2020-04-25, 08:36
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Klockrent. De som väljer att sätta sig tätt på uteserveringarna har naturligtvis inget ansvar. Pappa Staten ska bestämma, individer har inget ansvar för att tänka själva och göra val. Underbar logik som sagt.
Människor är driftstyrda, därför lagstiftning finns.
Tar lagstiftning helt bort sådant beteende? Nej det finns fortfarande gått om folk som bryter mot lagen för att de går på sina impulser.
Minskar det antal som bryter mot lagen? Ja
Citera
2020-04-25, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Look at the numbers for New York with 1,800,000 infected and divide by three.

This would give us roughly 5,000 deaths (higher if you include the backlog). Stockholm has only reported one fifth of this number.

Look at the numbers hospitalized. 38,000 people. Have 12,300 people been hospitalized in Stockholm? No. At their current highest peak in New York City, 3,000 ICU beds were needed. Has Stockholm ever needed 1,000 ICU beds daily?

Stockholm would collapse if 500,000 people were infected. If they are not wrong then the city will fall and death rates will skyrocket, it’s as simple as that. Nothing points to Stockholm having this high a level of infection however.

I am with you there, but how many in Stockholm have truly been infected, in your estimation? I am guessing it may be around 125.000 - 175.000. Might be wrong but maybe I am closer than FHM... I think 500.000 is a crazy number and wishful thinking from FHM.
Citera
2020-04-25, 08:38
Medlem
Såg i dagens pappers-SvD att FHM med sin attityd slängt taxichaffisarna under bussen. Några stycken insjuknade berättade i en artikel om hur de skjutsade hostande alpresenärer från Arlanda. Sedan har chaffisarna smittat ner sina familjer och säkert också andra resenärer. Vi här på tråden visste redan att man ska undvika Arlanda. FHM borde haft mottagningskommitté på flygplatserna och isolerat varenda en som hostat på något hotell som de gjorde i Kina.
Citera
2020-04-25, 08:40
Medlem
Citat:
Italy has underreported their deaths, not over-reported. How can you believe that we’ll have three thousand deaths total? In all likelihood, we have 2,500 deaths in the official statistics when the backlog is accounted for. You believe that a further 500 will die and this pandemic will be over?

You’re going to freak the fuck out when we pass 3,000 deaths in a weeks time. Or maybe you’ll move the goalposts to 4,000, then 5,000, then 10,000 — then 20,000 — then 50,000.

At some point it has to fucking click for you. 21.2% of New York City shows antibodies, 16,000 deaths have been reported there, with a backlog on top of that. It would take us roughly five time these numbers to reach herd immunity in Sweden if the 82% CDC appraisal is correct — and that’s in a best case scenario where our hospitals don’t collapse.
Innan du yppar ett ord om Italien, ha åtminstone anständigheten att kika på dessa klipp först:

https://www.youtube.com/watch?v=JijKIxgEcLE&fbclid=IwAR2mC2nWVcVhrtjHeqPxB 0PSYiNGCeCQnm1cXzSzrc3z7-j67YXj5QBznSI

https://www.youtube.com/watch?v=ok9Qu5rQRBc

Det går inte att debattera på fullkomligt skeva premisser.
Citera
2020-04-25, 08:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du vet kanske inte att varenda kotte som fått covid-19 i Stockholm, inklusive jag själv och hela min familj, och andra familjer jag känner, har alla haft ett två-stegs-förlopp? Där man blivit lätt sjuk några dagar, frisknat till, sen blivit oförklarligt sjuk igen efter några veckor i hemkarantän Ofta mer sjuk än första vändan, och inte sällan med helt nya symptom. Sjukdomsförlopp 4-6 veckor eller mer.

Vilken läkare som helst i primärvården i Stockholm kan bekräfta detta.
Jo, det vet jag.
Under den här symtomfria perioden testar patienten ofta (alltid?) negativt. Dvs under den perioden ligger viruset latent.

Hur långa perioder det sedan kan ligga latent, och om det alltid gör det, återstår att se.

De här intervallen med symtomfrihet för att sedan bli sjukare än tidigare talar för det jag skrev i inlägget du citerar, på det sätt jag skrev.
Citera
2020-04-25, 08:41
Medlem
Citat:
Om det var för sent i England redan , hur kan det inte vara för sent i Sverige nu?

Och ditt resonemang att UK skulle ha bättre möjligheter att komma tillbaka ekonomiskt, för att de stänger ner, trotsar allt förstånd. När UK ”öppnar upp” så kommer ni i bästa fall vara som Sverige är nu.

Ja, jag har sagt i minst en månad att 600-1500 kommer att dö, per miljon invånare, i alla Europas länder (mer än så för mycket utsatta områden, eller där sjukvården inte hänger med).

Det motsvarar 6.000-15.000 döda i Sverige. Än så länge så står sig den prognosen.

Stockholm just nu:
Smittade: cirka 600.000
Avlidna: cirka 1000

Extrapolera till 60% av Sveriges befolkning:
Smittade: 6.000.000
Avlidna: 10.000

Det är 0.1% av befolkningen, precis i mitten av min prognos.

Därefter tar det minst 2-3 år innan covid-19 kommer tillbaka. Det är tidscykeln för andra ”snälla” coronavirus med kort immunitet.

Under den tiden kommer man förhoppningsvis att hitta ett vaccin för gamla, och de som haft covid-19 innan kommer att få en enklare sjukdom än första gången.

It is too late for Sweden, and thousands upon thousands will die here regardless if we take action today or not. But tens of thousands of lives will be saved, we are not too late in saving those.

Your argument falls apart when facing reality. Towns in Bergamo lost 1% of their population. 0.19% of New York has died already and that’s from 21% infected.
Citera
2020-04-25, 08:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Coronamedicin?! Jag antar att du är ironisk? Eventuell effektiv behandling, om det ens går att ta fram, ligger flera år birt.

Att ta fram läkemedel är inget man gör bara sådär.

Jag drar det tills in spets. Men det händer mycket på läkemedelsfronten med exempelvis Remdesivir och Klorokin samt mycket annat som aldrig når pressen.
Citera
2020-04-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Såg i dagens pappers-SvD att FHM med sin attityd slängt taxichaffisarna under bussen. Några stycken insjuknade berättade i en artikel om hur de skjutsade hostande alpresenärer från Arlanda. Sedan har chaffisarna smittat ner sina familjer och säkert också andra resenärer. Vi här på tråden visste redan att man ska undvika Arlanda. FHM borde haft mottagningskommitté på flygplatserna och isolerat varenda en som hostat på något hotell som de gjorde i Kina.

Exakt så, det var så somalierna blev sjuka och spred skiten på järva.

I kuwait tog dom över ett hotell på flygplatsen och satte alla som kom, och kommer, i karantän i två veckor, inga undantag.
Citera
2020-04-25, 08:44
Medlem
Citat:
Om det var för sent i England redan , hur kan det inte vara för sent i Sverige nu?

Och ditt resonemang att UK skulle ha bättre möjligheter att komma tillbaka ekonomiskt, för att de stänger ner, trotsar allt förstånd. När UK ”öppnar upp” så kommer ni i bästa fall vara som Sverige är nu.

Ja, jag har sagt i minst en månad att 600-1500 kommer att dö, per miljon invånare, i alla Europas länder (mer än så för mycket utsatta områden, eller där sjukvården inte hänger med).

Det motsvarar 6.000-15.000 döda i Sverige. Än så länge så står sig den prognosen.

Stockholm just nu:
Smittade: cirka 600.000
Avlidna: cirka 1000

Extrapolera till 60% av Sveriges befolkning:
Smittade: 6.000.000
Avlidna: 10.000

Det är 0.1% av befolkningen, precis i mitten av min prognos.

Därefter tar det minst 2-3 år innan covid-19 kommer tillbaka. Det är tidscykeln för andra ”snälla” coronavirus med kort immunitet.

Under den tiden kommer man förhoppningsvis att hitta ett vaccin för gamla, och de som haft covid-19 innan kommer att få en enklare sjukdom än första gången.

Men alltså var får du 600.000 ifrån? Så över 50% av Stockholmare är smittade nu?
Sluta snacka massa skit. Helt taget från luften och helt ointressant.
Citera
2020-04-25, 08:44
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu tycker jag att du låter onödigt alarmistisk.

Du kan väl inte på fullt allvar mena att invänta på uppgifter från skurkstaten Iran, om läget gällande smittspridningen inte var rätt väg att gå? Att inte lita på uppgifter från ett land som nyligen ljugit för hela världen om nedskjutningen av ett civilt flygplan är helt befängt?

Givetvis räckte det med några affischer på Arlanda för resenärer från nav för smittspridning! Att några taxichaufförer och busschaufförer strukit med är blott ett litet olycksfall i arbetet, dessutom är vi bäst i världen på att föra statistik över döda busschaufförer...
Citera
2020-04-25, 08:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
I och med att du lobbar för turistverksamhet före liv. Så gissar jag på
att du har egenintresse i branchen. Måste säga att du är en hansynslös jävel.

Alla har egenintresse i att ekonomin rullar din dumme fan. Min båt ligger i karantän i svarta havet, prata vett med rumäner är lika dödfött som att försöka få dig att förstå makro- eller mikro-ekonomi tyvärr. Jag inser hur illa det kommer att bli globalt, och då pratar jag naturligtvis inte om covid-19 utan om dess konsekvenser.
Citera
2020-04-25, 08:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
My grandmother was born during the blitz. My great-grandfather fought in both world wars to protect Europe against oppression. Sweden sold steel to the Germans and allowed them passage to Norway. Don’t use your countries actions in the Second World War to defend anything other than its passivity, a passivity that extended the war.

I imagine much in the same way the rest of the continent has handled it.
First of all, you often speak of Sweden as "we" or "us" but now it's suddenly "you" and "your"?

Then you dishonestly contrast 2 private persons with the actions of a country, just to make Sweden look bad. Well, I have just one word for you: Chamberlain, Neville Chamberlain. I bet you're mighty proud of his actions during the WW2 conflict.

You're obviously a very dishonest person. And exceptionally rude too, joining a Swedish discussion forum just to bash the Swedes. I bet your grandmother and great-grandfather are weeping in their graves. Is that the kind of freedom they fought and suffered for? Shame om you!

You're so ignorant you obviously haven't even heard of Raoul Wallenberg.

About Raoul Wallenberg

Saved Thousands During The Second World War

Raoul Wallenberg was a man of outstanding individual courage, humanity and decisiveness. By the end of the Second World war, the young architect and businessman Raoul Wallenberg saved the lives of tens and thousands Hungarian Jews. Some estimates suggest that he saved as many as 100 000.

From the moment he arrived Budapest in July 1944 as Secretary to the Swedish Legation, he became an unusually successful diplomat. He is said to have had a strong effect on his opponents; particularly able as negotiator with a natural authority that made people listen. He also had a remarkable linguistic talent.

Raoul Wallenberg made tireless negotiation efforts and actions of various neutral diplomatic missions. The Papal Nunciature and the International and Swedish Red Cross saved as many as 100,000 Hungarian Jews from Nazi persecution. It is well-known that it is thanks to Wallenberg leading the negotiations directly with Adolf Eichmann and the Hungarian Nazi Arrow Cross, that made this possible.

Handing out ‘Schutzpass’
Among other measures Wallenberg took to save people’s lives – and one of the first things he did – was to hand out protective passports, ‘Schutzpass’, and set up safe houses for Jews. The blue passports with the three yellow cronors symbolising the Swedish State, were provisional passports giving Jews the status of Swedish citizens.

Thanks to these passports, at least some Jews could escape the fate of being brought to different labour camps, mainly at the Austrian border, by trains or in “death-marches”. 450,000 were deported in Hungary, and all of them perished.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in