2020-04-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Min personliga teori är att viruset uppstod och sen kom till Sverige betydligt tidigare än vi trodde. Därmed har smittspridningen tagit längre tid än vi trodde och det är således mindre smittsamt än vi först uppfattade. Man säger ju att det uppstod i januari eller så i Kina men min teori är att det kanske uppstod redan i september eller något. Bara mina egna funderingar dock.

Det är därför det liksom inte tog fart så fort som en del trodde det skulle göra. Men nu verkar det vara på gång! Den som lever och har hälsan får se!

Jag misstänker också att det har funnits i Sverige längre än vad många tror.

Jag tror egentligen inte att jag har haft det, men tänker att jag och andra i min närhet kanske hade det i februari. Jag är nästan aldrig sjuk men nu mådde jag och flera andra mer eller mindre dåligt i flera veckor och med lite udda symtom och mående. Utan pålitlig testning kommer vi dock aldrig att få veta.
Citera
2020-04-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Japp, och Titanic var som en svårare kanotolycka.
Spanskan var en allvarlig influensa. Den skördade ganska många liv.
Citera
2020-04-25, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Ta en snus, säkert nikotinet som skyddar. Finns andra autoimmuna sjukdomar där rökning skyddar. En sådan sjukdom är ulcerös kolit. Ännu har man vad jag vet inte sett en överdödlighet bland personer med autoimmuna sjukdomar som oftast behandlas med immunsupprimerande.

Man tror till och med immunsppresiva kan skydda från att utveckla allvarlig covid-19

Ja jag tror det kan ligga mycket i detta och det var också vad man såg under spanska sjukan. Ett starkt immunförsvaret kan förvärra sjukdomen.
Jag tror att covid i grunden är ett virus som är gjort för att komma in i kroppen och lägga sig latent. Det är så det funkar hos fladdermössen. Ibland blir de sjuka och då sprids viruset, men hos de flesta blir det inga starka symptom utan viruset sätter sig bara på vissa receptorer och ligger i dvala. Det är därför så många är asymptomatiska. Men hos några få människor reagerar immunförsvaret kraftigt och det är då man blir sjuk. Det verkar som att äldre personers immunförsvar reagerar starkare och därför blir de sjukare. Barnens immunförsvar reagerar inte eftersom deras immunförsvar inte är utvecklat och då kan viruset ta sig in i kroppen utan att det märks.
Citera
2020-04-25, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar og informasjon!

Jeg synes at det er merkelig at Sverige har valgt å ikke innføre forbud og at de velger å legge ansvaret på befolkningen (og krögaren i dette tilfellet) i en så alvorlig sak som denne pandemien der mange risikerer å bli alvorlig syke og mange risikerer å dø. Hvilke eventuelle varige skader man kan få av corona hvis man blir frisk, vet vi jo heller ikke.

Jeg forstår ikke hvordan myndighetene tenker når de risikerer befolkningens liv og helse på denne måten.
Man har jo lover og regler for biltrafikk feks. og hvis myndighetene i Sverige ønsker å bremse smittespredningen så kan de og bør de innføre påbud, forbud, lover og regler som medfører at smittespredningen bremses.

Jeg tenker mye på dere som bor i Sverige❤️ og jeg håper at det snart innføres effektive tiltak for å bremse smittespredningen

Vi är svenskar.... vi kör alltid utan kådisar...

Vi kör alltid utan säkerhetsbälten.
Citera
2020-04-25, 23:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tror mer det beror på att dom inte turistar och flyger framåt tillbaka till Kina och Europa exempelvis. Dom rör sig mer statiskt i sina egna städer och byar.

- Det har du helt rätt i. Smittspridningen till Europa drevs förmodligen till stor del av turister och andra besökare. Men oviljan att stänga gränsen, för turister och andra resenärer, misstänker jag beror på att stängda gränser förknippas med främlingsfientlighet.

Det finns fler förklaringar till att Afrika drabbas lindrigt. Den viktigaste tror jag är deras extrema befolkningsökning. Afrikanernas höga födelsetal leder till låg medelålder, vilket leder till att befolkningen drabbas lindrigt av Covid-19. Covid-19 dräper vita västerlänningar, och inte överbefolkade afrikanska länder med galopperande befolkningstillväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg tenker mye på dere som bor i Sverige❤️ og jeg håper at det snart innføres effektive tiltak for å bremse smittespredningen

- Tack så mycket för omtanken. Det värmer, och det uppskattas.

Jag är glad att Sverige har dom bästa grannar man kan tänka sig.
Citera
2020-04-25, 23:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Jag misstänker också att det har funnits i Sverige längre än vad många tror.

Jag tror egentligen inte att jag har haft det, men tänker att jag och andra i min närhet kanske hade det i februari. Jag är nästan aldrig sjuk men nu mådde jag och flera andra mer eller mindre dåligt i flera veckor och med lite udda symtom och mående. Utan pålitlig testning kommer vi dock aldrig att få veta.

Flera jag känner fick "influensan" då och få är helt OK än. Sedan började det komma massa "förkylningar", inte de klassiska med massa snor, men mindre allvarliga infektioner med småfeber några dagar. Och de verkar inte bli bra. Det går en vecka, så har de samma symptom igen.

Iofs kan det vara att jag tittar efter det, men tror inte det är hela sanningen. Har aldrig vad jag varit med om att alla jag känner har varit sjuka ungefär samtidigt.
Citera
2020-04-25, 23:13
Medlem
schuberts avatar
Intervju med professorn bakom studien som enligt många fick Storbrittanien att byta strategi från den svenska till den mer världsomspännande. Tillika en röst för motsatt strategi än den svenska och en chans till försvar för de studier och åsikter som så ofta sågas av Tegnell, Gisecke m.f.l. Något vi inte är bortskämda med i svensk media.

Diskuterar b.la. den svenska strategin och situationen i Sverige just nu och vad professorn förväntar sig framöver.

https://www.youtube.com/watch?v=6cYjjEB3Ev8
Citera
2020-04-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
-
Det finns fler förklaringar till att Afrika drabbas lindrigt. Den viktigaste tror jag är deras extrema befolkningsökning. Afrikanernas höga födelsetal leder till låg medelålder, vilket leder till att befolkningen drabbas lindrigt av Covid-19. Covid-19 dräper vita västerlänningar, och inte överbefolkade afrikanska länder med galopperande befolkningstillväxt.

Pandemin har knappt börjat på södra halvklotet. Vänta till juni-augusti.
Citera
2020-04-25, 23:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Håller med dig...känner mig extremt kärnfrisk.

Kör en cigg på morgonen till kaffet, resten är hemmakört snus...

Jag har en känsla av du kommer att klara dig fint, snusar bara själv men är övertygad om att det skyddar oss-dödar all skit som vi kommer i kontakt med.

Citat:
"Evidence is beginning to show the proportion of smokers infected with coronavirus is much lower than the rates in the general population.

Scientists are now questioning whether nicotine could stop the virus from infecting cells, or if it may prevent the immune system overreacting to the infection.

Doctors at a major hospital in Paris - who also found low rates of smoking among the infected - are now planning to give nicotine patches to COVID-19 patients."

artikeln; https://www.dailymail.co.uk/health/article-8246939/French-researchers-plan-nicotine-patches-coronavirus-patients-frontline-workers.html
Citera
2020-04-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Herd immunity is the same thing as a total defeat if risk groups are not completely isolated. There will be no herd immunity bellow 60%.

Agreed. I’ve seen serious estimates from 60-82%

How many silent carriers are there? 50% silent carriers?

(1,4 / / 2) = 0,7
cfr: 0,7%

The studies I have seen all point to around 40%. 1,4 x 0.6 = 0,84

But the serological testing in New York indicates the estimates of a 1% IFR from the Imperial College and what we have seen from closed population studies are correct, if not a little low.

1,780,800 infected and 16,600 dead with 780 in the ICU’s that have a 90% mortality rate. This gives us 17,300 dead — and they admit to a backlog of deaths. Either way, this gives us 0.97% without this theoretical backlog.

Diamond Princess studied by Russell and colleagues. Russell notes the true fatality rate may be 0.6 or 0.7 %.

It turns out their IFR was pretty on-point, if skewed a little high.

Johan Giesecke, former statsepidemiolog, said 50% infected by SARS-CoV-2 did not feel sick. He mentioned several studies.

Don’t get me started on Giesecke, man. I have a study regarding this I’ll find for you that I found interesting.

I believe the serological testing in New York City indicates a 1% IFR when clinically diagnosed cases, the ICU’s and the backlog is accounted for as well as the delay between median time to IgG antibodies and median time to death is accounted for. My thoughts in bold above.
Citera
2020-04-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi är svenskar.... vi kör alltid utan kådisar...

Vi kör alltid utan säkerhetsbälten.

Det är så konstigt eftersom Sverige är känt för säkerhet och trygghet. Det var så fram till 1990-talet. Sedan kom nya ideer in i Svensk politik och på ett par decennier har man lyckats fördärva mycket av det som man hade byggt upp. Till exempel så avvecklade man hela beredskapen och la om till ett just in time-system. Sverige skulle beställa det som behövdes från utlandet i händelse av en kris.
Trygghet är något som dagens politiker verkar hata.
Citera
2020-04-25, 23:18
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Den här 23årig fotbollsproffs i Frankrike är typ i koma:

https://www.gazzetta.it/Calcio/Ligue-1/25-04-2020/coronavirus-sambia-montpellier-coma-indotto-370474133839.shtml
Förmodligen pga underliggande TBC och/eller katmissbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in