2020-04-27, 17:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Blodförtunnande, opiater, narkos, lugnande, diabetesmedicin. Coronamedicin finns ju inte, så det plockas ihop olika cocktails.

Och så tillkommer mycket sjukgymnastik, omvårdnad, vändning, aktivering, andningsträning osv.

Det är mycket motoriskt arbete, så att kroppen inte förslappas. Det är alltid risk för blodproppar också, såklart.

Det finns flera namn på samma medicin och olika varianter. Jag har ännu inte sån överblick att jag kan dra alla mediciner ur huvudet. Jag är fortfarande i orienteringsfasen.

De patienter jag jobbar med har bara track (trakeotomi/rör i halsen) eller ligger i respirator.

Det är en spännande men läskig verksamhet. Känns ganska overkligt.

Man ser fö bara ögonen på sina kollegor och anonymiteten är märklig.

Man måste titta noga för att få kontakt och vi utvecklar ett nytt system att kommunicera, vi är övertydliga, pekar och pratar jättehögt. Samtidigt uppstår ju en fin gemenskap, mitt i skiten.

Det är en j-a märklig period...
Underbara människa!

TACK <3
Citera
2020-04-27, 17:41
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Coronavirus syndrome seen in UK Children
Today, 07:54 AM
https://www.mirror.co.uk/science/urg...-over-21932006

The report, by the Health Service Journal, refers to an ‘urgent alert’ issued to doctors about the new syndrome, following a rise in cases over the last few weeks.

According to HSJ, the alert said: “[In the] last three weeks, there has been an apparent rise in the number of children of all ages presenting with a multisystem inflammatory state requiring intensive care across London and also in other regions of the UK.

“There is a growing concern that a [covid-19] related inflammatory syndrome is emerging in children in the UK, or that there may be another, as yet unidentified, infectious pathogen associated with these cases.”

The syndrome, which is yet to be named, can cause several unpleasant symptoms, including abdominal pain and cardiac inflammation, according to the report.

Otäcka nyheter, startade en tråd om det tidigare idag.
(FB) Varningen: Nytt allvarligt Covid-19 relaterat syndrom som drabbar barn
Citera
2020-04-27, 17:41
Medlem
Skulle vara ironiskt om sverige inför nån slags lock down när andra länder öppnar upp..
Noll samordning med grannländerna
Citera
2020-04-27, 17:43
Medlem
Wawawas avatar
Ang ålder och högt blodtryck... är det verkligen fastslagit om det är kausalitet mellan både hög ålder och högt blodtryck och hög dödlighet? Det är ju fullt möjligt att det är ANTINGEN hög ålder eller högt blodtryck som är riskfaktorn då högt blodtryck är så pass vanligt i äldre åldersgrupper att de hänger ihop.

Hälften av alla i åldersgrupp 65-85 i Sverige har högt blodtryck enligt denna:
https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/hogt-blodtryck/

80% av alla döda i Sverige har högt blodtryck enligt denna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2Qzl/ny-statistik-visar-vanligaste-riskfaktorerna

Vad är hönan och ägget här? Eller är det två hönor?
Citera
2020-04-27, 17:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det hade varit något. Tyvärr för sent nu. Hur många dödsoffer är vi uppe i nu i hela EU? Är väl minst 100 tusen? Det känns nästan overkligt.

Enl. worldometer är det totalt 208.467 döda varav 121.885 i Europa
Kinas dödsantal är 4,633 och det bevisar väl hur mörkat det är i Kina
Citera
2020-04-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Är det även sekretess på vilken blodgrupper och om personen t.ex var rökare eller snusare ?

Utomlands anges blodgrupp A att ligga sämst till, där blodgrupp 0+ ska ha bättre resultat
För svenskt vidkommande skulle det vara jävligt intressant och se hur snusarna ligger till, de borde väl registreras även de på samma sätt som ni registrerar rökare.
Kan du hinta något om detta ?

Ja, det är sekretess på båda grejerna, som iofs är okontroversiella, svåra att knyta till enskilda personer.

Men att kika på och minnas blodgrupper och tobaksvanor i alla journaler jag har tillgång till, det skulle blir ett drygt jobb, som jag omöjligen kan hinna med, även om jag tummade på sekretessen

Rökning är såklart ett observandum, men inte snusning, vad jag vet. Snus påverkar förvisso hjärtat (min puls sjönk med tio slag/minut när jag slutade snusa i ungdomen) men nej, det är ingen stor grej.
Jag har också hört att vissa blodgrupper påverkar utvecklingen av covid19.
Citera
2020-04-27, 17:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mon Dieu:
/.../På den här punkten ger Anders Tegnell nu ett nytt besked till SvD: insamlingen av coronadata har skjutits upp tills vidare och det tidigare planerade pilotförsöket i ett begränsat område kommer inte att genomföras eftersom det antingen måste göras över hela landet eller inte alls.

– Det går inte att lägga ut det här på webben så att det bara syns i en region, då blir det över hela landet.

Att ni inte har kommit igång kritiseras – ser du någon nackdel med att inte samla in data, vilket ni nu har diskuterat under en längre period?

– Nej, jag ser ingen nackdel med det. Vi har rätt bra kontroll på hur det här ser ut via regionerna. Vi har landat i att det i det här läget inte är ett bra tillfälle att starta. Det finns också en viss risk att man skapar oro i befolkningen genom att gå ut och ställa frågor, säger Anders Tegnell.
https://www.svd.se/tegnell-pausar-svensk-insamling-av-coronadata

"Under coronakrisen har Jan-Eric Litton själv studerat det statistiska underlag som Folkhälsomyndigheten använder för sina rekommendationer till regeringen. Han gör samma bedömning som 22 forskare på DN Debatt som nyligen hävdade att svenska dödstal per dygn och miljon invånare ligger på samma höga nivå som i Italien.

– Forskarna kritiserades av Anders Tegnell men hade rätt. Dödstalen i Sverige ligger närmare Italien än vad Folkhälsomyndigheten har velat erkänna, säger Jan Eric-Litton.

Anders Tegnell säger till SvD att forskarnas siffror var ”fel när de gick ut med det” i mitten av april."

Jaha där ser man -de 22 hade rätt fast de stämplades som fel fel fel fel

då får väl media ta sitt ansvar och rentvå dem nu då,

har det hört nåt från Agnes Wold, Alex Schulman och Karin Bojs??

eller de kanske inte har matematiska kunskaper nog att läsa ett diagram....

EDIT: Det kan väl inte finnas en enda mediamänniska i Sverige vid det här laget som inte begripit att FHM fyller i sin kurva "i efterhand" hela tiden, hela kurvan växer hela tiden pga "eftersläpningen".
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-27 kl. 17:53.
Citera
2020-04-27, 17:45
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En anställd på Expressen avled precis av corona: Carina Gyllborg, 56 år gammal. Hon hade inga underliggande sjukdomar enligt artikeln. Inte heller ser hon överviktig ut (på bilderna).
Mitt i allt elände så är det snart några stycken av medarbetare och f.d. som har lämnat in p.g.a. corona. Kanske blir det som räddar oss från mörkläggning till slut.
Citera
2020-04-27, 17:48
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
En stor myndighet med ca. 500 anställda borde åstadkomma något men icke. Jag undrar också vad de pysslar med på den arbetsplatsen.
FHM framstår ju som ännu mer onödig än MSB. Dom funkar inte, har den där Eliasson omorganiserat till total handfallenhet redan?
...kollar nu och Eliasson ÄR faktiskt generaldirektör för MSB så att dom inte fungerar är naturligt, däremot verkar han vara oskyldig till FHM:s haveri. Eliasson har enligt wikipedia skrivit och framfört sången "knulla i Bangkok", hans främsta musikaliska bedrift.
https://youtu.be/dbpTxQeANZw
Eliassons generella begåvning avspeglar sig på musiken och är ett musikaliskt exempel på en omvänd midas-touch; allt som berörs av en person med omvänd midas - förvandlas till dynga.

Den slutsats jag drar är att Sverige skulle må bäst av att MSB och FHM lades ner. Särskilt FHM har ju varit till skada och orsakat dödsfall i onödan. Det hade med stor sannolikhet gått bättre om FHM inte funnits och ett råd av riktiga experter kallats samman för att hantera krisen.
Citera
2020-04-27, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Underbara människa!

TACK <3

Varsågod Får man fråga varför du är så nyfiken och blir så glad?

Det finns säkert bloggande sjukvårdspersonal som kan ge fler detaljer.

Rent allmänt kan säga att coronavården är krävande och improviserad. Det går inte att ha någon strikt strategi, eftersom medicin saknas och viruset är nytt. Läkarna prövar sig fram.
Citera
2020-04-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
En anställd på Expressen avled precis av corona: Carina Gyllborg, 56 år gammal. Hon hade inga underliggande sjukdomar enligt artikeln. Inte heller ser hon överviktig ut (på bilderna).

Ja en till människa mördad av Anders Tegnell och Stefan Löfven.

Att ingen som har förlorat en nära anhörig har slagit ihjäl Anders Tegnell ännu är för mig obegripligt. Stefan klarar sig väl pga Säpo skyddet
Citera
2020-04-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Skulle vara ironiskt om sverige inför nån slags lock down när andra länder öppnar upp..
Noll samordning med grannländerna

Allt är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in