Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Jag kastar ut lite funderingar.
Någon bekant till SD sa (ungefär) att om det var SD som mördade Lena så trodde hon att det skulle kunna skett spontant i stunden, men ändå med rigorös planering innan.
Vad tror ni hon menade med det? Vad innebär det? Låt säga att SD är mördaren. Hur klarade han av att inte lämna något spår efter sig? Hur var han klädd? Använde han något tillhygge? Inget hårstrå ingenting, mer än spermafläckarna som hade kunnat hamna på kjolen vid annat tillfälle och lite blod på en ring.
I förhören verkar han så självsäker, säker att de inte har något som klart binder honom till mordet. Hur lång tid tror ni han kan ha planerat detta? Han svarar ganska enkelt på deras frågor, försäger sig inte, ger dem ingenting.
Är den bekante med i utredningen och i så fall vilken aktbilaga tänker du på? Eller är det
informella uppgifter så att säga?
Utifrån frågorna du ställer så kan jag lite snabbt tänka mig följande i så fall:
(obs. detta utgår ifrån att det fanns en agenda att mörda LW och ev. så kan det i så fall ha planerats med någon sorts framförhållning i tid. Och den tar inte hänsyn till om HD är medgärningsperson eller anstiftare)
1. Oavsett när mordet ska ske så har det planerats för just det här med att inte lämna spår efter sig, om man nu inte väljer att mörda LW och få det att se ut som en olycka.
När det gäller klädsel så kanske en kompakt heltäckande överdragsklädsel som vi t.ex. ser att sjukvården använder i dessa Coronatider, plus hårnät, plus handskar, plus i övrigt klädsel som lätt kan göras av med. En regncape+ handskar+hårnät kan lätt komprimeras till en storlek som motsvarar en större telefon. Har sånt själv i bilen (dock ej hårnät).
Någon form av tillhygge som inte väcker uppmärksamhet där det förvaras (t.ex. ett däckjärn i bilen eller en hammare, slagtålig handlampa, en bit rör som kan döljas under ytterkläderna utan att det buktar ut konstigt).
2. Med vetskap om LW:s rutiner borde det vara relativt lätt att planera ett par, tre olika scenarier när och var mordet kan ske. T.ex. att lura ut henne till cashen med någon förevändning.
Eller att arrangera en olycka i oländig terräng i samband med caschandet. Det skulle inte vara konstigt om de digitala spåren sammanfaller med LW:s eftersom det var en "olycka" och inget annat. Men det scenariot bygger på, enligt mig, osäkra faktorer som att klätterrep brast och bevisligen inte skars av eller att en klätterhake hade en defekt som bevisligen inte var manipulerad, att hon dör av olyckan och att man inte behöver "hjälpa till" om hon inte dör direkt, och så vidare.
Ännu ett scenario bygger på mord i hemmet. Det skulle t.ex. inte vara konstigt om SD:s DNA fanns där. Men då skulle mordet i så fall ha skett på LW:s barnfria veckor. Och det är svårt att veta vem och vad hon messat till andra innan mordet sker. Har gärningspersonen t.ex. anmält sin ankomst kanske LW även uttryckt det i chat med någon i hennes stora nätverk och det kan inte gärningspersonen förhindra och GP kan då förklaras vara den sista personen som såg LW i livet och därmed är högintressant i utredningen.
I annat fall skulle GP dyka upp spontant och ganska snabbt ta livet av LW för att säkerställa att hon inte har en chans att meddela sig med någon att hon t.ex. fått spontan/oväntat besök.
Där är även en osäkerhetsfaktor gällande kunskap om hur grannarnas rytm vanligtvis ser ut. För man vill inte vara den som blir utpekad av nattugglan till granne som kan intyga att man var där sent på kvällen när det var mörkt/skumt ljus ute.
Jag håller mig till teorin att LW blev utlurad på så sätt att hon reagerade instinktivt och direkt (SD Telegrammade att caschen var förstörd eller liknande och ev. skickade han en bild på den trasiga cashen, via telegram då alltså. Det förklarar även överskrivningen av ledigt utrymme på telefonen så att det inte skulle gå att återställa raderat material). Eftersom det var kväll och hon visste hur terrängen var vid caschen tog hon på sig fleecejackan med tumgrepp och rejäla snörade skor istället för något mer bekvämt som slippers eller foppatofflorna. Jag utesluter att hon i hemmet bar en fleecetröja med tumgrepp för att värma sig t.ex.
Därefter begav hon sig till platsen där banemannen och ev. medhjälpare väntade.
Det finns fler scenarier att tänka sig som inbegriper att t.ex. HD deltog på plats eller att HD själv utförde mordet.
Om HD själv utförde allt så tänker jag mig att hon ändå på något vis måste ha lurat ut LW till platsen för gärningen och då finns det många fler scenarier att tänka sig. Speciellt i planeringen eftersom HD och LW inte var kompisar direkt.