2020-04-27, 16:42
Medlem
Hej mina vänner!

För att göra en lång historia kort. Jag har drivit ett AB som har varit lönsamt fram tills dessa att Coronan kom då landet jag gör affärer i gick in i en total "lock down". Jag har varit medlem i Unionens A-kassa i flera år.

Har lagt bolaget vilande och Unionen hinner inte ta beslut om ersättning samt kan inte ge svar på de mest simpla frågor. Eftersom det lär dröja med handläggning gällande min rätt till A-kassa så undrar jag om jag får plocka ut lön ur mitt AB? Jag har som företagare låtit pengar ligga i mitt bolag för "sämre tider", men vet inte nu om jag vågar plocka ut en krona.

Vet dock att jag har rätt till A-kassa som företagare under de förutsättningar som är nu.

Har någon erfarenhet och vet vad som är tillåtet? Vilken A-kassa rekommenderar ni som företagare (går ur Unionen omedelbart efter det att denna kris är över).

Tack på förhand.
Citera
2020-04-27, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snufflig
Hej mina vänner!

För att göra en lång historia kort. Jag har drivit ett AB som har varit lönsamt fram tills dessa att Coronan kom då landet jag gör affärer i gick in i en total "lock down". Jag har varit medlem i Unionens A-kassa i flera år.

Har lagt bolaget vilande och Unionen hinner inte ta beslut om ersättning samt kan inte ge svar på de mest simpla frågor. Eftersom det lär dröja med handläggning gällande min rätt till A-kassa så undrar jag om jag får plocka ut lön ur mitt AB? Jag har som företagare låtit pengar ligga i mitt bolag för "sämre tider", men vet inte nu om jag vågar plocka ut en krona.

Vet dock att jag har rätt till A-kassa som företagare under de förutsättningar som är nu.

Har någon erfarenhet och vet vad som är tillåtet? Vilken A-kassa rekommenderar ni som företagare (går ur Unionen omedelbart efter det att denna kris är över).

Tack på förhand.
Nej det kan inte betraktas som vilande om du tar ut lön.
Dessutom kan du glömma A-kassa sålänge du tar ut lön.

LYCKA TILL.
Citera
2020-04-27, 17:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Eftersom det lär dröja med handläggning gällande min rätt till A-kassa så undrar jag om jag får plocka ut lön ur mitt AB?.

Nej. Då är det inte vilande.

Edit: det hade redan nämnts ja...
Citera
2020-04-27, 17:27
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Hej mina vänner!

Tack på förhand.

Ring till A-kassan och fråga.
Citera
2020-04-27, 17:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Nej det kan inte betraktas som vilande om du tar ut lön.
Dessutom kan du glömma A-kassa sålänge du tar ut lön.
Kan man ta ett lån från bolaget och ändå få A-kassa?
Citera
2020-04-27, 17:57
Medlem
Bongomans avatar
Om du har eget kapital innestående och du inte riskerar att förbruka hälften av aktiekapitalet så kan en utbetalning möjligen bokföras som minskning av eget kapital. Om det kan göras i ett vilande bolag vet jag inte men det ska en bokföringsfirma kunna svara på.

Lön är uteslutet. Det skulle du tänkt på innan du sökte a-kassa.
Citera
2020-04-27, 17:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan man ta ett lån från bolaget och ändå få A-kassa?

Ett aktiebolag får inte låna ut pengar till styrelse eller ägare. Det är en av få lagar som är extremt hårt kontrollerade.
Citera
2020-04-27, 18:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Ett aktiebolag får inte låna ut pengar till styrelse eller ägare. Det är en av få lagar som är extremt hårt kontrollerade.
Där ser man, då fick jag lära mig det.
Citera
2020-04-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Ring till A-kassan och fråga.

Det är just det som jag gjort och de hade ingen svar. Handläggaren som jag sedan mejlade så att hen återkommer vid handläggning med svaret på frågan.
Citera
2020-04-27, 18:23
Medlem
trottwells avatar
I tråden används uttryck som:
Har lagt bolaget vilande, Nej det kan inte betraktas som vilande, Då är det inte vilande, Om det kan göras i ett vilande bolag.

I lagens mening finns det ingenting som heter vilande aktiebolag, därför kan man inte säga att det ena eller det andra inte går att göra i ett vilande aktiebolag.
Senast redigerad av trottwell 2020-04-27 kl. 18:31.
Citera
2020-04-27, 19:10
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
I tråden används uttryck som:
Har lagt bolaget vilande, Nej det kan inte betraktas som vilande, Då är det inte vilande, Om det kan göras i ett vilande bolag.

I lagens mening finns det ingenting som heter vilande aktiebolag, därför kan man inte säga att det ena eller det andra inte går att göra i ett vilande aktiebolag.
Det är väl en omskrivning av att "inte vidta åtgärder i verksamheten", så god som vilken annan omskrivning imo.
Citera
2020-04-27, 19:35
Medlem
Jag inser också att jag varit slarvig då jag skrivit i tråden. Landet jag gör affärer kommer inom kort som det ser ut att öppnas upp. Därav är A-kassa endast tillfälligt. Förutsatt att Unionen beviljar mig A-kassa, får jag det då retroaktivt om jag kommit igång med verksamheten igen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in