2020-04-25, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Du har rätt. Det viktiga är att ni pack som bor i Mälaradalen tar skiten först.

Ni kommer dö först. Det är det viktiga,

Sen fixar vi bönder resten. Vi kommer överleva i stort set untouchable.

Precis som vi gjorde med Mers och alla vinterkräksjukor. (+ HTLV-3)

Tiger Viking DNA

Det är några procent som dör. Inte hela samhällen som du påstår.

Mers kom aldrig och slog i Sverige så det är inget å jämföra med.
Citera
2020-04-25, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nu kan riktiga antikroppstester dras igång:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WbMloj/svenska-upptackten-testet-har-haft-100-procent-ratt

Bra shit. Istället för leksakstesterna som fungerar sisådär.

Bra där. Sophia Hober is da man! Nu kommer svensk vetenskap ta världen ur krisen, ser fram emot allsvensk premiär på Nya Söderstadion snart.
Citera
2020-04-25, 21:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är inte enkelt. Vår försiktiga livsstil har minskat insjuknande i andra sjukdomar så överdödligheten i Covid kommer maskeras delvis av underdödlighet pga av vår tillbakadragenhet. Också stroke och hjärtinfark verkar minska pga av lockdown, liksom förmodligen olyckor och kanske självmord.

Jag är tämligen säker på att suiciderna kommer att öka. Det är ganska få som dör i olyckor varje år, »bara« 250 dör i trafiken. Allt detta kommer dock att synas. Med det menar jag att det kommer inte bara att jämföras totalen. Alla olika dödorsaker kommer att granskas för att få så korrekt siffra som möjligt för eventuell överdödlighet.

Jag tror inte att stroke och hjärtinfarkt minskar heller, men det återstår att se.
Citera
2020-04-25, 21:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det kan jag hålla med om som princip, men vad är det för eländen man riskerar? Kan du kvantifiera det på något sätt i relation till de tvåtusen döda vi redan sett och de som fortsatt kommer att dö?
Att underlåta att göra något är också en handling som får konsekvenser.
Tror du verkligen att alla de dödsfallen hade kunnat undvikas?
Citera
2020-04-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Vilka ni? Jag överdramatiserar inte det här utan är väldigt realististisk. Du måste ha missat att läsa mina tidigare inlägg. Det här är en allvarlig pandemi, någonstans mellan asiaten och spanskan. Tursamt har vi bättre sjukvård idag. Sverige gör i stort rätt, men borde begränsat resandet tidigare. Jag har tidigare uppskattat att antalet döda kommer bli högst 7000. Jag har inte revidierat den uppskattningen.

Du kan läsa mitt andra svar om rapportering under helgdagar. För att få en uppfattning om trender bör du titta på 7-dagars medelvärden, och inte se alls på de sista 3-4 dagarna (pga fördröjning i rapporteringen).

Spanien rapporterar högre siffror idag än igår, trots att det är helg.

Men vi kanske ska sluta jämföra dag för dag, när det ändå inte är dagens siffror som rapporteras.

Intressant vore hur du som vanlig Svensson lyckas räkna fram siffran 7000.
Citera
Medlem
Har inte läst ett endaste av era inlägg men kommer att göra det i mån av tid. Kan i ämnet rekommendera att kolla på Youtubekanalen Peak Prosperity i ämnet. Har följt denna kanalen sen februari och har varit träffsäkert hittills.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är några procent som dör. Inte hela samhällen som du påstår.

Mers kom aldrig och slog i Sverige så det är inget å jämföra med.

Principen gäller dude.

Knappt 40 etniska svenskar under 60 som dött i Covid-19.

Alsing är en av dom.

U cant kill us.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-25 kl. 22:01.
Citera
2020-04-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är rapporteringen som inte fungerar på helgerna. Det är väldigt stora eftersläpningar över huvud taget. Lita aldrig på helgsiffrorna.

Vi får köra senaste veckan istället det blir mer rättvisande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Har du någon källa för att annan dödlighet minskar, bortsett från olyckor? Jag är öppen för ny info, men det jag har läst hittills tyder snarare på motsatsen.

Det både ökar nog och minskar. Minskningen beror till exempel på att folk som skulle dött ändå av något annat inom kort hinner då av coronan innan. En annan anledning till minskning är att alla smittsamma sjukdomar minskar så som influensa på grund av social distansering.
Sedan kan det öka beroende på att folk inte vågar söka vård och att sjukvården är överbelastad på grund av alla coronafall.
Men om det totalt sett ökar eller minskar vet jag inte.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Då går det inte göra en tillförlitlig kurva på enstaka dagar till och från.
Jo jag har lite koll på det.
Jo, du kan trenda på enstaka dagar om du gör det minst en vecka tillbaka. Alla dödsfall måste ha hunnit rapporterats in.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Var tvungen att storhandla på ica maxi, Kalmar, idag. Gjorde en liten fältstudie. Det finns ett tvättställ i anslutning till huvudentrén. Under den tiden jag stod och iakttog folk som strömmade på väg till köpcentret var det inte en käft som tvättade händerna. Inte en enda, förutom jag då.

Däremot verkade flera faktiskt gå omvägar för att inte komma för nära andra.

Men det här med handhygienen, eller brist därpå, är förbluffande. Folk tvättar sig inte ordentligt, inte ens efter toabesök eller före måltid. Vad är det som är så svårt att fatta?

Jag tvättar händerna hemma före och efter handling. Direkt efter handlingen tar jag handsprit tills jag kommer hem och kan tvätta händerna ordentligt. Vill helst inte ta i en kran som andra har tagit i.
Men ja, det finns faktiskt dumma människor som inte verkar kunna lära sig att tvätta händerna efter toabesök!

Alla som vill diskutera immunitetens vara eller icke borde invänta säkra tester för att kunna fastställa förekomsten av antikroppar. KTH har tydligen gjort ett test med hög träffsäkerhet. Dessa tester använder fler delar av viruset som de testar mot och deras data "visar på betydligt mycket högre procent av antikroppar än vad tidigare, mindre säkra tester har gjort" (Sophia Hober, KTH).
Vi vet väl inte hur säkra de asiatiska testerna egentligen varit?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Detta samtidigt som vi långt ifrån tycks ha passerat någon smittoppen vad det verkar som. Jag undrar hur det kommer se ut inom sjukvården om en månad. Något säger mig att vi absolut inte kommer se någon minskning. Jag är rädd att vi får se scener som Italien, Spanien, Frankrike och New York här i Stockholm. En vård som kanske bara har möjlighet att hjälpa 1 av 10 som inkommer med grava andningsbesvär.

Det beror helt på hur duktiga folk är på att låta bli att smitta ner sig! Därför är folk som har blivit faktaresistenta av sin egen krisreaktion så farliga när de skriker om att det är en vanlig influensa. Det är skitfarlig och stanna hemma. För helvete. Tack.

Isåfall kommer Sverige ha en de-facto lockdown och allt kommer gå bra.

Det får fan vara slut med platåer. Mer död så folk stannar hemma, för myndigheterna kommer inte göra något. https://www.youtube.com/watch?v=VS3tbAB8RVs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in