2020-04-25, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vi får se.. kanske kommer vi i närheten av 7000 jag vet inte säkert, när det klingar av vet vi ju inte ännu.

Vi kommer förmodligen att få runt 10.000 dödsfall det här året, minst. Italien har just nu över 20.000 döda och fortfarande dör 100-tals varje dag.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Björn snusar så det måste vara rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja jag tror det kan ligga mycket i detta och det var också vad man såg under spanska sjukan. Ett starkt immunförsvaret kan förvärra sjukdomen.
Jag tror att covid i grunden är ett virus som är gjort för att komma in i kroppen och lägga sig latent. Det är så det funkar hos fladdermössen. Ibland blir de sjuka och då sprids viruset, men hos de flesta blir det inga starka symptom utan viruset sätter sig bara på vissa receptorer och ligger i dvala. Det är därför så många är asymptomatiska. Men hos några få människor reagerar immunförsvaret kraftigt och det är då man blir sjuk. Det verkar som att äldre personers immunförsvar reagerar starkare och därför blir de sjukare. Barnens immunförsvar reagerar inte eftersom deras immunförsvar inte är utvecklat och då kan viruset ta sig in i kroppen utan att det märks.

Nikotin försämrar immunförsvaret. Rökare har 14 gånger högre risk bli allvarligt sjuka eller dö av Covid-19. Viruset får lättare fäste i rökares lungor.
Citera
2020-04-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Nikotin försämrar immunförsvaret. Rökare har 14 gånger högre risk bli allvarligt sjuka eller dö av Covid-19. Viruset får lättare fäste i rökares lungor.

Läs detta och återkom!

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/22/french-study-suggests-smokers-at-lower-risk-of-getting-coronavirus
Citera
2020-04-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Absolut. Men han är ett undantag...

Denna sjukdom tar ej oss etniska svenskar....

Satan va upprörd ni liberaler är över detta.

Covid-19 är en stone cold rasist.

Nja, det stämmer inte riktigt. Om man tittar på Stockholms avlidna, så finns det avlidna utspritt över alla stadsdelar, även traditionella stadsdelar där det bor nästan bara "etniska svenskar". Det stämmer dock att det finns en överrepresentation i de två stora områdena med stor andel invandrare, Rinkeby t.ex. Från officiellt håll tror man att det har mkt att göra med boendeförhållanden.

Men, väldigt intressant, vilket vi berörde i tråden häromdan, att i Botkyrka, ett lite "äldre" område med invandrare där det gjorts stora sociala insatser genom åren, och blivit ett något mindre utsatt område med troligen lite bättre integrationspolitik, de har förvånansvärt låga dödstal i Corona.

Men det att Corona inte går på etniska svenskar kan vi avfärda väldigt snabbt, dock tror jag att du kanske inte var riktigt allvarlig när du sa det.

https://mitti.se/nyheter/manga-avlidit-covid/
Citera
2020-04-25, 23:25
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige försöker en slags grupptryck och skam-taktik, vilket funkar på de allra flesta som har lite konsekvenstänk och empati i kroppen. Rapporter om att en hel del unga friska och symptom fria från US fått stroke av covid kanske blir en väckarklocka
Det lyckades väldigt bra att skambelägga Stockholmare som ville åka till Åre, SVTnyheter rapporterade att det var en kraftig minskning av resenärer till Åre.
Verkar inte som att det är samma skam att gå på krogen och trängas....
//Skalman
Citera
2020-04-25, 23:25
Medlem
Vilken tur att Kina kan skylla allt på USA nu ...https://www.newsbreak.com/news/0OqzHDdq/china-puts-a-city-of-10-million-on-lockdown-to-curb-a-new-coronavirus-outbreak-after-a-student-retur ning-from-new-york-infected-more-than-70?s=oldSite&ss=i2
Citera
2020-04-25, 23:28
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ja jag tror det kan ligga mycket i detta och det var också vad man såg under spanska sjukan. Ett starkt immunförsvaret kan förvärra sjukdomen.
Jag tror att covid i grunden är ett virus som är gjort för att komma in i kroppen och lägga sig latent. Det är så det funkar hos fladdermössen. Ibland blir de sjuka och då sprids viruset, men hos de flesta blir det inga starka symptom utan viruset sätter sig bara på vissa receptorer och ligger i dvala. Det är därför så många är asymptomatiska. Men hos några få människor reagerar immunförsvaret kraftigt och det är då man blir sjuk. Det verkar som att äldre personers immunförsvar reagerar starkare och därför blir de sjukare. Barnens immunförsvar reagerar inte eftersom deras immunförsvar inte är utvecklat och då kan viruset ta sig in i kroppen utan att det märks.

Det låter mycket plausibelt. Tanken med lågdos av immunsuppresiva är ju just att man vill tämja ett överaktivt immunförsvar så att det opererar på en normal nivå. Det är inte helt otänkbart att det skyddar mot den slags överreaktion som dödar covid-patienter. Däremot lever nog yngre personer med autoimmuna sjukdomar som de inte behandlas för risigt till.

Ofta går ju dessa sjukdomar i skov med långa perioder av symptomfrihet vilket gör att man inte söker vård förens man bli allvarligt sjuk. Jag är en av dessa och jag är glad över att vara under behandling nu. Jag höll på att stryka med i en influensa för 10 år sedan, kort därefter blev jag diagnostiserad med en autoimmun sjukdom.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2020-04-25 kl. 23:49.
Citera
2020-04-25, 23:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läs detta och återkom!

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/22/french-study-suggests-smokers-at-lower-risk-of-getting-coronavirus

Artikeln säger ju samma sak att det är allvarligare för rökare, men nikotinet kan skydda. Förstör man lungorna för att få i sig nikotinet är det inte bra.
Citera
2020-04-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Ryktas att FHM kör sin pressträff direkt från en av våra populäraste uteserveringar här i Stockholm imorgon 14:00. Lite folklig trängsel. Anders Tegnell kommer sitta i baren för enskilda intervjuer och autografer, och man får bjuda på en öl eller två. Mingel och disco med socialstyrelsen efteråt, krisberedskapschef Johanna Sandwall spelar plattor.
Hahah ja lite humor måste man ha i dessa jobbiga tider. Ditt inlägg är det första som fått mig att skratta på länge 😀
Citera
2020-04-25, 23:30
Medlem
Citat:
7000 är lågt räknat. Redan nu har över 2000 avlidit och det finns 500 på intensiven. Det fylls på hela tiden med hundratals nya fall varje dag. Man tror nu att vid kulmen kommer det att dö över 1000 varje dag. Detta är helt i linje med FHMs planer.

Vilka är "man"?
Citera
2020-04-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast det har han ju faktiskt rätt i.
Vad menar du är fel i den gissningen?

Om man börjar testa fler och fler, så kommer man ju fånga fall som inte behöver vård..
Tex i Helsingborg har man börjat testa personal. Det kan ju göra att det blir väldigt svårt att använda nya fall som indikator.

I övrigt så borde Tegnell vara tyst..

Det som blir lite komiskt i det är ju att Wallensten sa i princip nån dag innan, att de INTE trodde de senaste nya fallen berodde på nån ökad testning. Då sa några i tråden ungefär att Ja ja, man får se när AT kommer med damage control och säger att det bara beror på ökad testning...

Det blir lite av en tragikomisk fars. Och de måste ju till slut förstå att ingen normalt kritiskt tänkande människa kommer att lita på ett ord de säger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in