2020-04-23, 14:42
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Nej HD tänkte bara på sig själv och ingen annan näe hon sa att hon hoppades att Lena var död, för det var nog vad hon fått veta att hon var helt enkelt och hon visste inte om hon skulle våga hoppas..därav sa hon högt vad hon innerligt hoppades på tänker jag. Och det menade hon fullt ut utan att tänka på A.
Men HD vet mer än hon säger tänker jag, hon vill säga och därav alla grodor ur hennes mun, jag tror att allt kommer en dag, jag hoppas det annars lär hon nog bli tystad på samma sätt som Lena är jag rädd?!

Det värsta är att det kan bli så att hon bli tystad OM ifall ATT hon YTTRAR vad hon vet ! Snarare något åt det hållet ,antar jag...

hon är nog extra mycket tillsagd att "hålla tand för tunga" utav MGM ,tror Du inte?

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2020-04-23 kl. 14:45.
Citera
2020-04-23, 14:47
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag får intrycket att Lena hade börjat dra sig tillbaka från SD veckorna före mordet - stämmer det så är det ganska märkligt att SD dödade henne. Nu har det flutit mycket vatten under broarna och jag blandar säkert ihop olika tidsintervaller. LW hade ju träffat en ny man, skulle åka till Norge med honom. Om det är så att det är LWs stalkande som gjorde att SD dödade henne, så stämmer inte det motivet.

Nej, motivet är givetvis att SD inte längre hade 100% kontroll på LW. Kanske kombinerade han det med en "gåva" till HD?

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E

#TeamÅsaHiding
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2020-04-23 kl. 14:53.
Citera
2020-04-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Nu har jag lyssnat på alla ljudupptagningar i Tingsrätten. Jag har läst många förhör med SD + hans närstående. Ingenstans har han yttrat ordet "oskyldig"!
"Jag har inte varit bakom bullerplanket, jag har inget med det att göra m.m."
Men jag har inte hört eller läst, att han sagt ordet "oskyldig".

Han kanske vill göra gällande att han är indirekt orsak till mordet på något sätt,
men har inte medverkat aktivt. Undviker därför ord som oskyldig.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-23 kl. 15:00.
Citera
2020-04-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag får intrycket att Lena hade börjat dra sig tillbaka från SD veckorna före mordet - stämmer det så är det ganska märkligt att SD dödade henne. Nu har det flutit mycket vatten under broarna och jag blandar säkert ihop olika tidsintervaller. LW hade ju träffat en ny man, skulle åka till Norge med honom. Om det är så att det är LWs stalkande som gjorde att SD dödade henne, så stämmer inte det motivet.

Har också funderat på det. Men det kan vara så att hon hotade att berätta om deras relation för HD när hon fick reda på USA-resan.
Eller fick hon reda på det innan?
Citera
2020-04-23, 14:53
Medlem
[quote=SmartaMarta666|71310457]
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata

Jag tycker han mest försöket lista ut vad Hilding vill att han ska svara, läs
inte svara, istället för att faktlskt svara utifrån sanningen. Men det kan iofs vara helt fel bedömning av mig.

Nej du har säkert rätt. Han vill göra alla nöjda med de svar ha kan ge.
Men varför har ingen frågat honom rakt ut i rätten vad han menade med ord som "Jag vet mer om det här
men ni får ha era uppfattningar själva" - inte ordagrant. Han sa så till JG.
Innehållsligt sa han alltså att han vet mer än han vill säga och att andra får finna sig i det
och ro vad de vill.
Citera
2020-04-23, 14:58
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
intressanta iakttagelser från dig.
Jag är för tekniskt okunnig i frågan, men om din teori stämmer, så verkar det knappast som att SD sovit en blund den natten. Vilket han förmodligen inte har gjort med tanke på allt jobb han har behövt göra, och adrenalinet flödande.

Att han hör av sig till L*ena det "sista han gör" och "det första han gör", blir plötsligt så tydligt.

Obehagligt när man ser det så tydligt är också att SDs mobil sätts på (om det stämmer som du säger) vid hemmamasten 01:13:12 medan L*enas mobil stängs av med mastuppkoppling Hjalmar Bergmans väg 01:41:37.

Vilket skulle betyda att han är hemma först och sedan tar en vända till?

All kommunikation dom emellan måste ha rensats från 23.01 då det sista L*ena skickar till SD är en bild på kakan och loggremsan tills han skriver 00:02 blir för sent.

23:01 skickar L*ena bild på kladdkaka och loggremsa
23:23 går L*ena ut från bostaden
23:33 hörs skrik
Vad gör SD här? Borde ha gjort sig av med vapen(?) skyndat hem, spolat av sig i trädgården tvättat av sig, på med tvättmaskin
00:00 loggar SD på och öppnar en PDF
00:02 skriver han "Fint" "Blir för sent" Avslutar strax"
00:23 svarar SD på mail
00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott" "Hörs i morn"
01:09 får SD ett meddelande från Jenn Seva (är detta inte HQ?) vilket han inte svarar på här
01:13 pingar SDs mobil till hemmamasten
Lämnar SD hemmet här, mobilen kvar hemma och fixar med det han behöver "göra"? Göra av sig med vapen, radera, är han hemma i L*enas lägenhet?
01:41 stängs L*enas mobil av (med mastuppkoppling Hjalmar Bergmans väg )
05:23 loggas det in på L*enas konto via mail.
05:51 skriver han "Morrn"

Jag håller det sannolikt att han återvände till brottsplatsen när han hade gjort det han behövde.

Ganska så direkt efter mordet så sticker han hem till bostaden. Det gör han för att upprätthålla bilden av att han är hemma och jobbar som vanligt. Runt 01:15 så sticker han ut igen för att göra sig av med mobilen alternativt andra spår som kopplar honom till BP.

Under denna period fram till 05:51 så gör han sig av kläder, mordvapen och diverse digitala spår. Samt planerar sitt beteende för morgondagen. Allt måste gå enligt plan. Något med LWs mail var tillräckligt viktigt för att ta risken att gå in i hennes bostad vid 05:23. Vad kunde det vara?

Ponera att det var en annan förövare än SD. Vem skulle få för sig att 6 timmar efter mordet bege sig in i hennes bostad och direkt logga in på hennes mail? Den tesen är osannolik. Det krävs kännedom om huset samt koder till dator och mail. Vilket SD hade.

Just den här mail-inloggningen stör mig lite. För jag förstår inte syftet med den och den verkar ha varit väldigt betydelsefull för MGM.
Citera
2020-04-23, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, motivet är givetvis att SD inte längre hade 100% kontroll på LW. Kanske kombinerade han det med en "gåva" till HD?

#TeamÅsaHiding

Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har också funderat på det. Men det kan vara så att hon hotade att berätta om deras relation för HD när hon fick reda på USA-resan.
Vi kan nog konstatera att SD uppfann alla motiv i världen för att döda LW, även om inget av motiven är skäl nog att döda någon. Karljäveln ansåg sig ha rätten att bestämma om LW skulle leva eller dö. Vilken arrogans. Jag kan nånstans begripa att en person går överstyr i ett slagsmål. Eller att en drogpsykos kan göra att hjärnan går i spinn. Sånt kan man liksom ta på. Men detta är helt otroligt. En ostraffad kille utan missbruksproblem, med jobb och en utmärkt lön, med två välartade barn.... hur i helvete kan man riskera allt det för ett sådant här brott?

Nu blir det sannolikt så att han, åtminstone för en tid framåt, går fri. Men han kommer inte vara oskyldig i samhällets ögon. INGEN i hans närhet kommer med säkerhet veta om han är en mördare eller ej. Vågen tippar mer åt skuld än motsatsen. Nej, det blir inte lätt för honom framöver, och det ska det inte vara heller.
Citera
2020-04-23, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012

Tror inte det handlar om att att hon ville avslöja relationens fortgående för HD ..för jag tror att både SD och LW förstod att LW förstått.
Lutar mer åt att SD verkligen ville vara ifred och rikta in sig på HD och framtiden och att en så liten sak
som inbjudandet med kladdkaka kan ha fått honom superirriterad - eftersom hon stunden innan
deklarerat att hon ville ta avstånd, hade sitt liv i egna händer.
Kladdkakan var som att visa att det bara var ord, att hon inte kunde låta bli honom -och detta
förmörkade SD:s himmel.
Han kanske tänkte att "detta tar aldrig slut, vi ska fightas i evighet, hon kommer att hindra mig återförenas med HD".
Citera
2020-04-23, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nej, motivet är givetvis att SD längre hade 100% kontroll på LW. Kanske kombinerade han det med en "gåva" till HD?

#TeamÅsaHiding

Bilden talar sitt tydliga språk!
Motivet tror jag handlar om att Stefan undanhöll beslutet att USA resan skulle bli av. På mordkvällen berättade han att HD och han skulle åka. Lena blev besviken och hotade med att avslöja deras relation till HD.
Stefan hade ju en förhoppning att det skulle bli han och HD igen. Avslöjandet skulle grusa alla möjligheter till försoning med HD.
Det här är ju mina spekulationer. Jag har inte följt tråden, så jag kanske upprepar tidigare spekulationer. Sorry isf!
Citera
2020-04-23, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag kastar ut lite funderingar.

Någon bekant till SD sa (ungefär) att om det var SD som mördade Lena så trodde hon att det skulle kunna skett spontant i stunden, men ändå med rigorös planering innan.

Vad tror ni hon menade med det? Vad innebär det? Låt säga att SD är mördaren. Hur klarade han av att inte lämna något spår efter sig? Hur var han klädd? Använde han något tillhygge? Inget hårstrå ingenting, mer än spermafläckarna som hade kunnat hamna på kjolen vid annat tillfälle och lite blod på en ring.

I förhören verkar han så självsäker, säker att de inte har något som klart binder honom till mordet. Hur lång tid tror ni han kan ha planerat detta? Han svarar ganska enkelt på deras frågor, försäger sig inte, ger dem ingenting.

Är den bekante med i utredningen och i så fall vilken aktbilaga tänker du på? Eller är det informella uppgifter så att säga?

Utifrån frågorna du ställer så kan jag lite snabbt tänka mig följande i så fall:

(obs. detta utgår ifrån att det fanns en agenda att mörda LW och ev. så kan det i så fall ha planerats med någon sorts framförhållning i tid. Och den tar inte hänsyn till om HD är medgärningsperson eller anstiftare)

1. Oavsett när mordet ska ske så har det planerats för just det här med att inte lämna spår efter sig, om man nu inte väljer att mörda LW och få det att se ut som en olycka.
När det gäller klädsel så kanske en kompakt heltäckande överdragsklädsel som vi t.ex. ser att sjukvården använder i dessa Coronatider, plus hårnät, plus handskar, plus i övrigt klädsel som lätt kan göras av med. En regncape+ handskar+hårnät kan lätt komprimeras till en storlek som motsvarar en större telefon. Har sånt själv i bilen (dock ej hårnät).
Någon form av tillhygge som inte väcker uppmärksamhet där det förvaras (t.ex. ett däckjärn i bilen eller en hammare, slagtålig handlampa, en bit rör som kan döljas under ytterkläderna utan att det buktar ut konstigt).

2. Med vetskap om LW:s rutiner borde det vara relativt lätt att planera ett par, tre olika scenarier när och var mordet kan ske. T.ex. att lura ut henne till cashen med någon förevändning.

Eller att arrangera en olycka i oländig terräng i samband med caschandet. Det skulle inte vara konstigt om de digitala spåren sammanfaller med LW:s eftersom det var en "olycka" och inget annat. Men det scenariot bygger på, enligt mig, osäkra faktorer som att klätterrep brast och bevisligen inte skars av eller att en klätterhake hade en defekt som bevisligen inte var manipulerad, att hon dör av olyckan och att man inte behöver "hjälpa till" om hon inte dör direkt, och så vidare.

Ännu ett scenario bygger på mord i hemmet. Det skulle t.ex. inte vara konstigt om SD:s DNA fanns där. Men då skulle mordet i så fall ha skett på LW:s barnfria veckor. Och det är svårt att veta vem och vad hon messat till andra innan mordet sker. Har gärningspersonen t.ex. anmält sin ankomst kanske LW även uttryckt det i chat med någon i hennes stora nätverk och det kan inte gärningspersonen förhindra och GP kan då förklaras vara den sista personen som såg LW i livet och därmed är högintressant i utredningen.
I annat fall skulle GP dyka upp spontant och ganska snabbt ta livet av LW för att säkerställa att hon inte har en chans att meddela sig med någon att hon t.ex. fått spontan/oväntat besök.
Där är även en osäkerhetsfaktor gällande kunskap om hur grannarnas rytm vanligtvis ser ut. För man vill inte vara den som blir utpekad av nattugglan till granne som kan intyga att man var där sent på kvällen när det var mörkt/skumt ljus ute.

Jag håller mig till teorin att LW blev utlurad på så sätt att hon reagerade instinktivt och direkt (SD Telegrammade att caschen var förstörd eller liknande och ev. skickade han en bild på den trasiga cashen, via telegram då alltså. Det förklarar även överskrivningen av ledigt utrymme på telefonen så att det inte skulle gå att återställa raderat material). Eftersom det var kväll och hon visste hur terrängen var vid caschen tog hon på sig fleecejackan med tumgrepp och rejäla snörade skor istället för något mer bekvämt som slippers eller foppatofflorna. Jag utesluter att hon i hemmet bar en fleecetröja med tumgrepp för att värma sig t.ex.
Därefter begav hon sig till platsen där banemannen och ev. medhjälpare väntade.

Det finns fler scenarier att tänka sig som inbegriper att t.ex. HD deltog på plats eller att HD själv utförde mordet.
Om HD själv utförde allt så tänker jag mig att hon ändå på något vis måste ha lurat ut LW till platsen för gärningen och då finns det många fler scenarier att tänka sig. Speciellt i planeringen eftersom HD och LW inte var kompisar direkt.
Citera
2020-04-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Varför detta stora intresse för UW och hans parrelationer?
Vad kommer det sig att du tagit reda på att HW är skriven på annan adress?

Vad har detta med mordet på LW att göra?

Som tidigare påpekats, de svåra (följd)frågorna förblir obesvarade därför att de inte kan förklaras på ett trovärdigt sätt. Att försöka skifta fokus för att passa sin egen agenda går inte obemärkt förbi i den här tråden. Bra uppfattat, tuffsan!
Citera
2020-04-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Jag håller det sannolikt att han återvände till brottsplatsen när han hade gjort det han behövde.

Ganska så direkt efter mordet så sticker han hem till bostaden. Det gör han för att upprätthålla bilden av att han är hemma och jobbar som vanligt. Runt 01:15 så sticker han ut igen för att göra sig av med mobilen alternativt andra spår som kopplar honom till BP.

Under denna period fram till 05:51 så gör han sig av kläder, mordvapen och diverse digitala spår. Samt planerar sitt beteende för morgondagen. Allt måste gå enligt plan. Något med LWs mail var tillräckligt viktigt för att ta risken att gå in i hennes bostad vid 05:23. Vad kunde det vara?

Ponera att det var en annan förövare än SD. Vem skulle få för sig att 6 timmar efter mordet bege sig in i hennes bostad och direkt logga in på hennes mail? Den tesen är osannolik. Det krävs kännedom om huset samt koder till dator och mail. Vilket SD hade.

Just den här mail-inloggningen stör mig lite. För jag förstår inte syftet med den och den verkar ha varit väldigt betydelsefull för MGM.

Mobilen är ganska intressant ja.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Citat:
Publicerad: fre 18 maj 2018
Uppdaterad: tis 22 maj 2018

Polisen har lokaliserat Lenas telefon till närområdet

Sent under torsdagskvällen spärrade polisen av ytterligare ett hus i samma villaområde.

En avspärrning som sedan hävdes under fredagen.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har polisens utredare via mobilmaster lyckats lokalisera Lenas mobiltelefon till närområdet. Själva telefonen är emellertid ännu inte hittad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in