2020-04-25, 13:27
Avslutad
japp min blonda lillasyster på 16 år som inte ens växt upp i ett blatteområde slänger alltid in några walla/allah eller något liknande. Helt sjukt. Tror det mest beror på musiken de lyssnar på. Svensk orten rap
Citera
2020-04-25, 13:44
Medlem
xposures avatar
Käkade ute när ett sällskap slog sig ner bredvid oss
6 personer, två med invandrarbakgrund och fyra var pursvenska.
Att invandrarna skulle tala med brytning hade jag inte reagerat på, men när de svenska killarna gör det och dessutom bryter ännu värre, det var en ny nivå av pinsamhet.
Citera
2020-04-25, 13:46
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Finns det något pinsammare ?
Citera
2020-04-25, 13:48
Medlem
De borde ges lavetter tills de slutar prata som blattar.
Citera
2020-04-25, 14:05
Medlem
Det har varit så här i många år runt Stockholms förorter. Det har alltid varit tufft bland de ” finare” förortsbarnen att bland kompisar använda ett språkbruk som används av de mindre bemedlade. Från typiska svenska kriminella områden fram till nuvarande förorter med blattesvenska.
Citera
2020-04-25, 14:37
Medlem
folkgemenskaps avatar
På min tid kallade vi dom Wiggers. "wannabe niggers".
Det är bara håna dom tills dom slutar.
Citera
2020-04-25, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
På min tid kallade vi dom Wiggers. "wannabe niggers".
Det är bara håna dom tills dom slutar.

Finns det ordet inte fortfarande? Vi kallade folk det hela tiden. Jag hade polare som var negers... inte ens dom bröt, trots att dom inte direkt tillhörde medelklassen.

Väldigt få bröt förr som TS säger. Mer kanske ultrablattarna i Rinkeby... men inte på så många andra ställen.
Citera
2020-04-25, 14:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det pinsammaste är att de försöker använda ord och uttryck som de uppfattar som lite finare. Men de använder dessa på fel sätt.

"Vi försöker utnyttja situationen." Han menar nog att de försöker göra det bästa av situationen.
Citera
2020-04-25, 15:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det pinsammaste är att de försöker använda ord och uttryck som de uppfattar som lite finare. Men de använder dessa på fel sätt.

"Vi försöker utnyttja situationen." Han menar nog att de försöker göra det bästa av situationen.
Och det fånigaste är när man vänder på ordföljden.

Idag åkte jag till stan och besökte kungliga biblioteket blir

Lyssna bror, idag jag åkte till stan och kollade guzz, wallah

Så kallad blattekalja
Citera
2020-04-25, 16:09
Medlem
dumbonibbas avatar
Två av mina gamla klasskompisar det där. En gång för längesen pratade dem vanligt...
Citera
2020-04-25, 16:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
De intervjuade killarna måste ju gå något mer praktiskt inriktat program eller något specialprogram för studiesvaga?

Jag känner igen det där att dumma ner språket för att inte framstå som en jävla snobb från min egen uppväxt i ett arbetarklassområde. Nerdumning idag är blattespråk.

Eleverna från de lite "finare" gymnasierna pratar jävligt töntigt också, men då med en tillgjord snobbism.

Det är tyvärr helt omöjligt att inte vara pinsam som 18-åring.
Citera
2020-04-25, 16:18
Medlem
Detta är förargligt, såklart. Är det ett facit - såhär blir det om man växer upp i områden där majoriteten är utlänningar? Tyvärr tror jag att dessa, trots sin svenska bakgrund, får försvagad ställning på arbetsmarknaden bland annat. Svag meningsuppbyggnad och liknande - klyftorna lär öka om det här är en utveckling. Man får väl hoppas de växer upp när de tas ur sina diverse sammanhang som gymnasiet? Annars är det ju en förlorad generation.

Det som däremot gör mig riktigt ledsen är TV-inslag från hjärtat av Skåne där kidsen pratar flytande rikssvenska, framförallt i större städer. Det stör mig möjligen ännu mer.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-25 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in