2020-04-25, 05:46
  #37
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Dansk ost är väldigt god, bland det bästa när det gäller vällagrad ost tycker jag.
Som Skåning har jag nära över till Danmark, och brukar alltid välja Helsingör.
En liten trevlig stad, riktigt mysigt att gå runt där en fin solig dag,
sätta sig ner och dricka en god dansk öl.
Sedan går man vidare till en riktigt fin och välsorterad ost affär.
Lynhjems Eftf. Ole Jensen, ligger inte så långt från hamnen, ja så man orkar gå dit.
Här kan man välja det mesta i ost väg, kanske inte så billigt, men man får se det som ett litet "äventyr".

Jag vet inte om det räknas som reklam, men tycker inte det konkurrerar med något här i Sverige.
Så för att fresta er som gillar Dansk ost, ja då är deras sida här:
[url]https://www.lynhjem.dk/

Rullkragen
Citera
2020-04-25, 10:37
  #38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rorkulten4321
Om jag bott och jobbat i Danmark får du förklara vad det har med "stark dansk ost" att göra?

Danskarna har ett helt annat förhållningssätt till sin ost än dig som svenne.
Citera
2020-04-25, 11:00
  #39
Medlem
Inspiration:

https://ostesnak.dk/
Citera
2020-04-25, 15:08
  #40
Medlem
Ambelains avatar
Danska ostbutiker lagrar ju själv sina ostar, i sina egna källare.

Så de köper alltså inte bara in färdiga ostar från producenten, och sen ställer ut i hyllan.
Utan de är själv experter på lagring, och vet hur de ska lagra osten för bäst "effekt."

När man går in och snackar med osthandlaren så är det en riktig hantverkare man har allt göra med, och inte bara en försäljare.
Och då vet du också precis vad det är du kommer att få.

Därför finns det en poäng i att bli bekant med sin egen lokala danska osthandlare.
För då lär han sig din smak, och vet vad du gillar och inte gillar.
Han vet precis var någonstans i processen de olika ostarna befinner sig, och kan ta fram en bit åt dig som passar perfekt in på dina önskemål.


---

En sån skulle man ha blivit, en dansk osthandlare.

Så hade man haft det bra.
Ost att smaka varje dag, och kundernas beundrande blickar varje gång man plockar fram deras lilla, perfekt personligt anpassade, ostbit.
Nöjda kunderna som köper julklappar åt en av tacksamhet varje jul.

Ja, det hade varit något.
Citera
2020-04-27, 02:04
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Syftar du på mig? Nä jag kan ej heller kalla mig för ostälskare om det ska lukta fotsvett, mögel och så.. Sorry, kroppen säger bara ifrån trots all försök.
Jag har försökt träna mig på kvibilles milda mögelost, det funkar men där går gränsen

Ingen fara, smaken liksom baken är delad.
"Kvibilles milda mögelost".
En utmärkt god ost.
Bravo du är på G.
Citera
2020-04-27, 02:14
  #42
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorkulten4321
Ingen fara, smaken liksom baken är delad.
"Kvibilles milda mögelost".
En utmärkt god ost.
Bravo du är på G.

Hehe, jag försöker ibland testa på nya grejer, även de som man inte tyckt om.. Ger de flera chanser.
Vill minnas att Danablues blåa mögelost klarade jag ej av att äta så hamnade de i soporna, likaså med klassikern havarti. Helst av allt skulle jag vilja kunna äta allt utan att få kväljningar.

Edit: i dessa tider borde lite mögel vara nyttigt, penicillin hähä
__________________
Senast redigerad av EastClintfood 2020-04-27 kl. 02:21.
Citera
2020-04-27, 23:17
  #43
Medlem
Jasså du tyckte Danablue var för stark.
Själv tycker jag den är fantastiskt god.
Det händer att jag äter upp en hel ost Danablue, kan inte sluta för den är så god.
Jag tror det är en träningssak.
Om du vill lära dig gilla ost, börja med typ bara lite Danablue på en grov macka med smör.
Minns när jag/vi skulle testa surströmming för första gången.
Bara att öppna burken luktade för j*vligt.
Men vi öppnade den under rinnande vatten sedan.
Har man sedan alla tillbehör och bara små bitar surströmming så tycker jag det är riktigt gott nu.
Men öl och snaps ska givet vara med
Jag brukar testa en massa öl också, hälften smakar inte gott så de häller jag ut, men vissa fynd har jag gjort.

PS
Tyvärr biter inte penicillin/antibiotika på virus, annars hade nog alla mögelostar varit slut
__________________
Senast redigerad av Rorkulten4321 2020-04-27 kl. 23:21.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in