2020-04-26, 11:13
Medlem
Utan att allt blod rinner upp i hjärnan på dem?

https://www.youtube.com/watch?v=MbhFKcqNFUU

Ser ut som en hund med vingar.
Citera
2020-04-26, 11:18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch

För de är skapta för att hänga upp och ner.

Och dessa heter just Flygande Hundar
Citera
2020-04-26, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch

Detta har jag fan också funderat på. Borde de inte få hjärnblödning efter ett tag? Endå så kan de flyga lixom?
Citera
2020-04-26, 11:26
Medlem
Bockar som rusar mot varandra i full fart och kastar sig huvud mot huvud med våldsam kraft får inte hjärnskakning pga att de har en förmåga att periodiskt stänga av blodtillförseln i hjärnan. Skulle kunna tänka mig att fladdermöss också har någon mekanism som gör att trycket inte blir för stort i huvudet.
Citera
2020-04-26, 11:49
Medlem
På samma sätt som du kan stå upp utan att allt blod rinner ner i fötterna på dig antar jag
Citera
2020-04-26, 11:51
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
För de är skapta för att hänga upp och ner.

Och dessa heter just Flygande Hundar
Undrar varför de kallas möss överhuvudtaget egentligen. Man kallar dem t.ex marsvin trots att de är närmare släkt med hästen än grisen, kanske samma lexikaliska tillfällighet ?
Citera
2020-04-26, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
På samma sätt som du kan stå upp utan att allt blod rinner ner i fötterna på dig antar jag

Detta funderade jag med på. Dock är väll blodådrorna tjockare och större samt även färre i foten så de ska tåla mer tryck?

I huvudet har du ju sjukt mycket mer blodådror väll, stora som små?

De små och tunna borde ju spricka efter ett tag?

Även om fladdermusen skulle bli stressad när den hängde upp och ner skulle ju även kunna öka trycket ännu mer av adrenalinet om musen har otur.
Senast redigerad av Ritual666 2020-04-26 kl. 11:58.
Citera
2020-04-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritual666
Detta funderade jag med på. Dock är väll blodådrorna tjockare och större samt även färre i foten så de ska tåla mer tryck?

I huvudet har du ju sjukt mycket mer blodådror väll, stora som små?

De små och tunna borde ju spricka efter ett tag?
Kanske det.

Men hur många fladdermöss med människohuvud har du sett?

Misstaget du gör är att anta att fladdermöss har människohuvuden.
Citera
2020-04-26, 12:02
Bannlyst
Citat:
Kanske det.

Men hur många fladdermöss med människohuvud har du sett?

Misstaget du gör är att anta att fladdermöss har människohuvuden.

De e sant men samtidigt vet vi ju inte om fladdermus huvud är ännu 'sämre" än ett människohuvud.

Så jag tror att dom har någon inbyggd mekanism som sänker blodtryck och kanske puls ordentligt när de sover. Då spelar det ingen roll vad de har för huvud...
Citera
2020-04-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritual666
De e sant men samtidigt vet vi ju inte om fladdermus huvud är ännu 'sämre" än ett människohuvud.

Så jag tror att dom har någon inbyggd mekanism som sänker blodtryck och kanske puls ordentligt när de sover. Då spelar det ingen roll vad de har för huvud...
Om du definierar "sämre" som hur blodkärlen ser ut så vet vi ju visst om fladdermöss har sämre huvuden.

Då är det ju bara att kolla på blodkärlen. Borde vara ganska enkelt att ta reda på isåfall
Citera
2020-04-26, 12:34
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Undrar varför de kallas möss överhuvudtaget egentligen. Man kallar dem t.ex marsvin trots att de är närmare släkt med hästen än grisen, kanske samma lexikaliska tillfällighet ?
Antar för att de blev döpta för längesen och då baserat på utseende och inte på släktskap. Såg precis en liten lurvig sak som ser ut som någon sorts grävling men som har elefant som närmaste släkting. Hade man aldrig kunnat gissa baserat på hur djuret ser ut.
Citera
2020-04-26, 12:40
Bannlyst
Citat:
Om du definierar "sämre" som hur blodkärlen ser ut så vet vi ju visst om fladdermöss har sämre huvuden.

Då är det ju bara att kolla på blodkärlen. Borde vara ganska enkelt att ta reda på isåfall

Helt ärligt så hittar jag väldigt lite om just detta när jag gör en "snabb sökning" och då brukar jag hitta rätt bra där ute på Google.

Det enda jag hittar är att vissa fladdermusarter går in i något som kallas Torpor som innebär att vissa fladdermöss går in i en kort dvala på några timmar (vid sömn?) där djurets vilopuls sjunker kraftigt.

Som jag skrev innan så skulle en lägre vilopuls kunna sänka trycket i blodkärlen.

Det låter rimligt tycker jag.

Troligtvis har de även ett huvud som är bättre anpassat för dess levnadsstil med...

De kan även hänga liggandes med vilket skulle kunna minska trycket när det blir lite för mycket i skallen.
Senast redigerad av Ritual666 2020-04-26 kl. 12:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in