2020-04-25, 18:31
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om den högra killen är Mårten kan man tänka sig att han hade samma utstyrsel vid biobesöket, och det innebär i så fall att han inte är identisk med mannen i beige långrock som Katrin Ekström sett ha en dispyt med Olof efter bion.
Bra tänkt! Det har inte slagit mig, men så torde det vara. Vad jag vet har uppgifter om Mårtens kläder vid biobesöket annars aldrig framkommit. PU har säkert fastställt det i Grand-avsnittet, men vi andra har inte mycket att gå på.

Nån här kanske minns i vilken mån vittnen antytt Mårtens kläder i de offentliggjorda förhören?
Citera
2020-04-25, 18:35
Medlem
Grandiosos avatar
Vykorten som förbryllar polisen
Skulle Palme mördats en dag tidigare?

Den teorin blev aktuell för polisen när tre gåtfulla vykort dök upp i spaningarna.

Korten är poststämplade i Stockholm och saknar underskrift. Det enda som står på dem är:
"Glöm inte den 27:e februari! På återseende, City of Stockholm".
Samtliga tre kort skickade till Genevé i Schweiz.

Just den 27:e, dagen innan mordet alltså, ska Palme ha uppgett att han känt sig förföljd.
Bevakad hela dagen.

https://tidningar.kb.se/2636667/1988-02-27/edition/156080/part/1/page/10/?q=palmemordet%201988&from=1988-01-01&to=1988-12-31
Citera
2020-04-25, 18:56
Medlem
Är det någon som hittat någon mer information om de här två unga männen?

Vintage photo of Palme murder. Anders Ekman and Christoffer Almsäter were the witnesses of the death penalty

https://www.amazon.co.uk/Vintage-murder-Christoffer-Alms%C3%A4ter-witnesses/dp/B075CTSR3Q
Citera
2020-04-25, 19:41
Medlem
FurirRevaers avatar
Säpo´s knattegrupp? Eller delar av någon av de irreguljära spaningsgrupperna?
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som hittat någon mer information om de här två unga männen?

Vintage photo of Palme murder. Anders Ekman and Christoffer Almsäter were the witnesses of the death penalty

https://www.amazon.co.uk/Vintage-murder-Christoffer-Alms%C3%A4ter-witnesses/dp/B075CTSR3Q
Citera
2020-04-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Säpo´s knattegrupp? Eller delar av någon av de irreguljära spaningsgrupperna?

Vet du något mera om den här knattegruppen?

Jag tycker de ser för unga ut för att ingå i någon irreguljär spaningsgrupp men det går ju heller inte att utesluta helt och hållet.
Citera
2020-04-25, 19:57
Medlem
FurirRevaers avatar
Inte mer än att Näss ska ha nämnt dom. Det var någon son till en Säpopolis som förekommit som vittne i avsnittet om t-banefärden från Gamla stan. Säger inte att han deltog i något men det var något jag reagerade över när jag läste förhöret.
Citat:

Jag tycker de ser för unga ut för att ingå i någon irreguljär spaningsgrupp men det går ju heller inte att utesluta helt och hållet.
Citera
2020-04-25, 20:18
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
SÄPO lyser överhuvudtaget med sin frånvaro på Sabbatsberg under mordnatten, med ett undantag. Jag har sett en notering om att SÄPOfolk hämtade upp OPs kläder på SABB. Minst sagt märkligt då alla tekninska fynd borde ligga under tekninska roteln och Wincent Lange Hittar inte detta dokument i hastigheten men någon i tråden kanske har sett dokumentet jag syftar på.
Ja bröderna Poutiainen anger ju att Säpo såvitt man vet inte närvarande på Sabb under mordnatten och det finns heller inga officiella angivelser om att de infunnit sig där. Men de framhåller ju också att juristkommissionen gav upp inför svårigheterna att reda ut hur det låg till, inte att det slagits fast att Säpo inte var på Sabb. Det vore ganska häpnadsväckande om Säpo inte alls dök upp på Sabb, men så kan det förstås varit. Fast det kan lika gärna vara så att det inte finns någon anledning att offentliggöra att de var där.

Det finns trots allt tecken på att någon eller några från Säpo kan ha varit på Sabb under natten:

Dels finns ett uttalande från någon, jag tror det är en sjuksköterska men jag hittar inte källan just nu, som i något sammanhang uppgav att det var ett väldigt spring med folk från polisen och Säpo på Sabb under natten. Kan vara ett missförstånd eller en gissning, men kan också vara fallet att ngn/ngr legitimerade sig som eller angav sig vara Säpo inför ngn/ngr i ngt skede. Det är väl inte heller otänkbart att någon var där i dubbla roller, eller hade ett särskilt rapporteringsuppdrag till Säpo? T.ex. Christiansons handlande är höljt i dunkel och mycket tyder på att han ingick i kuppförsvaret, men sitter han på olika stolar kan han haft något slags Säpo-uppgift med. Detsamma gäller ju för t.ex. Wincent Lange, som mvagrippa påminner.

Dessutom finns omständigheten att Lisbet efterfrågar Säpo på Sabb. När Lingsberg och Lund kommer från Krim för att höra henne vill hon inte prata med dem, men säger sig däremot vara villig att tala med Säpo. Så Lingsberg försöka ordna det genom att prata med (ringa?) sin chef Sievert Lindahl, som ger beskedet att SÄK ska skicka folk. Som Borgnäs säger i nya boken: "Om detta slutligen skedde, och om det hölls något samtal eller förhör med henne av Säpopersonal, är okänt. Sådana förhör är i varje fall inte öppet dokumenterade och redovisade."

Dessutom då uppgiften att någon från Säpo ev. hämtade upp OP:s kläder på Sabb. Jag har sett det där hos Dammegård och det förefaller härstamma från Wincent Lange, men var uppgiften ursprungligen kommer ifrån och i vilken mån det stämmer vet jag inte:

"Kl 08.34 STOCKHOLM (VILL HA LISBETS KLÄDER)
Chefen för Brottstekniska Roteln Wincent Lange vill ha Lisbet Palmes kläder för en teknisk undersökning. Enligt Ledningscentralens protokoll ska Säk ordna detta."

Det behöver ju heller inte betyda att det var Säpo som hämtade kläderna, bara att de under tidig morgon besiktade dem eller på något annat sätt var involverade i hanteringen av dem.
Citera
2020-04-25, 20:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Inte mer än att Näss ska ha nämnt dom. Det var någon son till en Säpopolis som förekommit som vittne i avsnittet om t-banefärden från Gamla stan. Säger inte att han deltog i något men det var något jag reagerade över när jag läste förhöret.

Bo Holms son, Stefan?
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMR2RTbDctSUhHeFU/view
Citera
2020-04-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vykorten som förbryllar polisen
Skulle Palme mördats en dag tidigare?

Den teorin blev aktuell för polisen när tre gåtfulla vykort dök upp i spaningarna.

Korten är poststämplade i Stockholm och saknar underskrift. Det enda som står på dem är:
"Glöm inte den 27:e februari! På återseende, City of Stockholm".
Samtliga tre kort skickade till Genevé i Schweiz.

Just den 27:e, dagen innan mordet alltså, ska Palme ha uppgett att han känt sig förföljd.
Bevakad hela dagen.

https://tidningar.kb.se/2636667/1988-02-27/edition/156080/part/1/page/10/?q=palmemordet%201988&from=1988-01-01&to=1988-12-31

Mycket fin handstil på vykorten

En person som textade lika fint var ju Skandiamannen SE, men om man har jämfört hand handstil med

vykortet vet jag inte, någon som har kunskap om detta ?
Citera
2020-04-25, 20:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja det var märkligt. Men kanske ett tecken på att innehållet var från höften?

Att Lars "Jägar-Nisse" Nilsson hördes och var föremål för en ganska utdragen utredning är ju välbekant, inte minst eftersom han själv gick ut i media om det på senhösten 1988. Men vad jag har sett var LN inte säkerhetschef på F7, varken förr eller senare. I tidningarna angavs han vara bevaknings- och räddningsledare, dessutom förvisso engagerad i säkerhetsfrågor vid sidan om sina ordinarie arbetsuppgifter, bl.a. som utbildningsledare, men alltså inte säkerhetschef.

"Jag mördade inte Palme" - den utpekade militären kräver upprättelse."

Slarvas i artikeln. Först får "Jägar-Nisse" heta Olsson i efternamn innan man kommer på
att det är ju Nilsson det ska vara.

På slutet i artikeln säger han:
- "Faktum är ju att har polisen betraktat mig som en eventuell mördare borde de faktiskt
skuggat mig ända in i sängkammaren om de skött sitt jobb.
- Eftersom jag är helt oskyldig känns allt det här väldigt obehagligt.
Och jag kräver total upprättelse - omgående."

Fick han nån upprättelse sen, tro? Eller blev det ingenting?

Göteborgsposten 1988-11-21
https://tidningar.kb.se/?q=palmemordet%201988&page=1

Funkar inte att direktlänka tyvärr men detta hittas långt ner på sidan som dyker upp.
Citera
2020-04-25, 21:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bo Holms son, Stefan?
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMR2RTbDctSUhHeFU/view

187cm lång, burrigt hår , son till en SÄPO-man och namne till en känd höjdhoppare. Ja han är helt klart en tänkbar knatte. Intressant nog finns en iaktagelse i hörnan Holländargatan/rådmansgatan av en burrig frisyr, vittnet trodde marockan. Har ryktats att den observationen var en av dom låg till grund för övervaknings, men ej gått att få bekräftad.
Citera
2020-04-25, 21:25
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag ska kolla mitt arkiv. Har lite dålig ordning på bilderna.

Och nu medan jag skriver så hittade jag en anteckning om att denne fotograf skulle vara
Stig Almqvist från Aftonbladet.
Vilket också står i Palme-Nytt

Utöver Stig och Ulf, så har jag antecknat att
Karl Melander och Vojta Klecka också dök upp på Sabb.

Även Anders Holmström(TT) dök upp där, men kom sannolikt sent.

Jag kontaktade Almqvist som BESTÄMT förnekade att han tagit fotot. Det var något Anér hittade på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in