2020-04-27, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Öpp Öpp Öpp. Nu råkade du nämna något som faktiskt var positivt. Det beror självklart på att det egentligen är negativt. Tänk människa tänk!

Ber om ursäkt! Skall inte upprepas..
Citera
2020-04-27, 15:56
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Man har väl helt enkelt för dålig tillgång till ansiktsmasker i nuläget och behöver prioritera all tillgång till vården.
1. Då är det lite kontraproduktivt att förorda att allmänheten ska bära mask. Funkar liksom inte....
Men OM det hade funnits tillgång så hade nog rekommendationen varit en annan skulle jag tro, för mask är nog bättre än ingen mask. 2. Samtidigt kan det invagga människor i falsk trygghet och få människor att strunta i den viktiga distanseringen, vilket i så fall kan vara kontraproduktivt.

1. Kan du utveckla på vilket sätt det skulle bli kontraproduktivt om allmänheten skulle bära mask?

2. Varför skulle människorna sluta med social distansering för att dom bar mask? Tycker du att den sociala distanseringen fungerar i lokaltrafiken? i butikerna? på bankerna? osv. Du kan knappast påstå att under nuvarande förhållanden sett till social distansering och hur dåligt den fungerar i väldigt många sammanhang, inte finns utrymme för ytterligare en skyddsåtgärd?
Citera
2020-04-27, 15:58
Medlem
Jag börjar fundera (och tro) att jag redan varit sjuk i covid-19. Kan det stämma att jag kan ha haft det redan i slutet av december?
I mitten av december var jag på total 4 olika flygplatser, 4 flyg och 4 olika länder.
Drygt 10-12 dagar senare blev jag enormt sjuk. Sjukare än jag någonsin varit.

40 graders feber i fem dagar. Hostade konstant (torrhosta), så mycket så att jag spydde flera gånger. Svårt att andas och blev väldigt yr av febern. Kunde inte ens stå upp utan att ramla ihop ett par tillfällen.
Efter ungefär en vecka blev frisk men hostan bestod ett par dagar till.

Tänker att eftersom jag var ute och reste och hängde på stora internationella flygplatser kan jag kommit i kontakt med det tidigt (december)?

Lägg till att jag nästan aldrig är sjuk - men vid några tillfällen den här veckan trodde jag knappt jag skulle överleva. Jag är relativt ung och frisk i övrigt och det gick ju bra. Men om detta var Covid-19 och äldre personer blir lika sjuk som jag var förstår jag att de inte klarar det.

Kan det varit Covid-19 jag hade i slutet av december?
Citera
2020-04-27, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Mera trams. Det är inte en fråga om lock down eller ej, utan om att ge sjukvård till de som behöver det eller inte. Med New York och Sverige har vi två exempel där man, med liksom utan lock down, medvetet underlåter att ge vård till vårdbehövande gamla. Kan tillägga att det inte görs i brist på vårdplatser, vare sig i Sverige eller i New York.

Tycker det är du som tramsar, det är brist på vårdplatser, annars skulle vi ju inte behövt ha nåt special-triage i Sverige som vi har nu, för att det ska se bra ut. Möjligt att NY fick göra samma, isf helt klart pga för sen lockdown i de allra flesta fall på de allra flesta sjukhus. Om du har ngn annan konspirationsteori som handlar om att vårdpersonalen vill döda folk avsiktligt, så som det nästan låter på dina underliga resonemang, så får du ta det i konspirationstråd. Over and out.
Citera
2020-04-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja men det var väl i samband då de också ändrade åldersgränsen

Så att man ”ändrade” åldersgränsen på iva gjorde att färre blev inskrivna på vanlig infektionsavdelning?

Pappret du hänvisar till skrevs i mars. Knappast något som skulle ge en nedgång av inlagda en månad senare.
Citera
2020-04-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Den killgissningen är troligen kraftigt överskattad: https://threadreaderapp.com/thread/1254084767496261632.html
Haha killgissning vs killgissning . Verkar finnas många som tror i denna fråga. Så idag att 25% testat för antikroppar på Danderyds sjukhus. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qwd79/varldsunika-testet-visar-var-femte-har-varit-smittad. Men ser man till befolknings mängd samt antal dödsfall Norge vs. Sverige så borde dem ha en faktor 5 lägre antal smittade. Alltså om Sverige har 10% har Norge 2%,i runda slängar.
Citera
2020-04-27, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
M.a.o. ligger vi just nu lite förbättrade vårdrutiner och/eller ett dödlisghetssänkande preparat från ett totalt idiotiskt misslyckande. Vi är redigt slöa i skallen.

Och det är om man köper premissen att alla länder är lika körda på sikt. Svårt att veta när vi inte har inväntat lite bättre rön.
Ja, Sveriges taktik är riskabel på det viset. Vi skulle se väldigt fåniga ut, särskilt om man hittar ett lättillgängligt botemedel som kanske fanns framför våra näsor hela tiden. Då har en del människor dött i onödan.

Samtidigt, får man tro Finlands hälsosäkerhetschef är en av nackdelarna för dem att epidemin blir utdragen. Hon påstår att smittan kan ha bromsats "mer än vi tänkt" och hon tror på en finländsk topp i höst (!) (där vill jag hävda att hon missbedömer, om hon inte tänkt hålla hårt i restriktionerna tills dess).

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-fran-finland-smittan-bromsats-in-mer-an-vi-hade-tankt/
Citera
2020-04-27, 16:00
Medlem
Coronavirus syndrome seen in UK Children
Today, 07:54 AM
https://www.mirror.co.uk/science/urg...-over-21932006

The report, by the Health Service Journal, refers to an ‘urgent alert’ issued to doctors about the new syndrome, following a rise in cases over the last few weeks.

According to HSJ, the alert said: “[In the] last three weeks, there has been an apparent rise in the number of children of all ages presenting with a multisystem inflammatory state requiring intensive care across London and also in other regions of the UK.

“There is a growing concern that a [covid-19] related inflammatory syndrome is emerging in children in the UK, or that there may be another, as yet unidentified, infectious pathogen associated with these cases.”

The syndrome, which is yet to be named, can cause several unpleasant symptoms, including abdominal pain and cardiac inflammation, according to the report.
Citera
2020-04-27, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Det gäller att kunna hantera munskydden rätt, säger smittskyddsexperten Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta

Munskydden kan eventuellt innebära risker så hans råd är inte att bära munskydd.https://www.tv4play.se/nyheter/coronavirus/12579735

Tegnell: ”Även för höga skyddsnivåer kan vara ett problem”https://www.expressen.se/nyheter/sankta-krav-pa-skydd-for-varden-omoraliskt/

Så han tror liksom ikke at befolkningen i Sverige greier å bruke munskyddene på riktig måte? Jeg tror at han lyver.

Kan dere be Tegnell om å å lytte til WHOs råd og be han om å ta en prat med smittevernoverlege Egil Lingaas?

"Smittevernoverlege Egil Lingaas ved OUS tror bruk av munnbind vil kunne hjelpe mer enn det skader."
https://www.dagbladet.no/nyheter/tror-ikke-munnbind-oker-smitte/72367449

Og kan dere be Tegnell om å tenke på at folk kan smittes bare av å puste inn luft med virus fra smittede personer og be han om å lese artikkelen i linken?

"Gjest uten symptomer smittet ni på restaurant"

"En skisse fra rapporten viser bordplasseringen da smitten fant sted. Der ser man også at samtlige av de som ble smittet satt enten ved den syke personens bord eller et av de nærmeste nabobordene i det 140 kvadratmeter store lokalet."

"Ifølge forskningsrapporten, omtalt av blant annet New York Times, var ventilasjonsanlegg noe av det som medvirket til utbruddet.
- Vår konklusjon er at utbruddet kom som følge av dråpesmitte spredt ved hjelp av ventilasjonen. Nøkkelfaktoren for smitten var retningen denne blåste"

https://www.dagbladet.no/nyheter/gjest-uten-symptomer-smittet-ni-pa-restaurant/72402105

Forskerne skriver at de ikke kan utelukke at familiemedlemmene ble smittet et annet sted enn selve restauranten, men at det for de resterende fem ser ut til å være den eneste sannsynlige kilden.

Man ser på tegningen i artikkelen at flere av de som ble smittet satt mer enn 2 meter fra den gjesten som var smittet.

Lufta med dråpesmitten har ifølge forskerne blitt blåst mot venstre på skissen, for så å reflekteres tilbake igjen. På den måten ble gjester på begge nabobordene smittet. (se en annen tegning lengre ned i artikkelen).

Ventilasjonsanlegg på busser o.l. kan jo spre smitten på samme måte (ved at virus blåses med luftstrømmene) til andre passasjerer i bussene.

I artikkelen var det også nevnt at restauranter og andre arbeidsplasser må tenke på dette med ventilasjon og smittespredning."
Citera
2020-04-27, 16:02
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, Sveriges taktik är riskabel på det viset. Vi skulle se väldigt fåniga ut, särskilt om man hittar ett lättillgängligt botemedel som kanske fanns framför våra näsor hela tiden. Då har en del människor dött i onödan.

Samtidigt, får man tro Finlands hälsosäkerhetschef är en av nackdelarna för dem att epidemin blir utdragen. Hon påstår att smittan kan ha bromsats "mer än vi tänkt" och hon tror på en finländsk topp i höst (!) (där vill jag hävda att hon missbedömer, om hon inte tänkt hålla hårt i restriktionerna tills dess).

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/beskedet-fran-finland-smittan-bromsats-in-mer-an-vi-hade-tankt/

Jo, men man får nog ändå säga att det är ett lyxproblem i sammanhanget.

Tycker det är lite fult att alla tidningar cherry-pickar det där citatet också. Så här säger norrmännen:

Citat:
Nästan lika låga dödstal har Norge, som likt Finland införde hårdare restriktioner än Sverige. Men att denna taktik ger en topp längre fram i tiden bekräftas inte av smittskyddsdirektör Frode Forland:

– Vi har ingen klar bild av när den stora peaken inträffar. Det kan ingen veta. Norge har haft en första våg under april som går nedåt nu och gradvis öppnar vi upp samhället. Men vi är beredda på nya vågor och då kan vi behöva strama åt igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sedan finns det ju den ekonomiska vinkeln också.
Sveriges konsumtion är ner betydligt mindre än vad som är fallet i Norge och Danmark.
Personligen så räknar jag inte med någon flockimmunitet,men välkomnar den givetvis om den infinner sig.
Ett vaccin ter sig fortfarande befinna sig relativt långt in i framtiden vad jag kan tro.
Vaccin - - >flockimmunitet. Jag tror flockimmunitet kommer ha effekt och kraftigt minska smittspridningen när vi når dit. Tror även stt man hittar ett vaccin, men som du säger långt dit.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Äntligen satir-rapporten, den är uppskattad. Hur tror du det kommer "firas"...

Mer seriöst, Vad kommer man att säga imorgon, om det är väldigt jobbiga siffror. Ska vi bara fortsätta tvätta händerna? Kommer ngn reporter säga att många svenskar är rädda att inte få vård nu? (Som jag sett på Aftonbladets chatt senaste dagarna).

Ingen reporter har ställt den mest självklara frågan av alla:

Dödstalen och antalet smittade ökar, medan antalet nya inlagda på IVA ökade fram till 23/3, och därefter är det på en helt mystiskt jämn nivå hela tiden. Enda orsaken är naturligtvis att man inte tar in fler. Man styr intaget på IVA genom prioritering. Eftersom antalet fall ökar snabbare och snabbare så betyder det att "gränsen" för hur gammal du får vara för att få behandling hela tiden flyttas nedåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in