar jag. Dock verkade damerna på träningen i veckan ha varit överlyckliga att få träna med honom. De borde få tolkningsföreträde i frågan tycker jag. Såg massa gårdare och annat folk på Twitter som syrligt kommenterade bilderna, bla om det där med cykeluttalandet. Hela upplägget skedde helt oannonserat dessutom. Det var tjejerna själva som filmade och la upp allt på sociala.

Ett as ja, så är det ju. Men ett as som spelar med drivkraften att täppa igen truten på de han ansåg svek honom...asså jag fattar ju att han inte känner något för Bajen, men om han kommer hit bara för att se till att MFF inte tar guldet så kommer iaf inte jag tacka nej Men tror som sagt inte att det är säkert att det blir av.

Jag tvivlar inte på att flickorna tycker det var kul, men ni får ju räkna med att cykeluttalandet dyker upp då av antagonister. Mest lite roligt att påminna om hur det lät tidigare.

Tror inte han känner särskilt mycket för någon eller något annat än sig själv. Ett djupt osympatiskt drag i mitt tycke men säkert bidragande till varför han nått så långt.

Ja, någon mer uppmärksamhetstörstande person på denna jord är svår att hitta. Undra hur det kommer bli när han slutar, kommer väl svinga en del i media även då bara för att få några rubriker.
Citera
2020-04-27, 08:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Det du skriver är att vi ska spela precis som nu?
April-oktober.

Är ju inte heller rimligt att ändra hela spelsäsongen för att 4-5 lag i allsvenskan ska ha bättre chanser att nå/gå längre i Europa.
Jag hade skjutit mig själv om jag skulle behöva ha ett uppehåll på 3-4 månader på vintern.

Det är givetvis galet att ändra till höst/vår-säsong. Bara uppehållet på vintern skulle ju göra att det blev som två säsonger.

Jag tror verkligen inte heller det skulle gynna våra lag i europa, te.x. hur mycket mer i "Matchtempo" skulle MFF varit i vintras med vår/höst där det ändå är ett uppehåll halv nov, dec, januari och halva feb än mot hur det är idag? Knappast så att man skulle spela allsvenskan in i dec iaf så det blir oavsett 2-3 månader med uppehåll för tävlingsmatcher.
Vi gynnas helt klart mer av att vara mer i matchtempo på sommaren när kvalen går (normalt sett) och därmed får möta lag som precis startat sina försäsonger/inte startat sina tävlingssäsonger hemmavid.
Transfermässigt gynnas vi av det längre fönstret på vintern och kommer ju oavsett tappa spelare under sommaren.

Det finns ingen uppsida med att vända på säsongen totalt sett. Knappast så att vi kommer se svenska lag gå vidare ett par, tre rundor på våren i europa bara för vi spelar höst/vår...

Citat:
Att man förbjuder all seniorfotboll tycker jag är lite konstigt, speciellt när man fortfarande t ex kan träna kampsporter eller gå och gymma. Att vara inne i en gymlokal där man brukar samma utrustning som andra borde rimligen innebära större risk för smittspridning än att spela fotbollsmatch utomhus.

Att elitfotboll är pausad är dock mer rimligt.

Många yrken är samhällsviktiga, utöver de mest uppenbara, typ sjukvården kan t ex en fabriksarbetare inom livsmedelsindustrin eller lastbilschaffisen som kör ut grejerna till butikerna vara samhällsviktiga, utan mat blir det snabbt kaos, andra kan arbeta hemifrån i rätt stor utsträckning.

Fast det är ju inte konstaterat ett enda fall där man smittats via att ha rört t.ex. samma skivstång som nån annan, viruset dör såpass snabbt på sådant tydligen. Och det går ju att hålla avstånd på ett gym rätt lätt, att sprita grejer etc med om det är så.

I en fotbollsmatch är ju närkontakt omöjligt att undvika utan att fördärva hela sporten (som det tyska förslaget att hålla avstånd mellan spelarna i muren). Däri ligger skillnaden.

Det finns som du säger många samhällsviktiga yrken ja, det är ju därför även kollektivtrafiken sagt att den alltid ska gå för många anställda inom sjukvården etc kan inte ta sig till arbetet utan den. Sophanteringen är ett annat exempel, om sådant inte sköts blir det snabbt farligt via massa andra sjukdomar t.ex. "Samhällsviktiga yrken" är verkligen ett vidare begrepp än vad man först kan tänka sig.
Citera
2020-04-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Fast det är ju inte konstaterat ett enda fall där man smittats via att ha rört t.ex. samma skivstång som nån annan, viruset dör såpass snabbt på sådant tydligen. Och det går ju att hålla avstånd på ett gym rätt lätt, att sprita grejer etc med om det är så.

I en fotbollsmatch är ju närkontakt omöjligt att undvika utan att fördärva hela sporten (som det tyska förslaget att hålla avstånd mellan spelarna i muren). Däri ligger skillnaden.

Det finns som du säger många samhällsviktiga yrken ja, det är ju därför även kollektivtrafiken sagt att den alltid ska gå för många anställda inom sjukvården etc kan inte ta sig till arbetet utan den. Sophanteringen är ett annat exempel, om sådant inte sköts blir det snabbt farligt via massa andra sjukdomar t.ex. "Samhällsviktiga yrken" är verkligen ett vidare begrepp än vad man först kan tänka sig.

Vi hade egentligen bara smittspårning i början då vi isolerade de första fallen i Jönköping och GBG och vi har haft och har fortfarande för låg testkapacitet(även om den ökar) så det betyder inte så himla mycket, senare när det satte igång i Stockholm verkar inte smittspårning ha skett... eller så var det helt enkelt så att det var för många/för många ovetandes, vilket gjorde det till en hopplös uppgift. Det FHM säger är att det kan spridas genom t ex dörrhandtag, då kan det definitivt spridas genom beröring av andra föremål. Sedan kan man absolut sprita ner handtag etc.
Citera
2020-04-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Skulle krocka med Hockey, bandy, innebandy, handboll, vintersport etc. Skulle totalt sett bli klart negativ effekt. Är för vårt land klart bäst att största publiksporten har i stort sett egen säsong.

Det krockar iofs delvis ändå, men visst det kan man väl också säga.

Ikväll tror jag att jag skall lindra abstinensen lite med ....

Allsvenskan 2019 - Omgång 11: Häcken - IFK Göteborg

Blåvitts omgångar(och tränings och cupmatcher) läggs upp allteftersom om ni inte har något bättre för er.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-04-27 kl. 19:10.
Citera
2020-04-27, 19:53
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Skulle vi spela höst-vår skulle vi väl få göra som i Ryssland, ett långt uppehåll över vintern, typ December, Januari och Februari.

Våra grannländer spelar väl höst-vår?
Fördelen är att vi anpassar vår säsong till övriga Europa med cupspel och allt vad det innebär att ge svenska lag rätt förutsättningar.
Citera
2020-04-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Våra grannländer spelar väl höst-vår?
Fördelen är att vi anpassar vår säsong till övriga Europa med cupspel och allt vad det innebär att ge svenska lag rätt förutsättningar.

Norge spelar som oss, fast dom har väl en ännu längre försäsong då dom inte har cupen? Danskarna är höst-vår, fast med ett ganska långt uppehåll.

Vet inte om det ger oss bättre förutsättningar i Europa, de första kvalomgångarna möter vi ofta lag som fortfarande är inne i försäsongen medans svenska lag är mitt uppe i tävlingsspelet.
Citera
2020-04-27, 19:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Är ju inte heller rimligt att ändra hela spelsäsongen för att 4-5 lag i allsvenskan ska ha bättre chanser att nå/gå längre i Europa.
Jag hade skjutit mig själv om jag skulle behöva ha ett uppehåll på 3-4 månader på vintern.

Om en match spelas i veckan så kan man t.ex börja höstsäsong 14-15 aug och göra uppehåll 27-28 nov.
Vårsäsongen 6-7 mars och serien avgörs 12-13 juni. Under februari spelas cupen. Det är för 16 lag.

Hur många månader gör du uppehåll nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in