2020-04-26, 13:51
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Någonstans skall du definiera "åtta" och "nio" så att de namnen kopplas till konkreta tal. Definierar du "nio" genom "nio=åtta+ett" så krävs det mer information för att definiera "nio" än "åtta", därför att definitionen av "nio" kräver definitionen av "åtta" plus något mer.

Jag märker att du inte kommenterar beviset ovan så jag avstår att kommentera vidare.
Citera
2020-04-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag märker att du inte kommenterar beviset ovan så jag avstår att kommentera vidare.
Jag kommentera beviset här:
(FB) Hur beskrivs det största matematiska talet?

Vad är det som är oklart? Om "Dethögstaheltaletsomharettegetnamn" skall kunna knytas till största möjliga konkreta tal så kan inte "Dethögstaheltaletsomharettegetnamnplusett" knytas till ett konkret tal. Därmed bygger ditt bevis på ett felaktigt antagande:
Citat:
Då finns det ju ett heltal större än Dethögstaheltaletsomharettegetnamn som ju faktiskt har ett eget namn, nämligen Dethögstaheltaletsomharettegetnamnplusett.
Citera
2020-04-26, 14:31
Medlem
Samma svar igen: Största talet är det näst största + 1 .
Citera
2020-04-26, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Samma svar igen: Största talet är det näst största + 1 .
Vad hindrar dig från att addera ytterligare ett därtill? Och ännu ett? Och ännu ett... etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad menar du med oändliga tal? Vad är skillnaden på oändligt och oändligt?

Antalet rationella tal på ett intervall är uppräkneligt många, vilket är en form av oändligt många.
Du kan alltså numrera dem och räkna upp dem i någon följd så att du får med alla i uppräkningen, även om de är oändligt många.

Med irrationella tal på samma intervall förhåller det sig annorlunda. De är överuppräkneligt många.
Det innebär att om man försöker numrera och räkna upp dem i någon följd så är det omöjligt att få med alla i uppräkningen.

Det kommer alltid att finnas minst ett tal som inte kommer med i uppräkningen, oavsett hur man går tillväga. Man kan alltså inte numrera de irrationella talen.
Senast redigerad av GaussBonnet 2020-04-26 kl. 14:44.
Citera
2020-04-26, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SuperiorityWatch
Undrar jag...?
Det beskrivs enklast så här:
"det största matematiska talet"
Citera
2020-04-26, 15:44
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag kommentera beviset här:
(FB) Hur beskrivs det största matematiska talet?

Vad är det som är oklart? Om "Dethögstaheltaletsomharettegetnamn" skall kunna knytas till största möjliga konkreta tal så kan inte "Dethögstaheltaletsomharettegetnamnplusett" knytas till ett konkret tal. Därmed bygger ditt bevis på ett felaktigt antagande:

Vad det högsta talet som har ett eget namn heter har ingen som helst betydelse. Jag råkade kalla det för "Dethögstaheltaletsomharettegetnamn" men i mitt bevis skulle jag lika gärna kunna kalla det "Qrgubtfgnurygnyrgfbzunerggrtrganza" och inget i beviset skulle ändras det minsta.
Citera
2020-04-26, 15:51
Medlem
Citat:
Vad det högsta talet som har ett eget namn heter har ingen som helst betydelse. Jag råkade kalla det för "Dethögstaheltaletsomharettegetnamn" men i mitt bevis skulle jag lika gärna kunna kalla det "Qrgubtfgnurygnyrgfbzunerggrtrganza" och inget i beviset skulle ändras det minsta.
Då kanske du skulle ta dig en funderare till på vad WbZV skrev och bemöta hans argument istället för att bara ignorerar det.
Citera
2020-04-26, 17:39
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Då kanske du skulle ta dig en funderare till på vad WbZV skrev och bemöta hans argument istället för att bara ignorerar det.

Han hänger upp sej på namnet. Strunt i namnet och förstå beviset. Det är mitt råd.
Till dess ignorerar jag vad han skrev.
Citera
2020-04-26, 17:45
Medlem
Citat:
Han hänger upp sej på namnet. Strunt i namnet och förstå beviset. Det är mitt råd.
Till dess ignorerar jag vad han skrev.
Du har tyvärr helt missförstått vad han skrev, det har inget med namnet att göra utan med att han ser det som att om det skall vara någon mening med att tala om ett visst tal måste man kunna beskriva värdet på det, och en sådan beskrivning tar plats. För det största tal som går att beskriva all plats som finns i universum, fanns det plats kvar kunde man beskriva ett mycket större tal.
Citera
2020-04-26, 17:50
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Du har tyvärr helt missförstått vad han skrev, det har inget med namnet att göra utan med att han ser det som att om det skall vara någon mening med att tala om ett visst tal måste man kunna beskriva värdet på det, och en sådan beskrivning tar plats. För det största tal som går att beskriva all plats som finns i universum, fanns det plats kvar kunde man beskriva ett mycket större tal.

Vad har det med saken att göra? Vad har skrivandet med beviset att göra? Har du missförstått beviset?
Citera
2020-04-26, 19:31
Medlem
Citat:
Vad har det med saken att göra? Vad har skrivandet med beviset att göra? Har du missförstått beviset?
Nej, det är du som missförstått är jag rädd.
Citera
2020-04-26, 22:11
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Nej, det är du som missförstått är jag rädd.

Ja, det är nog jag som missförstått mitt bevis. Alla andra har förstått det glasklart, men inte jag. Ja, så måste det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in