Citat:
Ursprungligen postat av
BenitoPolymem
Var tvungen att storhandla på ica maxi, Kalmar, idag. Gjorde en liten fältstudie. Det finns ett tvättställ i anslutning till huvudentrén. Under den tiden jag stod och iakttog folk som strömmade på väg till köpcentret var det inte en käft som tvättade händerna. Inte en enda, förutom jag då.
Däremot verkade flera faktiskt gå omvägar för att inte komma för nära andra.
Men det här med handhygienen, eller brist därpå, är förbluffande. Folk tvättar sig inte ordentligt, inte ens efter toabesök eller före måltid. Vad är det som är så svårt att fatta?
Jag tvättar händerna hemma före och efter handling. Direkt efter handlingen tar jag handsprit tills jag kommer hem och kan tvätta händerna ordentligt. Vill helst inte ta i en kran som andra har tagit i.
Men ja, det finns faktiskt dumma människor som inte verkar kunna lära sig att tvätta händerna efter toabesök!
Alla som vill diskutera immunitetens vara eller icke borde invänta säkra tester för att kunna fastställa förekomsten av antikroppar. KTH har tydligen gjort ett test med hög träffsäkerhet. Dessa tester använder fler delar av viruset som de testar mot och deras data "visar på betydligt mycket högre procent av antikroppar än vad tidigare, mindre säkra tester har gjort" (Sophia Hober, KTH).
Vi vet väl inte hur säkra de asiatiska testerna egentligen varit?