2020-04-25, 22:19
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Jag tycker det är bra att människor förlorar sina arbeten. Jag tycker det är dags för gemene man att omvärdera sina liv.

Vi har levt för lång tid i ”status qou”, det är dags att vi spräcker bubblan.

Jag menar vad behövs en bartender till egentligen?

Ingenting, förmodligen det mest värdelösa jobbet som finns. Bort med skiten.

Vem ska ge mig ölen? VEM?
Citera
2020-04-26, 00:39
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den allmänna pensionen är rimligen opåverkad. Den styrs av de pensionsrätter du betalat in.
Det som kan hända om BNP faller är att den sk bromsen kickar in. Då betalas det in för lite för det som skall betalas ut.
Du får be att tillväxtparter som C får mycket att säga till om, om du vill ha hygglig pension.

Blir det däremot vänsterpolitik som dominerar så kommer nog bromsen att vara tillslagen mest hela tiden.

Vidare så har du väl PPM fonder och eventuellt någon annan pension. Utbetalningen från de beror på hur börsen går. (Beror lite på hur det är placerat men börsen borde vara en bra indikator).

Kortfattat så länge börsen går bra och arbetslösheten är låg (många betalar in pensionsavgift) så kommer din pension att komma ut opåverkad eller ökande.

Det som är negativt för din pension är om facket och arbetsmarknadslagarna skapar mycket och långvarig arbetslöshet. Samt om Löfven & Co hämmar näringslivet. Ökar på kapitalskatter eller liknande.

Det är en missuppfattning att ens pengar skulle minska i värde på PPM om börsen går ner. Det finns alltid fonder som går upp. Även om börsen går ner. Flytta pengarna till fonder som går upp. Det är inte så svårt.
Citera
2020-04-26, 00:58
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Vem ska ge mig ölen? VEM?

Har själv hemtransport av mat, öl och hela köret.
Och när matbussen kommer så är det bara att gå ut och hämta in grejerna.
Det är alltid "nyanlända" chaufförer. Vissa företag gör lysande affärer i dessa tider.
Citera
2020-04-26, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag tycker bartendern har en viktig funktion. Dels är han en form av kemist som kan få tillfyllnandet att bli gott. Dels så är han underhållare. Men sist men inte minst så är han lite av en kontrollstation så man inte blir allt för packad.

Däremot så ställer jag mig tveksam till en rad olika yrken som betalas med hårt arbetande personers skattepengar.

Som ungefär 90% av all offentlig verksamhet.
Citera
2020-04-26, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Har själv hemtransport av mat, öl och hela köret.
Och när matbussen kommer så är det bara att gå ut och hämta in grejerna.
Det är alltid "nyanlända" chaufförer. Vissa företag gör lysande affärer i dessa tider.
Svenskar är lata. Man vill inte jobba med skitgöra. Svenskar vill hellre ha permitteringssemester och låta någon annan jobba åt dom.
Citera
2020-04-26, 01:34
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AugustusEvola
Svenskar är lata. Man vill inte jobba med skitgöra. Svenskar vill hellre ha permitteringssemester och låta någon annan jobba åt dom.

Jo, svenskarna sitter väl fast och är permitterade nu. Det blir till och sitta ute och äta glass i solskenet medan de nyanlända kommer in och tar alla jobben.
Senast redigerad av KABUN 2020-04-26 kl. 01:37.
Citera
2020-04-26, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
Bra inlägg.

Det är just Sveriges industriföretag som torde vara av störst vikt att de får hjälp att överleva från staten? Annars riskeras stora värden gå förlorade.

Tjänstesektorn bör överlag ha lättare att starta om?
Vad är mest värt, en miljard skapad på ett industrigolv eller en miljard skapad av tjänsteproduktion? Varför skulle tjänstesektorn vara enklare att starta om? Det är ju tjänstesektorn som drivit tillväxten i de mest industrialiserade länderna, medan u-länder har kunnat kopiera industriell tillverkning.

Citat:
Den offentliga sektorn, som är beroende av skatteintäkterna som genereras av det privata näringslivet, får anpassas så gott det går. Sjukvård, utbildning, försvar, rättsväsende, samhällsskydd och infrastruktur är väl det som borde vara viktigast att det fungerar.
Allt det där har ju alla partier dragit ned på stenhårt de senaste 30 åren. Det kommer de självklart att fortsätta göra. Bara förra veckan ställdes 2500 rättegångar in, och kötiderna för vanliga brott var redan ett år. Räkna med anställningsstopp för Polisen och inga nya anstaltsbyggen. Domstolarna blir nog kvar eftersom de är födkrok för juridiskt helt outbildade politiker som dömer där. De är för nära beslutsfattarna. Försvarets får ge upp dagens ambitiösa framtidsmålsättning att med en brigad kunna försvara en plats i en vecka. JAS-flygplanen kommer att reas ut till andra länder. Räkna med fortsatta massuppsägningar inom sjukvården, bara på Södersjukhuset i Stockholm hade 200 läkare sagts upp i vintras innan förkylnings-paniken. Samhällsskydd har vi inget som helst spår av, och jag vet att svenska folket aldrig kommer att rösta på partier som vill återskapa beredskapslager av läkemedel, livsmedel, drivmedel.
Citera
2020-04-26, 09:18
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/vanliga-missuppfattningar-om-pensionen
Vanligtvis utvecklas pensionerna i takt med inkomsterna i samhället. Men för att det allmänna pensionssystemet ska vara finansiellt hållbart både nu och i framtiden så finns den automatiska balanseringen, den så kallade bromsen, i systemet. Enkelt uttryckt slår balanseringen till när skulderna i pensionssystemet blir större än tillgångarna. Balanseringen innebär alltså att det inte betalas ut mer i pension än det finns pengar till i systemet. Skulderna består av de sammanlagda pensionsrätter som tjänats in och tillgångarna består till 85 procent av de avgifter som löntagare och arbetsgivare betalar in, resterande 15 procent utgörs av AP-fond 1-4 och 6.

Pensionsmyndigheten ser inte ut att hålla med dig. Eller tänkte du dig att detta inte hade med BNP att göra?
Sedan när är ett bolags tillgångar minus skulder detsamma som ett bolags omsättning?

Du kan smasha hur många fönsterrutor som helst, men om börskurser, obligationer och fastigheter sjunker i värde så måste pensionsavkastningen minska.

Visst, har vi under en längre tid en real BNP-ökning så kommer det att vara positivt för börskurserna. Men som jag ser det har vi för länge sedan intecknat just en längre tids hög tillväxt och vinstutveckling.
Citera
2020-04-26, 09:49
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:

Bullshit. Lågproduktiva människor vill helst inte jobba i Sverige eftersom bidragen är högre än vad deras faktiskt arbetsinsats motsvarar. Det är ingen skillnad på svenskar och utlänningar i inställningen alls.

Att det är mest utlänningar i "skitjobb" beror på att de är så många fler än svenskarna i den lågkvalificerade gruppen. Ffa så har vi en stor arbetskraftsinvandring av lågkvalificerade och de kan till skillnad från asylanter och svenskar inte välja att leva på bidrag istället.

Man blir så trött på din typ av rasism mot svenskar. Man kunde precis lika gärna skrivit: "Asylinvandrare är lata. Man vill inte jobba med skitgöra. Asylinvandrare vill hellre ha bidragsförsörjning och låta någon annan jobba åt dom."
Citera
2020-04-26, 10:46
Medlem
Citat:

Känns lite illa med dessa permitteringar, känns bara som konstgjord andning. När den tar slut kommer folk sägas upp ändå.

Tror tyvärr företag utnyttjar detta ganska hårt. Har staten koll? Tex Volvo, permittering från mars till september, känns ju orimligt. Nog borde det finnas jobb för halva styrkan iallafall.

Nej det känns som detta utnyttjas och vi skattebetalare får stå för notan. Sen håller jag med att det är ett bra sätt att försöka rädda vissa företag och jobb.
Citera
2020-04-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Känns lite illa med dessa permitteringar, känns bara som konstgjord andning. När den tar slut kommer folk sägas upp ändå.

Tror tyvärr företag utnyttjar detta ganska hårt. Har staten koll? Tex Volvo, permittering från mars till september, känns ju orimligt. Nog borde det finnas jobb för halva styrkan iallafall.

Nej det känns som detta utnyttjas och vi skattebetalare får stå för notan. Sen håller jag med att det är ett bra sätt att försöka rädda vissa företag och jobb.

Internationella "flyttbara" bolag som Volvo och liknande är så viktiga för Sverige att även om de utnyttjar det något är det en vinstaffär för Sverige.

Värre då med företag knutna till Sverige som kan läggas ner och startas upp vilken dag som helst.
Citera
2020-04-26, 11:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Sedan när är ett bolags tillgångar minus skulder detsamma som ett bolags omsättning?

Du kan smasha hur många fönsterrutor som helst, men om börskurser, obligationer och fastigheter sjunker i värde så måste pensionsavkastningen minska.

Visst, har vi under en längre tid en real BNP-ökning så kommer det att vara positivt för börskurserna. Men som jag ser det har vi för länge sedan intecknat just en längre tids hög tillväxt och vinstutveckling.
Vad har nu detta med det du citerar att göra??

(Och smashar du fönsterrutor så minskar tillgångarna och börskurserna faller. Ser ut som du inte förstår dig på BWF).

Jag citerar en gång till "tillgångarna består till 85 procent av de avgifter som löntagare och arbetsgivare betalar in"

Vad beror nu dessa avgifter av?
Är det möjligen så att det finns en mycket stark koppling till BNP-tillväxt.

Dvs om BNP-tillväxten är för dålig så kommer balanseringen (aka bromsen) att slå till.

Tammer får helt enkelt rösta på C om han vill ha en hygglig pension.
(Partier så som V, SD, S, Mp som för en tillväxthämmande politik bör han iaf undvika).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in