Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
SÄPO lyser överhuvudtaget med sin frånvaro på Sabbatsberg under mordnatten, med ett undantag. Jag har sett en notering om att SÄPOfolk hämtade upp OPs kläder på SABB. Minst sagt märkligt då alla tekninska fynd borde ligga under tekninska roteln och Wincent Lange Hittar inte detta dokument i hastigheten men någon i tråden kanske har sett dokumentet jag syftar på.
Ja bröderna Poutiainen anger ju att Säpo såvitt man vet inte närvarande på Sabb under mordnatten och det finns heller inga officiella angivelser om att de infunnit sig där. Men de framhåller ju också att juristkommissionen gav upp inför svårigheterna att reda ut hur det låg till, inte att det slagits fast att Säpo inte var på Sabb. Det vore ganska häpnadsväckande om Säpo inte alls dök upp på Sabb, men så kan det förstås varit. Fast det kan lika gärna vara så att det inte finns någon anledning att offentliggöra att de var där.
Det finns trots allt tecken på att någon eller några från Säpo kan ha varit på Sabb under natten:
Dels finns ett uttalande från någon, jag tror det är en sjuksköterska men jag hittar inte källan just nu, som i något sammanhang uppgav att det var ett väldigt spring med folk från polisen och Säpo på Sabb under natten. Kan vara ett missförstånd eller en gissning, men kan också vara fallet att ngn/ngr legitimerade sig som eller angav sig vara Säpo inför ngn/ngr i ngt skede. Det är väl inte heller otänkbart att någon var där i dubbla roller, eller hade ett särskilt rapporteringsuppdrag till Säpo? T.ex. Christiansons handlande är höljt i dunkel och mycket tyder på att han ingick i kuppförsvaret, men sitter han på olika stolar kan han haft något slags Säpo-uppgift med. Detsamma gäller ju för t.ex. Wincent Lange, som
mvagrippa påminner.
Dessutom finns omständigheten att Lisbet efterfrågar Säpo på Sabb. När Lingsberg och Lund kommer från Krim för att höra henne vill hon inte prata med dem, men säger sig däremot vara villig att tala med Säpo. Så Lingsberg försöka ordna det genom att prata med (ringa?) sin chef Sievert Lindahl, som ger beskedet att SÄK ska skicka folk. Som Borgnäs säger i nya boken: "Om detta slutligen skedde, och om det hölls något samtal eller förhör med henne av Säpopersonal, är okänt. Sådana förhör är i varje fall inte öppet dokumenterade och redovisade."
Dessutom då uppgiften att någon från Säpo ev. hämtade upp OP:s kläder på Sabb. Jag har sett det där hos Dammegård och det förefaller härstamma från Wincent Lange, men var uppgiften ursprungligen kommer ifrån och i vilken mån det stämmer vet jag inte:
"Kl 08.34 STOCKHOLM (VILL HA LISBETS KLÄDER)
Chefen för Brottstekniska Roteln Wincent Lange vill ha Lisbet Palmes kläder för en teknisk undersökning. Enligt Ledningscentralens protokoll ska Säk ordna detta."
Det behöver ju heller inte betyda att det var Säpo som hämtade kläderna, bara att de under tidig morgon besiktade dem eller på något annat sätt var involverade i hanteringen av dem.