2020-04-27, 15:05
Medlem
Eftersom det är så mycket snack om eftersläpning så bidrar jag med ett diagram där man kan jämföra det släpande genomsnittet under 7 dagar de senaste 13 dagarna. Min slutsats av diagrammet är det tar minst 2-3 veckor innan allt rapporteras och kommer in i systemet. Ni ser även varje dags ökning med de tunna staplarna. Så om gemene man tycker sig se en "Nedgång" så är det nog dessvärre bara puckeln som höjs varje dag.

https://imgur.com/a/IFo28Eu
Citera
2020-04-27, 15:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det här är ju det diagram som FHM har hållit sig till, vilket ju är direkt korkat. Det visar fall efter dödsdag och det är väl i och för sig rätt. Men det är ju bara det att det kan vara flera veckors eftersläpning på inrapportering. Det gör att kulmen hela tiden flyttas framåt men med ett par veckors fördröjning.
Det vi ser i statistiken är det som hände för flera veckor sedan. Ett dödsfall idag beror på någon som
smittades för en månad sedan och det kommer in i statistiken om en till två veckor.

Det stämmer ju även ganska bra överens med 7-dagars medelvärdet över rapporterade avlidna på platz,
Citera
2020-04-27, 15:06
Medlem
Inga döda i Finland?

+2 Norge
+5 Danmark
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige är nog sämst i Europa på smittskydd och sjukvård. Men det är ju inte det som är det viktiga för våra makthavare utan personlig frihet och ekonomi. Om Sverige kommer ur detta med 100000 döda och vi har tappat mindre i BNP än Norge så kommer våra politiker att tycka att Sverige har varit smartare.

Men nu tror jag inte att det blir så. Jag tror att snålheten bedrar visheten i detta fall. Vi kommer både att ha fler döda och sämre ekonomi när detta är över.
Jeg tror at det kommer til å gå like dårlig med Norge nå. Våre ledere har latt seg bli påvirket av Sverige - de åpner opp alle skoler og barnehager nå - samme med frisørsalonger, fysioterapi, tannleger mm.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, du levde ju inte när svininfluensan tog steget till människan första gången.

Du vill undvika missen till mitt inlägg med att hänvisa till människans begynnelse. Du vet som jag att jag menar en influensasäsong som vi har haft sedan 1990 och framåt.

Hur blir det svar då?
Citera
2020-04-27, 15:07
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jo jo, men det är inget svar på min fråga. Vem finns bakom detta?
Vad menar du? Det är socialstyrelsen som format bestämmelserna för hur triage ska implemeteras.
Citera
2020-04-27, 15:08
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
VAD är dagens Sverige bra eller bäst på? Import av värdelösa skräpmänniskor från tredje världen? Skottlossning på allmänt plats?Våldtäkter? Genusdagis och bögparader?

Sverige är 2020 är inte bra på någonting som är positivt, nyttigt, värdefullt och meningsfullt. Det är verkligen bara skit alltihop. Ett vidrigt och äckligt jävla dårhus och avlopp till samhälle, fyllt med inhemska och importerade skräpmänniskor.

Kunde inte sagt det bättre själv. Fick nästan en tår i ögat.

Sverige har gått från att vara ett föregångsland till en jävla experimentverkstad för folk med värdelös utbildning (I'm looking at you genusmuppar).

Tycker du det är illa nu?
Vänta bara hur det kommer se ut om fem år när de har höjt skatterna till nya rekordnivåer för att försöka få rätsida på Coronans efterdyningar.

Kommer få vara glad om du får behålla 25% av din bruttolön.

Mark my words...
Citera
2020-04-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Och man undrar också om dom inte arbetar under helgen när det är kris?
Förstår inte att man kan ligga i hängmattan när så många dör.

Om det nu skulle vara så att inte samma människor jobbar 24/7 så är det nog för att de vet att detta är ett maraton och inte en sprint. Ingen vinner på att stånga sig blodig och krokna halvvägs. Denna teori baserar jag på att samma individer även verkar förstå att en lockdown inte heller är någon hållbar lösning. Vad tror du om det?
Citera
2020-04-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Skön inställning!
Sådana som dig kommer vi ha mycket nytta av när vi skall bygga upp landet igen efter detta är över. NOT

Jag kan säga att Sverige är det absolut *sista* landet jag tänker/vill vara med om att bygga upp igen med nuvarande regering och politik. Jag åker hellre ner till Afrika och hjälper till att bygga upp länder där nere.
Citera
2020-04-27, 15:09
Medlem
santos_devilles avatar
Aja relativt lugnt på corona fronten i Sverige och inget nytt från varken regeringen, myndigheterna eller Stockholm. Vi fortsätter som vanligt, tvätta händerna och gå inte på onödiga tillställningar.
Citera
2020-04-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Förmodligen lär antal avlidna öka likt tidigare, men allt verkar ju rulla på precis som vanligt...Stockholmare sitter på uteservering, allt är öppet.. Är det bra? Ja kanske?

Så de är långt ifrån över
Citera
2020-04-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så de som rapporteras som döda idag dog för en månad sedan?
ja med 3-4 v eftersläpning, borde det vara så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in