2020-04-26, 16:09
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Artikeln verkar iof vara från i fredags, dött ska han ha gjort igår... Den som lever får se
Citera
2020-04-26, 16:42
Medlem
tobbemanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Artikeln verkar iof vara från i fredags, dött ska han ha gjort igår... Den som lever får se

Sist tog det två dygn till omvärlden fick veta 2011, kommande veckan kan bli intressant. Lär väl meddelas kl 12 koreansk tid (05:00 svensk tid) om de följer samma rutin som sist.
Citera
2020-04-26, 17:28
Medlem
KometenKommers avatar
Lindsey Graham tror att Kim Jong-un är död.

"It's a closed society. I haven't heard anything directly, but I'll be shocked if he's not dead or in some incapacitated state because you don't let rumors like this go forever or go unanswered in a closed society which is really a cult, not a country, called north Korea," the senator said. “So I pretty well believe he is dead or incapacitated".

https://sputniknews.com/us/202004261079098095-ill-be-shocked-if-hes-not-dead-lindsey-graham-addresses-rumors-of-kim-jong-uns-al leged-demise/
Citera
2020-04-26, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Lindsey Graham tror att Kim Jong-un är död.

"It's a closed society. I haven't heard anything directly, but I'll be shocked if he's not dead or in some incapacitated state because you don't let rumors like this go forever or go unanswered in a closed society which is really a cult, not a country, called north Korea," the senator said. “So I pretty well believe he is dead or incapacitated".

https://sputniknews.com/us/202004261079098095-ill-be-shocked-if-hes-not-dead-lindsey-graham-addresses-rumors-of-kim-jong-uns-al leged-demise/

Anna Fifield, WP byrachef i Peking ar tveksam om tjockisen den 3e dod. Hon skrev en underbar bok om tjockisen den 3e
Jag tror mer pa dem an en tabloid fran HongKong som jag aldrig hort talas om.
Citera
2020-04-27, 01:04
Medlem
Någon med kunskap, kännedom: vad innebär det att Kina flyttar trupper till Nordkoreas gräns? Vill veta, kan någon förklara vad som kan vara på gång eller vad det innebär politiskt? Läste att detta drag (om det är sant) medför att USA och Sydkorea kommer att agera.

Han är inte död.
Citera
2020-04-27, 02:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Någon med kunskap, kännedom: vad innebär det att Kina flyttar trupper till Nordkoreas gräns? Vill veta, kan någon förklara vad som kan vara på gång eller vad det innebär politiskt? Läste att detta drag (om det är sant) medför att USA och Sydkorea kommer att agera.

Han är inte död.

Kim Jungen kommer snart attackera Sydkorea. Kina beredda att blanda sig i om Usa blandar sig i och markerar med att ha trupper närvarande.
Citera
2020-04-27, 03:40
Medlem
Xfiless avatar
Sydkorea: Kim Jong Un lever och mår

Efter den senaste tidens spekulationer rapporterar Sydkorea att Nordkoreas ledare Kim Jong Un är ”vid liv och mår bra”.

– Han har vistats i Wonsan-området sedan 13 april, säger den sydkoreanska presidentens rådgivare Moon Chung-in till CNN.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/sydkorea-kim-jong-un-lever-och-mar-bra/

CNN: https://edition.cnn.com/2020/04/26/asia/kim-jong-un-north-korea-health-intl/index.html
Citera
2020-04-27, 07:49
Medlem
En liten reminder till trådens läsare!

För de läsare som inte följt Koreakonflikten i allmänhet och Nordkorea i synnerhet genom åren, vill jag i dessa tider av spekulativ turbulens kring Kim Jong-Un, påminna om att INGENTING är omöjligt i en paranoid och pervers diktatur där ingen, absolut ingen, litar på någon, inte ens sina egna familjemedlemmar.

Låt oss gå tillbaka till år 1986.

För att i någon mån kunna greppa att beteendet som beskrivs nedan de facto inträffat, och inte är fiction, ber jag läsare att läsa 2 gånger och låta reflektionen ta tid för att sjunka in.

Kims farfar Kim Il-Sung, var ständigt paranoid och osäker på lojaliteten hos alla, framförallt hos hans generaler. Detta gick i arv till hans son Kim Jong-Il och nu till sonsonen Kim Jong-Un.

Kim Il-Sung tog till en mycket morbid form av lojalitetstest genom att iscensätta sin egen död. Detta främst för att testa lojaliteten av hans son hos militären, och se om några huvuden poppade upp som han då lätt skulle kunna hugga av.

Högtalarna vid DMZ och andra sändningar meddelade den tragiska nyheten att Kim Il-Sung blivit dödad. Sydkorea publicerade nyheten offentligt - Militären gick upp i högsta beredskap - Nordkoreanska studenter i Kina tog bort sina lojalitetspins på kragen mm.

Det visade sig vara ”Bigtime Fakenews”, sändningarna tystnade, Kim Il-Sung framträdde i egen hög person - pinsen åkte på igen och Sydkorea blev kraftigt förnedrade.

Vi skall således inte bli förvånade vad som än visar sig ligga bakom Kims frånvaro denna gång.

Vi kan nog med största säkerhet fastställa en sak, denna gång handlar det i alla fall inte om någon av Kims berömda ”Dyngfyllor” och vrålsupande i flera dagar med påföljande abstines.
Citera
2020-04-27, 08:20
Medlem
Lars Vargö intervjuades nyligen i SVT1.

Han har ingen specifik uppfattning om vad som sker i Nordkorea eller vad som hänt med KJU.

Dock ansåg han att frånvaron från Farfars firande var högst anmärkningsvärt och att orsaken därtill måste vara något extraordinärt.
Citera
2020-04-27, 08:25
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Lars Vargö intervjuades nyligen i SVT1.

Han har ingen specifik uppfattning om vad som sker i Nordkorea eller vad som hänt med KJU.

Dock ansåg han att frånvaron från Farfars firande var högst anmärkningsvärt och att orsaken därtill måste vara något extraordinärt.

Och just den delen blir svår att förklara oavsett vad som är anledningen till frånvaron. Från SK kommer nu allt fler uttalanden om att han inte bara är vid liv, utan fullt frisk. Förvisso är det en diktatur, men att frånvara från årets största högtidsdag utan närmare förklaring borde ju även i ett sådant samhälle väcka frågor.
Citera
2020-04-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Och just den delen blir svår att förklara oavsett vad som är anledningen till frånvaron. Från SK kommer nu allt fler uttalanden om att han inte bara är vid liv, utan fullt frisk. Förvisso är det en diktatur, men att frånvara från årets största högtidsdag utan närmare förklaring borde ju även i ett sådant samhälle väcka frågor.

Utan tvekan.

Jag ställer mig försiktigt men klart skeptisk, till Sydkoreas officiella uppgifter om att Kim är vid liv och fullt frisk.

Det må mycket väl vara så, men, VAD Sydkoreas chefsrådgivare de facto grundar uttalandet på är jag mycket nyfiken på.

Om direktkontakt förekommit mellan honom och Kim eller hans närmaste eller annan i ledningen, framgår ej. Om direktkontakt förekommit och en överrenskommelse träffats, att inte delge något mer än så, vore det naivt av SK att inte kräva att åtminstone få en förklaring till varför Kim inte var närvarande vid farfars firande.
Det är ju, det för tillfället, mest väsentliga i sammanhanget.

Om SK fått en acceptabel förklaring men gått med på att inte offentliggöra detaljer, så är det helt ok, men det är inte ok, av trovärdighetsskäl att inte säga att så är fallet.

Om inte direktkontakt förekommit, grundar man uppfattningen på annan information. Om den grundas på underrättellseinfo, ställer jag mig ytterligare mer tveksam, då jag vet att uppfattningen hos analytikerna där, inte entydigt är av den uppfattningen, eller i vart fall har ett flertal frågetecken som fortfarande kräver svar.

Upplysningsvis är de tidigare (under OS tex) så direkta och ”vänliga” linjerna för dialog och ömsesidig kommunikation, nersläckta.

Jag är fortsatt skeptisk,

”Something Fishy is going on”
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-27 kl. 09:06.
Citera
2020-04-27, 09:24
Medlem
Sydkoreas president Moon meddelade idag att intentionen från deras sida är att försöka få tillstånd ett realistiskt och praktiskt samarbete med Nordkorea, och att den rådande pandemin med COVID-19 viruset, kan vara en möjlighet och dörröppnare för att detta skall lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in