2020-04-25, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Googla innan du skriver. Provinsen Bergamo har 1,1 miljoner invånare. Staden Bergamo 120.000.
Även om du tittar på ”Provinsen Bergamo” så är den största staden ”Bergamo”, och stadens urban area utgör halva provinsens befolkning. Så att prata om ”städer” i Bergamo som förlorat 1% av sin befolkning är extremt missvisande. Det handlar om byar där en eller ett par äldreboenden drabbats hårt. Några kilometer bort kan det finnas en by med noll döda.
Citera
2020-04-25, 09:44
Medlem
Helt otroligt att Stefan Löfven står och säger att Svenska strategin baseras på vetenskap, det är ju precis det den inte gör! Den bygger ju på spekulation, gissningar och antaganden för hur andra smittor fungerat.

Och det argumentet är det sämsta och mest korkade som man kan ha, speciellt är det märkligt då i alla fall en av de som arbetar probono på detta påstår sig ha jobbat med AIDS och HIV fall tidigare, resonerade han likadant om detta då, vilken idiot.
Citera
2020-04-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Varför tror du att man testat dryga 17 500 personer? Varav många dessutom är nydiagnostiserade. Hmm, låt mig kolla hur många det var för två veckor sedan... ~10 400 diagnostiserade fall 11 april.

Man har ju knappt ens validerat antikroppstesterna, hände ju här de senaste två veckorna.

Nej, jag tror inte man testat bekräftat smittade i någon större utsträckning ännu.

De facto är det märkligt, jag kan inte påminna mig någon pressrelease varken i Sverige eller Finland om något antikropps-projekt rörande insjuknade. Kan ju förstås ha missat, men hittar inget om dylika forskningsprojekt på varken FoHM's eller THL's sajter (iaf under april, iddes inte bläddra längre bakåt).

Va?

Det är ju den lägst hängande frukten av alla. Hur kan man inte ha gjort det...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det här handlar om ett gäng forskare som har promotat fockimmunitet länge. Nu gjorde de det med ett helt nytt virus ur en familj som aldrig spridit sig pandemiskt över hela världen. De kommer att slåss för sin syn då de kognitivt helt enkelt inte kan gå tillbaka och erkänna sina misstag. Kognitiv dissonans de luxe.

Någon har viskat om ett tidigt regeringssammanträde där dessa deltog och strategin godkändes.
Ja, det är fullständigt horribelt och uppgifterna om att regeringen samtyckte redan i januari är grotesk! De måste väl ha räknat på olika strategier? De måste avkrävas svar och det genast.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ta inte i så du spricker! Klart det är tragiskt att folk dör men det dör ju folk varje dag året runt av mängder av orsaker.
Okej du har rätt.en varför satsar vi så mycket på trafiksäkerhet och dödligt våld till exempel som skördar 100 liv per år. Detta virus har redan dödat fler än som har blivit mördade under 20 år på 2 månader. Det värsta är att det är långt ifrån över.
Men vi kanske skall strunta i om folk dör och blir sjuka. Kanske ska vi avskaffa skattefinansierad vård. Många verkar i alla fall inte bry sig. Då kan de ju betala själva om de blur sjuka.
Citera
2020-04-25, 09:46
Medlem
25e april idag. Kommer dom dra ut och fira i Italien som det skrivits om?
25 april är ett viktigt datum i Italien.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fine, jag kan retirera till att det inte går att utesluta. Fast det finns inget idag som talar för att man kan spontaninsjukna från ingenstans, och det skulle vara atypiskt för coronavirus.
Det finns lite som talar för det redan, sett till den sydkoreanska forskningen.

Det ÄR ett märkligt virus. Som AT sa:
Det överraskar "oss" hela tiden".

Mycket tyder på att det är labbtillverkat till och med, eftersom det har så märkliga egenskaper.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Oh shit!

Människan är inte bra på immunitet mot just Coronavirus.

Då återstår distansiering och WHOs hunt'n'kill strategi,

EDIT: Giesecke och Tegnell antog fel helt enkelt

EDIT2: FHM har genomgående underskattat viruset enligt min mening
Det är väldigt uppenbart att FHM

1. Fram tills för någon dag sedan betraktade Corona jämställt med en influensa.

2. Inte jobbar aktivt för att undvika att majoriteten av svenskarna blir smittade.

3. Inte lyssnar till Sveriges och världens samlade expertis i hur man ska bekämpa Corona.

4. Inte förstår hur verkningslösa vissa rekommendationer är tex social distansering, när folk reser till och från jobbet kommunalt i tät trängsel.

5. Febrilt letar efter något att säga om det ökade antalet döda, utan att själva framstå som huvudorsaken till denna ökning, pga ett slapphänt agerande i arbetet mot Corona.

6. Inte kommer att ta till kraftfullare åtgärder mot spridningen av Corona trots att över 80% av svenska folket vill se detta. (83% baserat på Aftonbladets undersökning 24 april)

7. Tids nog kommer att skylla det ökade antalet smittade och döda på svenskarna själva, genom att säga " ni har inte följt våra rekommendationer, därför ser vi denna ökning" ansvaret kommer att ligga hos svenskarna själva och FHM står helt utan ansvar i denna ökning.

8. Inte kommer att agera ännu mer kraftfullt för att bekämpa smittspridningen på äldreboenden, istället kommer det att göras utvärderingar för att se vad som har gått fel.
Deras fokus ligger på tiden efter Corona för att se vad som borde ha gjorts, istället för att lägga fokus i nutid och agera kraftfullt och bekämpa Corona på äldreboendena.

9. Fortsättningsvis kommer att hävda att munskydd inte minskar spridningen eller risken att bli smittad av Corona, trots att det finns underlag från studier som visar på motsatsen.
Majoriteten av världens länder har i sina allmänna råd att munskydd skall användas för att motverka smittspridning samt minska risken att bli smittad.

10. Inte kommer att stänga ned Sverige, dvs sätta landet i karantän oavsett hur mycket smittspridningen ökar samtidigt som antalet döda/dygn stiger.
Senast redigerad av Honeyfly 2020-04-25 kl. 09:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
De fungerar förmodligen om man kommer ihåg antioxidanter och zink.

Det var vad jag också trodde, tänker såklart inte sitta och självmedicinera på rummet men jag tänkte att om jag åker in på sjukhus så har jag kanske en påse guld att trada mitt liv för

Ger ni mig 10 tabletter så jag blir frisk får ni resten att knapra på.
Citera
2020-04-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americanbamse
Varför då? Om 60% ska bli smittade och det inte ska ta evigheter är det väl bra att unga och friska blir smittade i så stor utsträckning som möjligt medans man skyddar dom äldre.

När blev svenskarna så dumma? Det finns tillräckligt bra exempel på Kina att hur de stoppar mer än 99.9% av invånare från smittan. När alla andra länder försöker att smitta så liten som möjligt, Sverige ska göra tvärtom för att smitta så mycket som möjligt. Vad är anledningen till det? Varför smitta inte regeringen de själv först och visa god ledarskap, om de tror på det strategi?
Citera
2020-04-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ok.

Jag menar att om man utgår ifrån att siffrorna i New York är riktiga, så skulle CFR=0,7-1,1%.
Översatt till antikroppstesterna i Wuhan, så har ju 100% av de som varit sjuka bildat antikroppar där.
Nu får vi se hur mycket nytta antikropparna gör..

Det finns ju bara två olika slutsater att dra av detta.
Antingen är CFR lägre än vi tror, eller så bildar i stort sett samtliga antikroppar.

Detta är mina tankar. Inte något facit

The full number of current deaths in New York City is also unknown, which could speak to a higher IFR, including patients currently in the ICU — which will contribute to this IFR.

IgG antibodies form faster than the average time to death. The difference between these is roughly a week. This means that 21.2% is not fully reflected in the death totals yet, and won’t be for another week.

On the other hand, South Korean studies have shown 100% of 25 randomly selected patients have built antibodies following the infection. I also remember reading a South Korean study that concluded 3% did not build measurable antibodies after infection, which would skew the IFR lower.
Citera
2020-04-25, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carljoakim
Om jag skall vara ärlig så har vi inte gått in så mkt på detaljerna än. Men det började med feber och trötthet. Efter en vecka med hög feber åkte han in och de de testade hans syresättning som var riktigt dålig.

Han själv upplevde aldrig att lungorna eller andningen var jobbig utan hans prio låg på febern. Lurigt.

Ok tack... Jag har läst om folk som har feber i flera veckor nästan en månad i sträck måste va hemskt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in