2020-04-26, 07:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Min källa är en släkting som hyr en 2a i andra hand i vasastan för 15k/månaden. Det har jag även tidigare nämnt för dig men det ignorerar du totalt. Med det i åtanke förklara hur en 2a på östermalm, förstahands kontrakt, 9k i hyra och utan kötid gå ihop? Svara på min jävla fråga istället för att slingra dig ännu en gång.

Om du inte tror mig så fråga vem som helst som bor centralt för marknadspris antingen av privat hyresvärd eller i andra hand. FRÅGA vad dom betalar så får du samma svar. Men du vill inte. För då förstör jag din agenda eller din stolthet. Vad det nu är som är bakomliggande orsaken.

Idag; Vasastan - 2 rummare - hyra i andra hand - kostnad 15k/månad.

Din modell: östermalm - 2 rummare - förstahandskontrakt - kostnad 9k/månad - UTAN KÖTID.

Du gör ju bort dig ditt jävla pack. Fattar du inte? Du har INGET att sätta emot det jag säger. Nämnd hyra ovan i vasastan betalas IDAG vilket betyder att det finns folk som är villiga lägga såpass mycket därmed är det MARKNADSHYRA initialt på nämnd lägenhet i vasastan pga det är VAD någon är villig att betala för den.

Det jag säger är att FLER människor än det finns lägenheter på östermalm är villiga att betala 9-10k för ett förstahandskontrakt där utan kötid. JAG skulle göra det imorgon men jag har då 100 tals andra som vill detsamma.

KÖTIDEN är därmed INTE borta men vi har fyllt hyresvärdens fickor.

Jävla apskaft som tror vi som läser tråden är hjärndöda av något slag. Antingen har du en dold agenda med detta eller så är du bara en envis jävla senil gubbe som inte kan ägna sig åt logiskt tänkande för en minut.

Du är uppenbart svagbegåvad och har sannolikt gått "livets hårda skola" Jag har ALDRIG ifrågasatt att andrahandshyror i Sthlm är 15 000. Men andrshandshyror är INTE detsamma som marknadshyror. Andrahandshyrorna är så höga i Stockholm för att 99% av beståndet är låst. Dvs är hyresreglerade under marknadspris vilket gör att INGEN vill släppa dem. En etta på 35 kvm kostar 4000 i mån på Öfvre om man har förstahandskontrakt. INGEN vill släppa ett sådant kontrakt varför utbudet hålls extremt lågt. Otroligt svagbegåvade har svårt att förstå detta.

Varför tror du inte att en 2 rummare kostar 15 000-20 000 i Helsingfors, Köpenhamn, Berlin, Hamburg , Lyon, Birmingham eller Barcelona? Varför tror du inte de har väntetid?

Varför tror du att det går att hyra en fin möblerad tvårummare i centrala fucking ROM 9 min från Piazza Venezia till fots för 800 euro i månaden? Och flytta in efter EN vecka?

https://www.spotahome.com/rome/for-rent:apartments/412994

De har ju ingen hyresreglering som Sverige och som regel FÄRRE bostäder per capita?? Varför skulle folk vara så oerhört mycket MER villiga att betala höga hyror i Sthlm än i alla dessa städer?? Dvs om inte 99% av beståndet var reglerat.Få höra nu!
Senast redigerad av flanders 2020-04-26 kl. 07:55.
Citera
2020-04-26, 09:55
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du är uppenbart svagbegåvad och har sannolikt gått "livets hårda skola" Jag har ALDRIG ifrågasatt att andrahandshyror i Sthlm är 15 000. Men andrshandshyror är INTE detsamma som marknadshyror. Andrahandshyrorna är så höga i Stockholm för att 99% av beståndet är låst. Dvs är hyresreglerade under marknadspris vilket gör att INGEN vill släppa dem. En etta på 35 kvm kostar 4000 i mån på Öfvre om man har förstahandskontrakt. INGEN vill släppa ett sådant kontrakt varför utbudet hålls extremt lågt. Otroligt svagbegåvade har svårt att förstå detta.

Varför tror du inte att en 2 rummare kostar 15 000-20 000 i Helsingfors, Köpenhamn, Berlin, Hamburg , Lyon, Birmingham eller Barcelona? Varför tror du inte de har väntetid?

Varför tror du att det går att hyra en fin möblerad tvårummare i centrala fucking ROM 9 min från Piazza Venezia till fots för 800 euro i månaden? Och flytta in efter EN vecka?

https://www.spotahome.com/rome/for-rent:apartments/412994

De har ju ingen hyresreglering som Sverige och som regel FÄRRE bostäder per capita?? Varför skulle folk vara så oerhört mycket MER villiga att betala höga hyror i Sthlm än i alla dessa städer?? Dvs om inte 99% av beståndet var reglerat.Få höra nu!

Du försöker att argumentera med en vänsterpartist. Ignorera och gå vidare då det aldrig kan leda till något. Fakta är inte något som dessa behöver obehaget att ta ställning till.
Citera
2020-04-26, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Än har ingen kunnat förklara hur marknadshyror ska lösa problemen på bostadsmarknaden. Att det inte byggs mer beror på att det blir så dyrt att folk inte har råd att hyra bostäderna, att då tro att höjda hyror ger fler lägenheter är bara dumt.
Om man inte är så cynisk att man räknar med att höjda hyror gör att folk flyttar till mindre och billigare bostäder, eller tvingas bo trängre, så att det blir fler lediga lägenheter till de som har råd?

Om "problemet" är att alla ska kunna bo långt under marknadspris är det olösligt. Allt som prissätts under marknadspris kommer alltid brista, oavsett om det är bostäder, restauranger eller oxfile.

Det enda som går att göra för att motverka brist är att ta till åtgärder som gör att tillgång och efterfrågan möts..Om du någon gång funderar på att läsa upp gymnasiet kommer du också inse det.
Citera
2020-04-26, 11:30
Medlem
Citat:
Behövs inga källor för jag lever i verkligheten du ditt gubbskrälle. Om du inte kan ta in verklighet hur folk lever och betalar för sig idag så är det synd om dig. Du verkar mest ensam och bitter i någon allt för stor villa i utkanten av stockholm.

Då ställer jag samma fråga igen. Och hänvisar ännu en gång till verkligheten. Har du någon gång gått utanför dörren dörren senaste 10-20 åren? Börjar undra.

Här kommer frågan detaljerat. Ska du slingra dig ännu en gång, skit isåfall att svara överhuvudtaget så slipper vi läsa dina floskler i tråden;

Om en 2a på runt 40-45kvm liggandes i vasastan har en en hyra på 15k hur har du tänkt att du en 2a på ca 45kvm på Östermalm ska kunna ha en hyra på 9k? Och till råga på det ska vem som helst få den där 2an på östermalm för 9k UTAN kötid.

Redogör rimligheten i det jag skrev ovan. Jag anser att man behöver vara gravt hjärnskadad alt omyndighetsförklarad om man ska kunna gå på din linje.

Ja idag bor man för 15k på Vasastan i en 2a. "Imorgon" Bor man på östermalm i en 2a på 9k (utan nån kötid). Vad för roligt knark sysslar du med så du får ihop detta?

Senila gubbjävel.

Hur många kvm är tvåan på i Vasastan då och menar du att 15000 kr är vad som betalas i hyra av en förstahandskontrakts-hyresgäst?
Citera
2020-04-26, 13:31
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Hur många kvm är tvåan på i Vasastan då och menar du att 15000 kr är vad som betalas i hyra av en förstahandskontrakts-hyresgäst?

Hur många kvadrat vet jag inte. Men skulle gissa på allt mellan 40-50kvm. Alltså en "normal" 2a storleksmässigt. Nej, det jag mena är att 15k är vad som betalas i andra hand. Och därför mena jag att det är marknadspriset vad någon är villig att betala. Så släpper man marknadshyror helt fria så lär det hamna på den nivån i det området. Vad den kostar i första hand vet jag inte (dvs vad den som hyr ut den betalar i första hands hyra).
Citera
2020-04-26, 13:52
Medlem
Citat:
Hur många kvadrat vet jag inte. Men skulle gissa på allt mellan 40-50kvm. Alltså en "normal" 2a storleksmässigt. Nej, det jag mena är att 15k är vad som betalas i andra hand. Och därför mena jag att det är marknadspriset vad någon är villig att betala. Så släpper man marknadshyror helt fria så lär det hamna på den nivån i det området. Vad den kostar i första hand vet jag inte (dvs vad den som hyr ut den betalar i första hands hyra).

En del är nog beredda att betala dem hyran. Men jag tror inte att de ser det som en långsiktig lösning utan som något temporärt till dess att de hittar en annan lösning.
Sedan beror ju efterfrågan i detta fallet på att det inte handlar om alla lägenheter utan bara de som hyrs ut i andrahand. Vilket ju inte är majoriteten av alla hyreslägenheter.
Så det är inte säkert att gemene person som söker lägenhet i Stockholm skulle ha råd/ finna det rimligt att betala 15000kr för den här lägenheten.
Citera
2020-04-26, 21:07
Medlem
allt.o.ingets avatar
Anledningen till att Sverige idag inte har helt fria marknadshyror är för att man tidigare har haft helt fria marknadshyror. Det fungerade inte. Var var de privata bostadsbyggarna första halvan av 1900-talet under då rådande bostadsbrist? Staten fick rycka in som alltid.

Idag har vi bostadsbrist och hög invandring. Finns ingen marknadspolitik som kan lösa det problemet. Vissa verkar tro att marknaden är en universell gud som aldrig har fel. Om det finns en marknad för slavhandel innebär det då att marknaden har rätt? Alla marknader måste regleras annars kommer alltid någon att missbruka den. Precis som med allt annat.
Citera
2020-04-27, 05:54
Bannlyst
Citat:

15 000 kan du betala för 2:a ute i Gubbängen .. Det är där prislappen ligger för hyresobjekt idag utan kötid. Problemet är att man låter nyanlända få gå förre i kön. Det skulle finnas bostäder idag om det inte var så extremt lätt att få PUT i Sverige.

Det är inte marknadshyror som behövs utan omprövning av alla PUT, den som inte kan försörja själv eller kan Svenska språket skall skickas tillbaka till hemlandet.
Citera
2020-04-27, 06:52
Avslutad
Citat:

Det är marknadspriset på en andrahandslägenhet när beståndet är låst i hyresregleringar. Om 99% av alla restauranger i Sthlm var peisreglerade och hade 5 månaders väntetid, tror du priset hos de 2 restauranger som INTE hade haft prisreglering och kö hade varit detsamma som idag?

Om 99% av alla hotellrum var prisreglerade och hade 5 månaders kö förutom 2. Tror du då de två hotellen hade haft samma priser som idag?

Varför tror du det går att hitta en fin central 2a i ALLA europeiska storstäder för under 10k i mån (utom i London och Paris) men inte i Stockholm? Stockholm har INTE färre bostäder per capita.

Om du inte förstår detta samband är du på Forrest Gump nivå..
Senast redigerad av flanders 2020-04-27 kl. 06:56.
Citera
2020-04-27, 08:13
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är marknadspriset på en andrahandslägenhet när beståndet är låst i hyresregleringar. Om 99% av alla restauranger i Sthlm var peisreglerade och hade 5 månaders väntetid, tror du priset hos de 2 restauranger som INTE hade haft prisreglering och kö hade varit detsamma som idag?

Om 99% av alla hotellrum var prisreglerade och hade 5 månaders kö förutom 2. Tror du då de två hotellen hade haft samma priser som idag?

Varför tror du det går att hitta en fin central 2a i ALLA europeiska storstäder för under 10k i mån (utom i London och Paris) men inte i Stockholm? Stockholm har INTE färre bostäder per capita.

Om du inte förstår detta samband är du på Forrest Gump nivå..

Bostäder per capita är helt ointressant i diskussionen om vi inte klipper ut hur många hyresbostäder det är per capita. Om det är 80% hyres i Rom och 30% hyres i stockholm säger det sig självt varför det inte fungerar här men i Rom. Jag använder stockholm som referens allt som oftast för jag vet hur kåta alla är på att bo där och ni kommer i byxan så fort man säger östermalm.

Sedan fattar du ju inte att våra generösa system för invandring tär på hyresmarknaden för det är dom enda bostäder som står öppna för dom då de ej kan köpa.

Sedan har vi ombildat så mycket hyres till borätt att det blir färre och färre hyresbostäder tillgängliga.

Fattades bara "2a i gubbängen 15k". Som väl är något sorts semighetto. Du yrar vidare om 9k för en 2a på östermalm... seriöst vad är det du drivs av bär du själv tror på detta? Ärligt talat rannsaka dig själv, en 2a på östermalm för 9 k utan kötid? Om det blir kötid med den hyran vilket det kommer att bli, vem bär ansvaret för skadestånd utbetalning? (Eftersom du säger att det garanteras i princip koll kötid).

Bara lite nyfiken på vem det är som ska bära ansvaret när"ingen kötid" Som ska tillämpas inte håller. Nån måste betala för dom som inte fått men blivit lovad bostad utan kötid.

Varför hyres funkar i andra städer;

1. Stort hyres bestånd.
2. Delar inte ut bostäder till höger och vänster till invandrare.
3. Kräver många gånger en egen försörjning därför försvinner en hel del bostäder för sådana som står utanför arbetsmarknaden.
Citera
2020-04-27, 09:03
Avslutad
Citat:
Bostäder per capita är helt ointressant i diskussionen om vi inte klipper ut hur många hyresbostäder det är per capita. Om det är 80% hyres i Rom och 30% hyres i stockholm säger det sig självt varför det inte fungerar här men i Rom. Jag använder stockholm som referens allt som oftast för jag vet hur kåta alla är på att bo där och ni kommer i byxan så fort man säger östermalm.

Sedan fattar du ju inte att våra generösa system för invandring tär på hyresmarknaden för det är dom enda bostäder som står öppna för dom då de ej kan köpa.

Sedan har vi ombildat så mycket hyres till borätt att det blir färre och färre hyresbostäder tillgängliga.

Fattades bara "2a i gubbängen 15k". Som väl är något sorts semighetto. Du yrar vidare om 9k för en 2a på östermalm... seriöst vad är det du drivs av bär du själv tror på detta? Ärligt talat rannsaka dig själv, en 2a på östermalm för 9 k utan kötid? Om det blir kötid med den hyran vilket det kommer att bli, vem bär ansvaret för skadestånd utbetalning? (Eftersom du säger att det garanteras i princip koll kötid).

Bara lite nyfiken på vem det är som ska bära ansvaret när"ingen kötid" Som ska tillämpas inte håller. Nån måste betala för dom som inte fått men blivit lovad bostad utan kötid.

Varför hyres funkar i andra städer;

1. Stort hyres bestånd.
2. Delar inte ut bostäder till höger och vänster till invandrare.
3. Kräver många gånger en egen försörjning därför försvinner en hel del bostäder för sådana som står utanför arbetsmarknaden.

Andelen HR är inte signifikant mindre i Sthlm än i andra europeiska städer. Utan Hyresreglering hade det givetvis varit fler för få skulle vara intresserade av att ombilda.

Invandrare har inte 30 års kötid och får inga lägenheter i centrala Stockholm. Det var över 10 års väntetid redan på 90-talet. Så att det är invandringens fel är bullshit.

Varför är det inte kötid i NÅGON annan storstad i europa? Har alla många fler HR? Är det MINDRE attraktivt att bo i centrala Rom än i Sthlm? :-D

Du anser, på riktigt, att det finns fler HR i relation till hur många som vill bo där, i centrala Rom (med 3m invånare) än i Sthlm med 1m invånare. Tjena..

Enligt din logik har Stockholm extremt få HR. Men alla andra europeiska storstäder typ +90%.

Stockholm har nästan 42% HR. Så att det saknas HR är bullshit. I Köpenham är förhållandet exakt detsamma. Helsingfors har 46% HR. i London 50%. Den enda storstaden spm har mkt hög andel HR är typ Berlin.

Du har noll argument.

https://www.fastighetsagarna.se/globalassets/rapporter/fran-sveriges-webb/hyresmarknaden-i-sex-storstader_2018.pdf&ved=2ahUKEwj9zvv7hojpAhUMwqYKH Rx9BzkQFjACegQIBRAB&usg=AOvVaw3kOy0EBps4sUMEV0sTFC Zk
Senast redigerad av flanders 2020-04-27 kl. 09:15.
Citera
2020-04-27, 10:35
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Anledningen till att Sverige idag inte har helt fria marknadshyror är för att man tidigare har haft helt fria marknadshyror. Det fungerade inte. Var var de privata bostadsbyggarna första halvan av 1900-talet under då rådande bostadsbrist? Staten fick rycka in som alltid.

Idag har vi bostadsbrist och hög invandring. Finns ingen marknadspolitik som kan lösa det problemet. Vissa verkar tro att marknaden är en universell gud som aldrig har fel. Om det finns en marknad för slavhandel innebär det då att marknaden har rätt? Alla marknader måste regleras annars kommer alltid någon att missbruka den. Precis som med allt annat.
Dock ser samhället helt annorlunda ut nu än för 100 år sedan.
I början av 1900-talet levde hälften av Sveriges befolkning i fattigdom eller nära fattigdom.
Nu brukar man prata om att 1% av befolkningen lever nära eller under fattigdomsgränsen.

Idag finns socialt skyddsnät som gör det möjligt för de med låg pension/låg inkomst att ha råd med en hyra. Pensionärer med låg pension kan få bostadstillägg ända upp till 6540 kr/månad.
Bostadsbidrag till de med låg inkomst, a-kassa, ekonomiskt bistånd, barnbidrag osv.

Med en fri marknad och nuvarande sociala skyddsnät skulle marknaden klara av att ge kring 99% av befolkningen bostad. För den sista procenten behöver offantliga sektorn lösa detta problem, vilket ju också görs idag. Bästa sättet att lösa sista procenten kan alltid diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in