2020-04-27, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Alla på äldreboende kommer inte till sjukhusvård fastän dom är "förtjänta" av det. Och de flesta som söker vård, blir självvårdade hemma..sen görs det prioriteringar på de som kommer till vård.
Vilket papper från mars menar du?

Jag orkar inte förklara egentligen, för du försöker bara vända och vrida på allt jag säger, så att det skall passa din tes.

Du hänvisade till instruktioner som sa att äldre inte skulle läggas på iva. Den diskussionen hade vi här inne redan i mars. Dvs. Det dokumentet kan inte plötsligt en månad senare göra att antalet inlagda på infektionsavdelning minskar. Iva är förhållandevis stabilt (kanske för att det är fullt) men platser på infektionsavdelningar finns ju det plötsligt inte 10% färre av.

Äldreboenden har inget att göra med att antalet inlagda i Stockholm har sjunkit..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Jag vet att de dödsfallen diskuterats mycket, men SCBs statistik de pratade om idag handlade ju om dödsorsak. Alltså inte om fall med osäker dödsorsak som du pratar om.

SCB säger att 10% fler har dött av Covid-19 än vad FHM säger, båda hänvisar till rapportering från sjukvården.

Ok jag förstår men om Socialstyrelsen lyckas få in de siffrorna varför får inte FHM dem då? Om det nu är de med säkerställda diagnoser osv. Låter ju rätt konstigt... fastnar de där 10% på väg från Socialstyrelsen till FHM kanske 🤔

Det påminner mig om DNs artikel som förklarade att Regeringen bad Socialstyrelsen kolla över skyddsmateriel, som i sin tur bad MSB, som i sin tur bad Länsstyrelserna... En månad senare hade inget hänt och kommunerna utan skydd fortf.

Kafka-byråkrati är bara förnamnet....

Edit menar SCB inte socislstyrelsen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Undrar om inte Sverige är unikt i det avseende att vi har medborgare som verkligen avskyr sitt eget land.
Ett land som på de allra flesta mätvärden är topp 10 av alla länder.

Kan det bero på att det mesta i landet faktiskt fungerar helt okej, och att man blir hemmablind.

Jag hatar inte Sverige. Jag hatar vanskötseln av Sverige. På makronivå är vi så inkompetenta att jag vill skrika rakt ut och skjuta mig i skallen med en kanon. Det räcker inte med att vi missköter invandringen i 30+ år, gör vansinniga internationella affärer, kör sönder skolan och skapar en gigantisk bostadsbubbla. Ingves och Tegnell är två sidor av samma mynt.

Vi har en regering som verkar tolka coronakrisen politiskt. Det viktigaste är såklart hur coronakrisen påverkar den impotenta socialdemokratin och krishanteringen präglas av typisk politisk ambivalens. Man är så j-a rädd att göra fel och ta ansvar att man försöker säga och göra fem saker på en gång och kvar blir bara trams. Ingen vågar ta ut en riktning.

FHM:s babbel och Löfvéns tomma mumlande är direkt plågsamt att höra.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Vad har du för belägg för detta?

Det han skriver stämmer helt. IVA utnyttjar inte alla platser utan ligger på en konstantnivå och det ligger inga 70+ inne längre. Blinda höns ser ingenting själva de kräver övertygande bevis skrivna av Tegnell.
Citera
2020-04-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
För att hittills har varenda åtgärd handlat om pengar.

Ehhh, har det? Eller kan det kanske vara en fråga om förmåga och tillgång till information?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Laserteknik avslöjar: Så långt flyger viruset!
Experterna går igenom för- och nackdelar med olika ansiktsskydd.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/de-har-ansiktsmaskerna-fungerar-bast/
Det behövs väl ingen laserteknik eller experter för att avslöja att viruset flugit ända från Kina?
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Skitsnack det var hans egna slutsatser. Lyssnade ni som är så bra på svenska ens på fhm presskonferens där de förklarade statistiken?

Hans slutsatser är korrekta.

Så vad är problemet?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Man kan ju ta en tablett om man misstänker pollen och blir man bättre då är det ju pollen och man kan gå ut.

Tablett!! Dåre, det lindrar en aning mer är det inte!
Citera
2020-04-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det han skriver stämmer helt. IVA utnyttjar inte alla platser utan ligger på en konstantnivå och det ligger inga 70+ inne längre. Blinda höns ser ingenting själva de kräver övertygande bevis skrivna av Tegnell.
Jobbar du själv eller ngn närstående inom intensivvården?
Citera
2020-04-27, 16:16
Medlem
HGs avatar
Såg detta i Aftonbladet att ett speciellt äldreboende for äldre svenskar med judiskt ursprung, har haft många dödsfall med anledning av COVID-19:

"25 judiska coronabegravningar på en månad: ”Minst tio är Förintelseöverlevande"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op9M2b/25-judiska-coronabegravningar-pa-en-manad-minst-tio-ar-forintelseove
Citera
2020-04-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Hans slutsatser är korrekta.

Så vad är problemet?
Jag råkar veta att en bekant 80+ får intensivvård
Citera
2020-04-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok jag förstår men om Socialstyrelsen lyckas få in de siffrorna varför får inte FHM dem då? Om det nu är de med säkerställda diagnoser osv. Låter ju rätt konstigt... fastnar de där 10% på väg från Socialstyrelsen till FHM kanske 🤔

Det påminner mig om DNs artikel som förklarade att Regeringen bad Socialstyrelsen kolla över skyddsmateriel, som i sin tur bad MSB, som i sin tur bad Länsstyrelserna... En månad senare hade inget hänt och kommunerna utan skydd fortf.

Kafka-byråkrati är bara förnamnet....
Läste på lite nu. Socialstyrelsen (inte SCB, sorry) tar med alla som sjukvården rapporterar in med dödsorsak Covid-19. FHM presenterar bara de som dött med labbtestad bekräftad Covid-19. Om en läkare fastställer Covid-19 som dödsorsak, utan att ha testat så kommer det alltså med i den ena, men inte den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in